The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Institute for Lifelong Learning has been publishing the Global Report on Adult Learning and Education (GRALE) every three years since 2009. These reports provide comprehensive analyses of adult education policies, governance, budget allocation, participation, and quality across United Nations member states, offering a global perspective on adult learning and education. In this study, all GRALE reports published to date were examined, their content analyzed, and their reflections on adult learning and education policies in Turkey were evaluated. The findings indicate that the GRALE reports are significant as they present a comprehensive overview of adult learning and education on a global scale and encourage the development of policies and institutional frameworks in the field of adult education. However, the lack of standardized policies on lifelong learning and adult education among countries reduces the validity and reliability of the evaluations presented in the GRALE reports. The issues addressed in the reports are also found to be prevalent in adult learning and education efforts in Turkey, with the persistent problem of inequalities in education for women, migrants, and the elderly being particularly emphasized. In this context, it is foreseen that there is a need for initiatives specifically planned for women and other disadvantaged groups. Moreover, adult education has the potential to address unemployment challenges that may arise due to advancements in artificial intelligence, enabling individuals to acquire new skills. By doing so, it can support workforce transformation and play an active role in mitigating job losses.
Bu araştırma doküman analizi yöntemi ile tasarlandığından ve insan üzerinde yapılan bir çalışma olmadığından etik kurul onayına ihtiyaç duyulmamıştır.
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü 2009 yılından bu yana her üç yılda bir Yetişkin Öğrenmesi ve Eğitimi Küresel Raporu (GRALE) yayımlamaktadır. Birleşmiş Milletlere üye ülkelerin yetişkin eğitimi politikaları, yönetişim, bütçe, katılım ve nitelik konusunda değerlendirmelerde bulunan bu raporlar küresel düzeyde yetişkin öğrenmesi ve eğitimine yönelik kapsamlı çalışmalardır. Bu çalışmada, yayınlandıkları tarihten bu yana tüm GRALE raporları incelenmiş ve içerikleri değerlendirilerek Türkiye’deki yetişkin öğrenmesi ve eğitimi politikalarına yansıması analiz edilmiştir. Çalışmada GRALE raporlarının küresel düzeyde yetişkin öğrenmesi ve eğitiminin kapsamlı bir görünümünü yansıtması, yetişkin eğitimi ile ilgili politika ve kurumsal yapılarını geliştirmeye teşvik etmesi yönüyle önemli raporlar olduğu bulgulanmıştır. Ülkelerin yaşam boyu öğrenme ve yetişkin öğrenmesi ve eğitimi konusunda standartlaşmış politikalarının olmaması GRALE’lelerdeki değerlendirmelerin geçerlik ve güvenirliğini azaltmaktadır. Raporlarda ele alınan konuların Türkiye’deki yetişkin öğrenmesi ve eğitimi çalışmalarında da mevcut olduğu ve özellikle kadınlar, göçmenler ve yaşlıların eğitimlerindeki eşitsizliğin baskın bir sorun olmaya devam ettiği vurgulanmaktadır. Bu bağlamda kadınlar ve diğer dezavantajlı gruplar için planlanacak çalışmalara ihtiyaç duyulduğu öngörülmektedir. Yetişkin eğitimi, yapay zekanın yol açabileceği işsizlik sorunlarına çözüm sunarak bireylerin yeni beceriler kazanmasını sağlayabilir. Bu sayede, iş gücünün dönüşümüne destek olup ve iş kayıplarını azaltılmasında etkin rol oynayabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Lifelong learning, Adult Education, Education Policy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 4, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 24, 2025 |
Acceptance Date | April 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |