Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL MÜDÜRLERİNİN KARAR VERME SÜREÇLERİ HAKKINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 16, 16.04.2021

Abstract

Araştırma nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinin üç merkez ilçesinde (Karaköprü, Eyyübiye, Haliliye) bulunan okullardan oluşmaktadır. Örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Üç merkez ilçede bulunan 7 farklı okulda görev yapan 24 öğretmen ile bireysel görüşme, yine farklı okullarda görev yapan 7 öğretmen ile odak grup görüşmesi yapılarak tamamlanmıştır. Bu çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu ile yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda hem bireysel görüşmelerde hem de yapılan odak grup görüşmesinde öğretmenler, okul müdürlerinin karar aşamasında okulda çalışan öğretmenlerden görüş almadıklarını belirtmişlerdir. Okul müdürlerinin karar verme süreçleriyle ilgili odak grup görüşmesine katılan öğretmenler, okul müdürlerinin okulda çalışan öğretmenlerin görüşlerini önemsemediklerini, bu durumun öğretmenlerde rahatsız yarattığını, öğretmenlerin çalışma şevkini ve azmini en aza indirdiğini ifade etmişlerdir. Kişisel iletişimi güçlü, aynı zamanda kültürel yapısı ve kurumla ilgili bilgisi yüksek olan idareciler ise okul yönetiminde daha başarılı bulunmuştur. Odak grup görüşmesine katılan katılımcıların geneli mevcut okul müdürlerinin iletişim konusunda sıkıntı yaşadıklarını ifade etmişlerdir.

References

  • Aksay, O., & Ural, A. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin okulla ilgili kararlara katılma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 433-460.
  • Babaoğlan, E.,& Yılmaz, F. (2012). İlköğretim okullarında karara katılma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 1-12.
  • Bakan, İ., & Büyükbeşe, T . (2010). Liderlik “türleri” ve “güç kaynakları”na ilişkin mevcut-gelecek durum karşılaştırması: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010 (2), 73-84.
  • Birel, F. K., & Çevik, M. S. (2020). Nitel araştırma desenleri. Ş.Ş. Erçetin (Ed.). Araştırma teknikleri (s.63-81). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative data. Qualitative research for education. An Introduction to theory and methods, 5.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S.B. Demir). Ankara: Siyasal.
  • Doğan, S.,& Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
  • Dönmez, B., Uğurlu, C. T., & Cömert, M. (2011). Gevşek yapılı sistemler olarak ilköğretim okullarında karar verme, liderlik ve çatışma: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 1-29.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Izgar, H., & Yılmaz, E. (2007). PİO ve YİBO’nda görev yapan okul yöneticilerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 341-351.
  • Nas, S. (2010). Karar verme stillerine bilimsel yaklaşımlar. Dokuz Eylül Üniversitesi, Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2(2), 43-65.
  • Özden, Y. (1996). Okullarda katılmalı yönetim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 427-438.
  • Özmusul, M. (2018). Çağdaş okul yönetimi bazı kuramsal temeller. Ankara: Akademisyen Kitapevi.
  • Titrek, O.,& Zafer, D. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15(4), 657-674.
  • Uras, M. (1995). Örgütlerde karara katılmanın koşulları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 305-304.
  • Uras, M. (1995). Karara katılmada kabul alanı modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 1(1), 121-130.
  • Yıldırım, İ. (1989). Okul örgütlerinde karar verme ve karara katılma. Eğitim ve Bilim, 13(73), 18-24.
Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 16, 16.04.2021

Abstract

References

  • Aksay, O., & Ural, A. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin okulla ilgili kararlara katılma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 433-460.
  • Babaoğlan, E.,& Yılmaz, F. (2012). İlköğretim okullarında karara katılma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 1-12.
  • Bakan, İ., & Büyükbeşe, T . (2010). Liderlik “türleri” ve “güç kaynakları”na ilişkin mevcut-gelecek durum karşılaştırması: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010 (2), 73-84.
  • Birel, F. K., & Çevik, M. S. (2020). Nitel araştırma desenleri. Ş.Ş. Erçetin (Ed.). Araştırma teknikleri (s.63-81). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative data. Qualitative research for education. An Introduction to theory and methods, 5.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S.B. Demir). Ankara: Siyasal.
  • Doğan, S.,& Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
  • Dönmez, B., Uğurlu, C. T., & Cömert, M. (2011). Gevşek yapılı sistemler olarak ilköğretim okullarında karar verme, liderlik ve çatışma: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 1-29.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Izgar, H., & Yılmaz, E. (2007). PİO ve YİBO’nda görev yapan okul yöneticilerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 341-351.
  • Nas, S. (2010). Karar verme stillerine bilimsel yaklaşımlar. Dokuz Eylül Üniversitesi, Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2(2), 43-65.
  • Özden, Y. (1996). Okullarda katılmalı yönetim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 427-438.
  • Özmusul, M. (2018). Çağdaş okul yönetimi bazı kuramsal temeller. Ankara: Akademisyen Kitapevi.
  • Titrek, O.,& Zafer, D. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15(4), 657-674.
  • Uras, M. (1995). Örgütlerde karara katılmanın koşulları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 305-304.
  • Uras, M. (1995). Karara katılmada kabul alanı modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 1(1), 121-130.
  • Yıldırım, İ. (1989). Okul örgütlerinde karar verme ve karara katılma. Eğitim ve Bilim, 13(73), 18-24.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Vehbi Uzundağ

Mustafa Ozmusul

Publication Date April 16, 2021
Submission Date July 12, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Uzundağ, V., & Ozmusul, M. (2021). OKUL MÜDÜRLERİNİN KARAR VERME SÜREÇLERİ HAKKINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 4(1), 1-16.