Bu makale, Camp estetiği kavramını tanımlayarak, tarihsel gelişimi ve sanatsal uygulama alanlarıyla birlikte ele almaktadır. Camp, abartı, teatralite, ironi ve yapaylık gibi unsurlarıyla öne çıkan bir estetik anlayışı olup, özellikle LGBTQ+ topluluğu için önemli bir ifade biçimi ve kültürel strateji olarak benimsenmiştir. Başlangıçta queer bireylerin kimliklerini ifade etmek ve toplumsal normlara meydan okumak için bir savunma mekanizması olarak kullanılan Camp, zamanla popüler kültür ve ana akım medya tarafından da benimsenmiştir. Bu durum, Camp’in kimlik politikaları ve estetik bağlamdaki işlevi üzerine tartışmaları beraberinde getirmiştir. Çalışma, Camp estetiğin edebiyat, sinema, tiyatro, müzik ve moda gibi farklı sanat dallarındaki uygulamalarını betimleyerek, bu estetiğin toplumsal cinsiyet ve queer temsilleri üzerindeki etkilerini tartışmaktadır. Camp’in mizah ve ironi yoluyla toplumsal normları alt üst edişi, bir yandan LGBTQ+ bireylerin görünürlüğünü artıran bir araç olarak görülürken, diğer yandan bu estetiğin ticarileştirilerek queer mücadelesini yüzeyselleştirdiği eleştirileri de gündeme gelmektedir. Sonuç olarak, bu makale, Camp estetiğin sanatsal ve kültürel bağlamlarda nasıl anlam kazandığını ve toplumsal cinsiyet ile queer kimliklerin ifadesinde nasıl bir rol oynadığını açıklamaktadır. Camp’in özgün yapısı, bir yandan normatif sınırları zorlayan estetik bir ifade biçimi, diğer yandan popüler kültürün ticarileştirme eğilimlerine açık bir strateji olarak değerlendirilmektedir. Bu bağlamda makale, Camp estetiğin hem sanatsal hem de toplumsal dönüşümün aracı olarak yaşadığı gerilimin anlaşılmasına katkı sunmayı amaçlamaktadır.
This article defines the concept of Camp aesthetics by exploring its historical development and its applications across various artistic fields. Characterized by elements such as exaggeration, theatricality, irony, and artifice, Camp stands out as a distinctive aesthetic approach and has been particularly embraced as an important means of expression and cultural strategy by the LGBTQ+ community. Initially utilized as a defense mechanism for queer individuals to articulate their identities and challenge societal norms, Camp has gradually been adopted by mainstream culture and popular media, leading to debates about its role within identity politics and aesthetic frameworks.The article descriptively examines the applications of Camp aesthetics in diverse artistic disciplines, including literature, cinema, theater, music, and fashion, discussing its impact on gender representation and queer identity. While Camp’s use of humor and irony is often seen as a tool for subverting societal norms and enhancing LGBTQ+ visibility, critics argue that its commercialization has trivialized and commodified queer struggles, reducing its transformative potential. In conclusion, this article elucidates how Camp aesthetics has been shaped within artistic and cultural contexts and its role in representing gender and queer identities. It evaluates Camp’s dual nature as both an aesthetic expression that challenges normative boundaries and a strategy vulnerable to the commodification tendencies of popular culture. By addressing these dynamics, the article aims to contribute to a deeper understanding of the tensions surrounding Camp aesthetics as a vehicle for artistic expression and sociocultural transformation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other), Performance Art |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | September 16, 2025 |
Publication Date | September 20, 2025 |
Submission Date | May 11, 2025 |
Acceptance Date | July 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.