In high energy physics experiments data quality plays a significant role for particle identification. Methods used in particle analysis are mainly based on high level knowledge and complex computation skills of human experts and require long time for data quality assurance. Artificial intelligence (AI) applications in various fields are getting important to improve the speed, accuracy and efficiency of human efforts. For this purpose, artificial intelligence-based machine learning approach can be used in particle physics analysis. Dielectrons (e-e+) are electromagnetic probes that provide information about evolution of the medium formed in high energy collisions due to lack of final state interactions. A high purity sample of e-e+ pairs can be obtained by traditional cut-based methods resulting in low efficiency. In this contribution, application of machine learning approaches in dielectron analysis is discussed.
TÜBİTAK
TÜBİTAK-1001 119F302
This work is supported by TÜBİTAK-1001 119F302 project.
Yüksek enerjili fizik deneylerinde veri kalitesi, parçacık tanımlamasında önemli bir rol oynar. Parçacık analizinde kullanılan yöntemler, temel olarak uzmanların üst düzey bilgi ve karmaşık hesaplama becerilerine dayanır ve veri kalitesi güvencesi için uzun süre gerektirir. İnsan çabalarının hızını, doğruluğunu ve verimliliğini artırmak için çeşitli alanlarda yapay zeka (AI) uygulamaları önem kazanmaktadır. Bu amaçla, yapay zeka tabanlı makine öğrenmesi yaklaşımı parçacık fiziği analizinde kullanılabilir. Dielektronlar (e-e+), son durum etkileşimlerinin olmamasından dolayı yüksek enerjili çarpışmalarda oluşan ortamın evrimi hakkında bilgi sağlayan elektromanyetik araçlardır. Düşük verimlilikle sonuçlanan geleneksel kesim tabanlı yöntemlerle yüksek saflıkta e-e+ çiftleri elde edilebilir. Bu katkıda dielektron analizinde makine öğrenimi yaklaşımlarının uygulanması tartışılmıştır.
TÜBİTAK-1001 119F302
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | TÜBİTAK-1001 119F302 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | April 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |