Review
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 3 Issue: Özel Sayı-1 - Understanding of Pioneers in Education with Leadership Approaches, 13 - 25, 01.11.2020

Abstract

Leadership is a process of directing and managing with sphere of influence of individuals. Leaders impress
followers with charisma or a vision for future. Transformational leaders change and transform both their followers
and the environment in which they are. They offer their followers the goals to be achieved and meaningful future
vision. The transformational leaders take into account the needs of the followers and provides opportunities for
their development. This leadership understanding based on the development of the individual has suggested that
the leader can also cultivate and develop himself. There are many educational leaders in Turkey, who develop and
raise both individuals and themselves. When Hasan Ali Yücel, one of our educational leaders, is examined with
his works, projects, works, and writings he has left, it is seen that he aims to enlighten and develop people with
his vision beyond the age. In this sense, Hasan Ali Yücel can be described as a transformational leader. The purpose
of this study is to try to explain the life and leadership of Hasan Ali Yücel with a transformational leadership
approach. In this context, Hasan Ali Yücel's childhood, youth and adulthood periods has been examined with his
live, works and writings left.

References

  • Arıkan, Z. (1997, Ekim). Hasan Ali Yücel ve tarih bilinci. Tarih ve Toplum, 4-12.
  • Avolio, B. J., & Bass, B. M. (2002). Developing potential across a full range of leadershlps : Cases on transactional and transformational leadership. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Inc.
  • Bass, B. M., & Bass, R. (2008). The bass handbook of leadership theory, research, and managerial applications (4. b.). New York: Free Press.
  • Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2. b.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Beycioğlu, K., Özer, N., & Kondakçı, Y. (2018). Eğitim yönetiminde araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Conger, J. A., & Benjamin, B. (1999). Building leaders: How succesfull companies develop the next generation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). Charismatic leadership: The elusive factor in organization effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. Ankara: Anı Yayıncılık. Elibol, S., & Ekeş, F. (2003, Şubat 26). Hasan Âli Yücel. meb.gov.tr: http://www.meb.gov.tr/meb/hasanali/hayati/halibiyografi.htm adresinden alındı.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon (2. b.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2018). Chaos, complexity and leadership 2016. Lancaster: Springer International Publishing.
  • Impression Management. (2020, Mayıs). Wikipedia the free encyclopedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Impression_management adresinden alındı.
  • Kaynardağ, A. (1997, Ekim). 1918-1923 yılları arasında İstanbul'un kültür ortamı ve felsefeci Yücel'in üniversite yılları. Tarih ve Toplum, 35-40.
  • Kumar, R. (2011). Araştırma yöntemleri: Yeni başlayanlar için adım adım araştırma rehberi. Ankara: Edge Akademi.
  • MEB. (2003, Şubat 26). Hasan Ali Yücel'in kültür reformları. meb.gov.tr: http://www.meb.gov.tr/meb/hasanali/hakkindayazilanlar/anaindex.html adresinden alındı.
  • MEB. (2003, Şubat 26). Ölümünün 42. yılında Hasan Ali Yücel'i anma etkinliği. meb.gov.tr: http://www.meb.gov.tr/meb/hasanali/program/anaindex.html adresinden alındı.
  • Mhatre, K. H., & Riggio, R. E. (2014). Charismatic and transformational leadership: Past, present, and future. D. V. Day içinde, The Oxford handbook of leadership and organizations (s. 221-240). New York: Oxford University Press.
  • Oğuzkan, F. (1993). Hasan Ali Yücel hayatı ve hizmetleri. Ankara: TED Yayınları.
  • Peker, M. (2020). Bir aydınlanma devrimcisi: Hasan Âli Yücel. Cumhuriyet insanları portreleri: https://portreler.fisek.org.tr/bir-aydinlanma-devrimcisi-hasan-ali-yucel/ adresinden alındı.
  • Popper, M., & Mayseless, O. (2003). Back to basics; Applying a parenting perspective to transformational leadership. The Leadership Quarterly, 41-65.
  • Popper, M., Mayseless, O., & Castelnovo, O. (2000). Transformational leadership and attachment. The Leadership Quarterly, 267-289.
  • Riggio, R. E. (2018). Endüstri ve örgüt psikolojisine giriş (6. Basımdan Çeviri b.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sayar, A. G. (2013). Yücel, Hasan Âli. TDV islâm ansiklopedisi (s. 45-46). içinde İstanbul: TDV.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: Sage.
  • Yin, R. K. (2012). Applications of case study research. Thousand Oaks: Sage.
  • Yukl, G. (2018). Örgütlerde liderlik (8. Baskıdan Çeviri b.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yücel, H. A. (2019). İyi vatandaş iyi insan (13. b.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Dönüşümsel Lider Perspektifiyle Hasan Ali Yücel

Year 2020, Volume: 3 Issue: Özel Sayı-1 - Understanding of Pioneers in Education with Leadership Approaches, 13 - 25, 01.11.2020

