Education is very important issue in İslam to develop a Muslim individual who
should well learn the İslam for living his life according to İslamic rules. This order is
also important in the economic life. A Muslim individual should concern halal and
haram and avoid derivation an improper personal benefit. Erbakan mentions this
subject with the ethical economic development. According to Erbakan, the ethical
economic development is that a Muslim indivudial should act according economic
laws of İslam. Erbakan also states that the material development cannot actualise
without the ethical economic development for which the number of quran courses,
İslamic institutes and imam hatip school should increase to educate Muslims
İslamically. Thus, an economic system could constuct through which Muslims can
acquire İslamic mind, avoid harams and derivation an improper personal benefit,
give infaq and sadaqah. The terms of the ethical economic development of Erbakan
is just opposite of the homo economicus. Some İslamic scholars mention the ethical
economic development of Erbakan as homo İslamicus. There is a close relationship
between the ethical economic development and the homo İslamicus. This
relationship is analyzed in the study in terms of social capital and asymmetric
information.
İslam’da Müslüman bireyin inşası noktasında eğitim, önem verilen bir konudur.
Müslüman birey hayatını Allah’ın emir ve yasakları doğrultusunda şekillendirmesi
için İslam dinini iyi öğrenmelidir. Bu kural ekonomik hayatta da geçerlidir. Birey
iktisadi faaliyetlerini gerçekleştirirken helal ve harama dikkat etmeli, haksız
kazançtan uzak durmalıdır. Erbakan bu konuya “manevi kalkınma” kavramıyla
değinmiştir. Erbakan’a göre manevi kalkınma, bireyin islamın ekonomik yasalarına
göre hareket etmesidir. Erbakan, manevi kalkınma olmadan maddi kalkınmanın
gerçekleşemeyeceğini ifade eder. Manevi kalkınma için de bireylerin İslam dinini
öğrenebilecekleri kuran kursları, İslam enstitüleri, imam hatiplerin çoğaltılması
gerekir. Böylece insanların İslami şuura kavuşmasıyla, haramlardan kaçınması, haksız
yoldan kazanç elde etmemesi, infak ve sadaka vermesiyle daha adil bir ekonomik
sistem oluşur. Erbakan’ın manevi kalkınma söylemi kapitalizmin kendi çıkarları
peşinde koşan homo economicus kavramının tam zıddıdır. Erbakan’ın bu söylemi
başka İslam düşünürleri tarafından Homo-İslamicus olarak ifade edilmektedir.
Homo-İslamicus ile Erbakan’ın manevi kalkınma söylemi arasında yakın ilişki söz
konusudur. Bu benzerlik çalışmada detaylı olarak incelenmiş ve manevi kalkınmanın
ekonomi üzerindeki olumlu katkıları sosyal sermaye ve asimetrik bilgi konuları
açısından değerlendirilmiştir
Other ID | JA46HA24NS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
All articles published on IJISEF are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs, and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.