COVID-19 salgını yaşamın birçok alanını olduğu kadar eğitimi de yakından etkilemiştir. Eğitim ortamları, kullanılan materyaller, öğrenci-öğretmen davranışları gibi birçok alanda farklılıklara neden olmuştur. Yaşanan değişimler bireysel hak ve özgürlüklerin ihlalini de beraberin de getirmiştir. Bu araştırmanın amacı, yaşanan değişimle birlikte canlı dersler esnasında ve sonrasında ortaya çıkan mahremiyet ihlallerine ilişkin öğretmen görüşlerinin ortaya konulmasıdır. Bu araştırma, nitel araştırma yaklaşımlardan biri olan fenomenolojik desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Ankara ili Etimesgut ilçesinde devlet okulunda çalışan dokuz ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak elde edilmiştir. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ders esnasında kameranın kullanılması, derse dışardan müdahalelerin olması, farklı kişilerin derse izinsiz katılmaları, öğretmenlerin uygun olmayan zamanlarda aranması ve öğretmenin kişisel bilgilerinin farklı kişilerle paylaşılması, öğretmenin ve sınıfın mahremiyetini ihlal eden durumlar olarak ifade edilmiştir.
The COVID -19 pandemic has closely affected education as well as many parts of life. It has caused differences in many areas such as educational environments, materials used, and student-teacher behaviors. The changes that have experienced have also brought about a violation of individual rights and freedoms. The purpose of this research is to reveal the opinions of teachers about the violation of the privacy during and after online lessons during distance education. This research was carried out using phenomenological pattern, which is one of the qualitative research approaches. The study group consists of nine secondary school teachers working in a public school in the Etimesgut district of Ankara province in 2020-2021 academic year. The data were obtained using semi-structured interview forms. The data were analyzed by descriptive analysis method. As a result of research, using the camera during the lesson, outside interference in the lesson, participation of different people in the lesson without permission, calling teachers at inappropriate times, sharing teacher's personal information by different people were expressed as situations that violate the privacy of the teacher and the classroom.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 8, 2022 |
Submission Date | January 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |