Leadership is a process of directing and managing with sphere of influence of individuals. Leaders impress
followers with charisma or a vision for future. Transformational leaders change and transform both their followers
and the environment in which they are. They offer their followers the goals to be achieved and meaningful future
vision. The transformational leaders take into account the needs of the followers and provides opportunities for
their development. This leadership understanding based on the development of the individual has suggested that
the leader can also cultivate and develop himself. There are many educational leaders in Turkey, who develop and
raise both individuals and themselves. When Hasan Ali Yücel, one of our educational leaders, is examined with
his works, projects, works, and writings he has left, it is seen that he aims to enlighten and develop people with
his vision beyond the age. In this sense, Hasan Ali Yücel can be described as a transformational leader. The purpose
of this study is to try to explain the life and leadership of Hasan Ali Yücel with a transformational leadership
approach. In this context, Hasan Ali Yücel's childhood, youth and adulthood periods has been examined with his
live, works and writings left.
Liderlik, bireyin etki alanı ile izleyenlerini yöneltme ve yönetme sürecidir. Lider bazen karizması ile bazen
yarattığı gelecek vizyonu ile izleyenlerini etkiler. Dönüşümsel lider, değişimi temel alarak hem izleyenlerini hem
içinde bulunduğu ortamı değiştirir ve dönüştürürler. İzleyenlerine ulaşılması gereken hedefler ve anlamlı bir
gelecek vizyonu sunar. Dönüşümsel lider, izleyenlerin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurur ve onların gelişimleri
için olanaklar sağlar. Bireyin gelişimini temel alan bu liderlik anlayışı, liderin de kendini yetiştirip,
geliştirebileceğini öne sürmüştür. Türkiye’de de hem halkı hem kendini yetiştirip geliştiren birçok eğitim lideri
mevcuttur. Eğitim liderlerimizden biri olan Hasan Ali Yücel, yaptığı çalışmalar, yürüttüğü projeler, bıraktığı
eserler ile incelendiğinde çağının ötesi vizyonu ile halkını aydınlatmayı ve onu geliştirmeyi hedeflediği görülür.
Bu bağlamda Hasan Ali Yücel dönüşümsel bir lider olarak nitelendirilebilir. Yapılan çalışmanın amacı, eğitim
liderimiz Hasan Ali Yücel’in hayatını ve liderliğini dönüşümsel liderlik yaklaşımı ile açıklamaya çalışmaktır.
Böylelikle Hasan Ali Yücel’in çocukluk, gençlik ve yetişkinlik dönemleri; yaşadıkları, yaptığı çalışmaları ve
bıraktığı eserleri ile incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2020 |
Submission Date | June 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: Özel Sayı-1 - Understanding of Pioneers in Education with Leadership Approaches |