BibTex RIS Cite

Developing Primary School Teachers’ Classroom Management Skills

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 29 - 35, 01.05.2018

Abstract

This study aimed to develop classroom management skills of teachers employed in Bolu province primary schools as classroom teachers and subject matter teachers. Qualitative research method was adopted to determine whether teacher perceptions on classroom management presented any changes. Study group was composed of 100 teachers employed in primary schools throughout Bolu. Out of 100 participating teachers, 31 teachers were excluded from analysis due to incomplete information in their forms. Data were collected in written form via pre and post tests. Following the pretest, teachers were given a 2-day, 10-hour seminar to develop classroom management skills. Some of the findings are as follows: 15 of the participating teachers found themselves competent in all aspects of classroom management. 12 teachers regarded themselves as relatively competent and 2 teachers found themselves incompetent in classroom management in terms of time management, controlling classroom disruptions, providing sufficient number of activities, ensuring fair communication, providing motivation and including all students in the lesson.Keywords: Classroom Management, Teacher, Classroom Management Skills

References

  • Akın, U., Koçak, R. (2007) Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 51, 353-370
  • Argon, T., Kepekcioglu, E. S. (2016). The relationship between university students’ ınstructors’ credibility and perceptions of justice in the classroom. Anthropologist, 24(1), 347-353.
  • Aydın, İ. (2002). İş Yaşamında Stres. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No: 3390. Celep, C. (2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Degol, J. L., Bachman, H. J. (2015). Preschool teachers’ classroom behavioral socialization practices and low- income children’ss self-regulation skills. Early Childhood Research Quarterly. 31(2), 89-100.
  • Demirtaş, H. (2005). Sınıf Yönetiminin Temelleri. H. Kıran (Editör). Etkili Sınıf Yönetimi (s. 1-32). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Denizel Güven, E., Cevher, F.N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(18):1-22.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 98-110.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayımları. Gündüz, H. B. (2004). Eğitim Okul ve Sınıf Yönetimi. Ş. Erçetin, Ç. Özdemir (Editörler). Sınıf Yönetimi (s. 3-32). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Freeman NPM 2011. Credibility and the Professor: The Juxtaposition of Student Perceptions and Instructor Beliefs. Unpublished master thesis. USA: University of Central Missouri.
  • Houston MB, Bettencourt LA 1999. But that’s not fair An exploratory study of student perceptions of instructor fairness. Journal of Marketing Education, 21(2): 84-89. DOI: 10.1177/0273475399212002.
  • Kaliska, P. (2002). A Comprehensıve Study Identıfyıng The Most Effectıve Classroom Management Technıques And Practıces, Unpublished master thesis. The Graduate School University of Wisconsin, USA.
  • Sanford, J.P., Emmer, E.T. (1988). Understanding Classroom Management: An observation guide. Boston: Allyn and Bacon.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf Yönetimi ve Disiplini ile İlgili Kurallar Geliştirme. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (s. 45-83). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sarpkaya, R. (2000). Liselerde çalışan öğretmenlerin iş doyumu. Amme İdaresi Dergisi. 33(3), 111-124.
  • Sevim, A.S., Hamamcı Z. (1999). Psikolojik danışmanların mesleki doyumları ile mesleki yeterlilikleri arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2 (12), 39-46.
  • Sucuoğlu, B., Ünsal, P., Özokçu, O. (2004). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin önleyici sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(02), 51- 64.
  • Şahin, P. (2003), Kitle İletişim Araçlarının Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkisi. 19 Haziran 2006. (http://egitisim.inonu.edu.tr/PSahin_kitleilet.htm).
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, (155-156), 155- 156.
  • Toran, M., Gençgel Akkuş, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi: KKTC örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (4), 2041-2056.
  • Wragg, E. C., Wragg, C. M. (1998). Classroom management research in the United Kingdom. Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association, San Diego. Eric Document, 418 971.
  • This study was conducted between 13.03.2016-13.09.2016 in line with 2016.02.02.1017# BAP Project completed in AİBÜ.
  • *Note: This paper was presented as oral presentation in 3rd International Conference on Lifelong Learning
  • and Leadership for All - ICLEL-17 between 12-14 September 2017 in Porto, Portugal.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 29 - 35, 01.05.2018

