The aim of this research is to analyze the problems faced by school administrators in performing educational activities during the Covid-19 pandemic. A qualitative research method was adopted in this research and the study was conducted with embedded multiple-case design. The study group of this research consists of 8 school principals and 8 deputy principals working in 2 kindergartens, 2 primary schools, 2 secondary schools and 2 Anatolian high schools affiliated to the Manavgat District Directorate of National Education in the 2021-2022 academic year. The data were obtained by interview technique using a semi-structured interview form. Five important conclusions were reached as a result of this research. Firstly, the decrease in the number and duration of the lessons affected the planning and implementation of face-to-face education negatively. Secondly, assessment and evaluation studies in face-to-face education could not be carried out in a healthy way. Thirdly, technological obstacles related to use of the Internet, tablet, computer and Education Information Network (EIN) have been effective in distance education. Fourthly, schools have not been able to establish the necessary relationship with their stakeholders, institutions and non-governmental organizations (NGOs). Finally, the studies carried out with the parent-teacher associations (PTAs), which are the stakeholder of the schools, have not reached the desired level. As a requirement of being a social state, schools and citizens should be prepared for possible crisis situations in order to ensure equality of opportunity and possibility.
Bu araştırmanın amacı Covid-19 salgını sürecinde okul yöneticilerinin eğitim-öğretim faaliyetlerini gerçekleştirme konusunda karşılaştığı sorunları analiz etmektir. Bu araştırma nitel bir araştırma olup iç içe geçmiş çoklu durum deseni ile yürütülmüştür. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Manavgat İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 2 anaokulu, 2 ilkokul, 2 ortaokul ve 2 Anadolu lisesinde görev yapan 8 okul müdürü ve 8 müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Bu araştırmanın sonucunda beş önemli sonuca ulaşılmıştır. Birincisi, ders sayısı ve süresinin azalması yüz yüze eğitime yönelik planlamayı ve uygulamayı olumsuz etkilemiştir. İkincisi, yüz yüze eğitimde ölçme değerlendirme çalışmaları sağlıklı bir şekilde yapılamamıştır. Üçüncüsü, uzaktan eğitimde internet, tablet, bilgisayar ve Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımı ile ilgili teknolojik engeller etkili olmuştur. Dördüncüsü, okullar, paydaşları olan kurumlar ve Sivil toplum kuruluşları (STK) ile gerekli olan ilişkiyi kuramamıştır. Son olarak okulların paydaşı olan okul aile birlikleriyle yapılan çalışmalar istenilen düzeye ulaşmamıştır. Sosyal devlet olmanın gereği olarak fırsat ve imkân eşitliğini sağlamak üzere okulların ve vatandaşların olası kriz durumlarına karşı hazırlıklı olması sağlanmalıdır. Elde edilen bulgulara göre, cinsiyetin okul yöneticilerinin algılanan otantik liderliğine etkisi önemsizdir düzeydedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Submission Date | February 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |