This study investigates who is the responsible from the lack of ethics of advertisings’
content. 5 stakeholders (advertisers, advertising agencies, media, governmental and
non-governmental organizations and, consumers) are responsible from the ethics of
preparation and broadcasting of the advertisings. Quantitative and qualitative data
are collected to determine lack of ethics of the advertising. In this study 1103
questionnaires analyzed that collected from throughout Turkey. According to the
result of this study, advertising agencies and the media are perceived as more
responsible than the other stakeholders.
Bu çalışmada içeriğinin ahlaka uygun olmaması nedeniyle şikayet edilen reklamların
ahlaki bakımdan sorumlusunun kim olduğu araştırılmaktadır. Hazırlanmasında ve
sunulmasında reklamveren, reklam ajansı, medya, kamu kuruluşları ve tüketici olmak
üzere 5 paydaşı olan reklamların ahlaka uygun olmamasının sorumlusunu tespit
etmek üzere nicel ve nitel veriler toplanmıştır. Bu metin içinde sadece Türkiye
genelinden toplanan 1103 anket verisi kısaca analiz edilmektedir. Buna göre
reklamın ahlaki olarak sorumluluğu en çok reklam ajanslarına ve medyaya
yüklenmektedir.
Other ID | JA57RV47EH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
All articles published on IJISEF are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs, and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.