Abstract

References

  • Akın, U., Koçak, R. (2007) Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 51, 353-370
  • Argon, T., Kepekcioglu, E. S. (2016). The relationship between university students’ ınstructors’ credibility and perceptions of justice in the classroom. Anthropologist, 24(1), 347-353.
  • Aydın, İ. (2002). İş Yaşamında Stres. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No: 3390. Celep, C. (2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Degol, J. L., Bachman, H. J. (2015). Preschool teachers’ classroom behavioral socialization practices and low- income children’ss self-regulation skills. Early Childhood Research Quarterly. 31(2), 89-100.
  • Demirtaş, H. (2005). Sınıf Yönetiminin Temelleri. H. Kıran (Editör). Etkili Sınıf Yönetimi (s. 1-32). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Denizel Güven, E., Cevher, F.N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(18):1-22.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 98-110.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayımları. Gündüz, H. B. (2004). Eğitim Okul ve Sınıf Yönetimi. Ş. Erçetin, Ç. Özdemir (Editörler). Sınıf Yönetimi (s. 3-32). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Freeman NPM 2011. Credibility and the Professor: The Juxtaposition of Student Perceptions and Instructor Beliefs. Unpublished master thesis. USA: University of Central Missouri.
  • Houston MB, Bettencourt LA 1999. But that’s not fair An exploratory study of student perceptions of instructor fairness. Journal of Marketing Education, 21(2): 84-89. DOI: 10.1177/0273475399212002.
  • Kaliska, P. (2002). A Comprehensıve Study Identıfyıng The Most Effectıve Classroom Management Technıques And Practıces, Unpublished master thesis. The Graduate School University of Wisconsin, USA.
  • Sanford, J.P., Emmer, E.T. (1988). Understanding Classroom Management: An observation guide. Boston: Allyn and Bacon.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf Yönetimi ve Disiplini ile İlgili Kurallar Geliştirme. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar (s. 45-83). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sarpkaya, R. (2000). Liselerde çalışan öğretmenlerin iş doyumu. Amme İdaresi Dergisi. 33(3), 111-124.
  • Sevim, A.S., Hamamcı Z. (1999). Psikolojik danışmanların mesleki doyumları ile mesleki yeterlilikleri arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2 (12), 39-46.
  • Sucuoğlu, B., Ünsal, P., Özokçu, O. (2004). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin önleyici sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(02), 51- 64.
  • Şahin, P. (2003), Kitle İletişim Araçlarının Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkisi. 19 Haziran 2006. (http://egitisim.inonu.edu.tr/PSahin_kitleilet.htm).
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, (155-156), 155- 156.
  • Toran, M., Gençgel Akkuş, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi: KKTC örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (4), 2041-2056.
  • Wragg, E. C., Wragg, C. M. (1998). Classroom management research in the United Kingdom. Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association, San Diego. Eric Document, 418 971.
  • This study was conducted between 13.03.2016-13.09.2016 in line with 2016.02.02.1017# BAP Project completed in AİBÜ.
  • *Note: This paper was presented as oral presentation in 3rd International Conference on Lifelong Learning
  • and Leadership for All - ICLEL-17 between 12-14 September 2017 in Porto, Portugal.
There are 25 citations in total.

Details

Other ID JA89MF37MK
Journal Section Research Article
Authors

Şenay Sezgin Nartgün This is me

Türkan Argon This is me

Publication Date May 1, 2018
Submission Date May 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Nartgün, Ş. S., & Argon, T. (2018). Developing Primary School Teachers’ Classroom Management Skills. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 4(1), 29-35.