Abstract

Liderlik, bireyin etki alanı ile izleyenlerini yöneltme ve yönetme sürecidir. Lider bazen karizması ile bazen
yarattığı gelecek vizyonu ile izleyenlerini etkiler. Dönüşümsel lider, değişimi temel alarak hem izleyenlerini hem
içinde bulunduğu ortamı değiştirir ve dönüştürürler. İzleyenlerine ulaşılması gereken hedefler ve anlamlı bir
gelecek vizyonu sunar. Dönüşümsel lider, izleyenlerin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurur ve onların gelişimleri
için olanaklar sağlar. Bireyin gelişimini temel alan bu liderlik anlayışı, liderin de kendini yetiştirip,
geliştirebileceğini öne sürmüştür. Türkiye’de de hem halkı hem kendini yetiştirip geliştiren birçok eğitim lideri
mevcuttur. Eğitim liderlerimizden biri olan Hasan Ali Yücel, yaptığı çalışmalar, yürüttüğü projeler, bıraktığı
eserler ile incelendiğinde çağının ötesi vizyonu ile halkını aydınlatmayı ve onu geliştirmeyi hedeflediği görülür.
Bu bağlamda Hasan Ali Yücel dönüşümsel bir lider olarak nitelendirilebilir. Yapılan çalışmanın amacı, eğitim
liderimiz Hasan Ali Yücel’in hayatını ve liderliğini dönüşümsel liderlik yaklaşımı ile açıklamaya çalışmaktır.
Böylelikle Hasan Ali Yücel’in çocukluk, gençlik ve yetişkinlik dönemleri; yaşadıkları, yaptığı çalışmaları ve
bıraktığı eserleri ile incelenmiştir.  

References

  • Arıkan, Z. (1997, Ekim). Hasan Ali Yücel ve tarih bilinci. Tarih ve Toplum, 4-12.
  • Avolio, B. J., & Bass, B. M. (2002). Developing potential across a full range of leadershlps : Cases on transactional and transformational leadership. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Inc.
  • Bass, B. M., & Bass, R. (2008). The bass handbook of leadership theory, research, and managerial applications (4. b.). New York: Free Press.
  • Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2. b.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Beycioğlu, K., Özer, N., & Kondakçı, Y. (2018). Eğitim yönetiminde araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Conger, J. A., & Benjamin, B. (1999). Building leaders: How succesfull companies develop the next generation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). Charismatic leadership: The elusive factor in organization effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. Ankara: Anı Yayıncılık. Elibol, S., & Ekeş, F. (2003, Şubat 26). Hasan Âli Yücel. meb.gov.tr: http://www.meb.gov.tr/meb/hasanali/hayati/halibiyografi.htm adresinden alındı.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon (2. b.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2018). Chaos, complexity and leadership 2016. Lancaster: Springer International Publishing.
  • Impression Management. (2020, Mayıs). Wikipedia the free encyclopedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Impression_management adresinden alındı.
  • Kaynardağ, A. (1997, Ekim). 1918-1923 yılları arasında İstanbul'un kültür ortamı ve felsefeci Yücel'in üniversite yılları. Tarih ve Toplum, 35-40.
  • Kumar, R. (2011). Araştırma yöntemleri: Yeni başlayanlar için adım adım araştırma rehberi. Ankara: Edge Akademi.
  • MEB. (2003, Şubat 26). Hasan Ali Yücel'in kültür reformları. meb.gov.tr: http://www.meb.gov.tr/meb/hasanali/hakkindayazilanlar/anaindex.html adresinden alındı.
  • MEB. (2003, Şubat 26). Ölümünün 42. yılında Hasan Ali Yücel'i anma etkinliği. meb.gov.tr: http://www.meb.gov.tr/meb/hasanali/program/anaindex.html adresinden alındı.
  • Mhatre, K. H., & Riggio, R. E. (2014). Charismatic and transformational leadership: Past, present, and future. D. V. Day içinde, The Oxford handbook of leadership and organizations (s. 221-240). New York: Oxford University Press.
  • Oğuzkan, F. (1993). Hasan Ali Yücel hayatı ve hizmetleri. Ankara: TED Yayınları.
  • Peker, M. (2020). Bir aydınlanma devrimcisi: Hasan Âli Yücel. Cumhuriyet insanları portreleri: https://portreler.fisek.org.tr/bir-aydinlanma-devrimcisi-hasan-ali-yucel/ adresinden alındı.
  • Popper, M., & Mayseless, O. (2003). Back to basics; Applying a parenting perspective to transformational leadership. The Leadership Quarterly, 41-65.
  • Popper, M., Mayseless, O., & Castelnovo, O. (2000). Transformational leadership and attachment. The Leadership Quarterly, 267-289.
  • Riggio, R. E. (2018). Endüstri ve örgüt psikolojisine giriş (6. Basımdan Çeviri b.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sayar, A. G. (2013). Yücel, Hasan Âli. TDV islâm ansiklopedisi (s. 45-46). içinde İstanbul: TDV.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: Sage.
  • Yin, R. K. (2012). Applications of case study research. Thousand Oaks: Sage.
  • Yukl, G. (2018). Örgütlerde liderlik (8. Baskıdan Çeviri b.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yücel, H. A. (2019). İyi vatandaş iyi insan (13. b.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nurseza Arsay

Publication Date November 1, 2020
Submission Date June 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: Özel Sayı-1 - Understanding of Pioneers in Education with Leadership Approaches

Cite

APA Arsay, N. (2020). Dönüşümsel Lider Perspektifiyle Hasan Ali Yücel. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 3(Özel Sayı-1), 13-25.