This study aims to investigate how preschool teachers perceive the leadership styles of the school principals they work with, as they have a significant impact on student performance and school atmosphere. Therefore, a mixed-method research paradigm was utilized with a purposive random sampling method of 114 pre-school teachers at public schools. School Principals' Leadership Style Scale together with the demographic information part and a metaphor elicitation form, were applied to collect the necessary data. Because a convergent parallel design was utilized to weigh the processes equally, quantitative and qualitative data were evaluated independently, and the results were interpreted separately. The results revealed that, according to pre-school teachers' perceptions, the principals they work with show their laissez-faire leadership style more. Unlike quantitative findings, data from the metaphor elicitation form indicate that the category with the most metaphors for a school principal is a figure of authority. Although the descriptive findings of teachers' impressions show that most school principals have a laissez-faire leadership style, metaphors portray school principals as persons who have power at school, supervise their team, have varied tasks, and are motivators and innovators. To sum up, it can be put forward that effective leadership is a crucial necessity of successful organizations, and principals need to take an active part in the preparation process to go a step further in their careers and lead their organizations more effectively. The results revealed that, according to pre-school teachers' perceptions, the principals they work with show their laissez-faire leadership style more. Unlike quantitative findings, data from the metaphor elicitation form indicate that the category with the most metaphors for a school principal is a figure of authority. Although the descriptive findings of teachers' impressions show that most school principals have a laissez-faire leadership style, metaphors portray school principals as persons who have power at school, supervise their team, have varied tasks, and are motivators and innovators. To sum up, it can be put forward that effective leadership is a crucial necessity of successful organizations, and principals need to take an active part in the preparation process to go a step further in their careers and lead their organizations more effectively.
Bu çalışma, öğrenci performansı ve okul atmosferi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduklarından dolayı okul öncesi öğretmenlerinin birlikte çalıştıkları okul müdürlerinin liderlik tarzlarını nasıl algıladıklarını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu sebeple, devlet okullarındaki 114 okul öncesi öğretmeninden amaçlı rastgele örnekleme yöntemiyle karma yöntem araştırma paradigması kullanılmıştır. Gerekli verileri toplamak için Okul Müdürlerinin Liderlik Tarz Ölçeği, demografik bilgi bölümü ve metafor çıkarım formu ile birlikte uygulanmıştır. Süreçleri eşit olarak tartmak için yakınsayan paralel bir tasarım kullanıldığından, nicel ve nitel veriler bağımsız olarak değerlendirilmiş ve sonuçlar ayrı ayrı yorumlanmıştır. Sonuçlar, okul öncesi öğretmenlerinin algılarına göre birlikte çalıştıkları müdürlerin serbest bırakıcı liderlik tarzını daha fazla gösterdiklerini ortaya koymuştur. Metafor belirleme formundan elde edilen veriler ise, nicel bulgulardan farklı olarak, okul müdürleri için onları bir otorite figürü olarak kabul eden kategorinin en fazla metafora sahip olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen izlenimlerinin tanımlayıcı bulguları çoğu okul müdürünün serbest bırakıcı liderlik tarzına sahip olduğunu gösterse de, metaforlar okul müdürlerini okulda gücü olan, ekibini denetleyen, çeşitli görevleri olan, motive edici ve yenilikçi kişiler olarak tasvir etmektedir. Özetle, etkili liderliğin başarılı organizasyonlar için çok önemli bir gereklilik olduğu ve müdürlerin kariyerlerinde bir adım daha ileri gitmek ve organizasyonlarını daha etkin bir şekilde yönetmek için hazırlık sürecinde aktif rol almaları gerektiği ifade edilebilir. Sonuçlar, okul öncesi öğretmenlerinin algılarına göre birlikte çalıştıkları müdürlerin serbest bırakıcı liderlik tarzını daha fazla gösterdiklerini ortaya koymuştur. Metafor belirleme formundan elde edilen veriler ise, nicel bulgulardan farklı olarak, okul müdürleri için onları bir otorite figürü olarak kabul eden kategorinin en fazla metafora sahip olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen izlenimlerinin tanımlayıcı bulguları çoğu okul müdürünün serbest bırakıcı liderlik tarzına sahip olduğunu gösterse de, metaforlar okul müdürlerini okulda gücü olan, ekibini denetleyen, çeşitli görevleri olan, motive edici ve yenilikçi kişiler olarak tasvir etmektedir. Özetle, etkili liderliğin başarılı organizasyonlar için çok önemli bir gereklilik olduğu ve müdürlerin kariyerlerinde bir adım daha ileri gitmek ve organizasyonlarını daha etkin bir şekilde yönetmek için hazırlık sürecinde aktif rol almaları gerektiği ifade edilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2022 |
Submission Date | April 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |