Review
BibTex RIS Cite

Mustafa Kemal Atatürk’ün Türkiye’deki Yabancı Okullara Bakışı Ve Eğitim Liderliği Bağlamı

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 89 - 99, 31.08.2024
https://doi.org/10.52848/ijls.1494604

Abstract

Mustafa Kemal Atatürk, bir toplumun gelişiminde ve çağdaşlaşmasında eğitimin kilit bir rol oynadığını derinden kavramıştır. Geride kalan bir topluluğun, sosyal, ekonomik ve kültürel açılardan ilerlemesi için eğitimin temel bir gereklilik olduğunu anlamıştı. Laik ve çağdaş değerlere dayalı, ulusal bir eğitim sistemi kurmanın, toplumsal dönüşümde ne kadar belirleyici olabileceğinin de bilincindeydi. Bu sebeple, eğitime özel bir önem atfetmiş ve modern değerlerle zenginleştirilmiş, ulusal ve laik bir eğitim anlayışını yeniliklerinin merkezine koymuştur. Çalışma kapsamında, Atatürk'ün eğitim ve yabancı okullar konusundaki görüşleri ve uygulamaları ele alınmıştır. Atatürk, Türkiye'nin modern dünyada rekabet edebilir bir konuma gelmesi için gençlerin ulusal kimliklerini koruyarak bilimsel düşünceyle donatılmasının gerekliliğine vurgu yapmıştır. Bu, onun geleceğe yönelik net bir vizyon sahibi olduğunu ve bu vizyonu gerçekleştirmek için somut adımlar atmayı hedeflediğini göstermektedir.Bu çalışmada, konuyla ilgili derinlemesine bir anlayış geliştirmek için geniş bir yelpazede kaynaklardan yararlanılmıştır. Alanyazın taraması, döneme ait gazeteler ve dergi makaleleri, yanı sıra konu hakkında yazılmış kitaplar titizlikle değerlendirilmiştir. Bu çeşitlilikteki materyallerin analizi, konunun çok yönlü bir şekilde ele alınmasını ve sağlam bir değerlendirme yapılmasını sağlamıştır. Sonuç olarak, Atatürk'ün milli kültürün muasır medeniyetler seviyesinin üzerine çıkarılması gerektiği ve gençlerin yabancı kültürlerin olumsuz etkilerinden uzak, kendi milli değerleriyle uyumlu bir eğitim almasının önemi vurgulanmıştır. Ayrıca, bilimsel zihniyeti teşvik etmenin, Atatürk'ün modern Türkiye'nin temellerini atma stratejisinde kritik bir rol oynadığı ortaya konulmuştur. Bu yaklaşım, genç nesillerin sorgulayıcı, eleştirel ve yenilikçi düşünme becerilerini geliştirmelerini hedeflemekte ve Atatürk'ün yenilik ve sürekli gelişimi destekleme arzusunu yansıtmaktadır.

References

  • Adıvar, H. E. (1930). Turkey faces west: A Turkish view of recent changes and their origin. New Haven: Yale University Press.
  • Banguoğlu, T. (1988). Yabancı dil meselesi. Türkiye Gazetesi.
  • Çavdar, T. (1970). Osmanlıların yarı-sömürge oluşu. İstanbul.
  • Erdem, Y. (1998). Cultural independence and national identity in Atatürk's educational vision. Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Ertuğrul, H. (2005). Kültürümüzü etkileyen okullar. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • İzgi, Ö. (1998). Atatürk’ün eğitim politikası ve yabancı okullar sorunu. Üçüncü Uluslarası Atatürk Sempozyumu I, Ankara.
  • Jäschke, G. (1972). Yeni Türkiye'de islâmlık. Bilgi Yayınevi.
  • Kaplan, M. (2002). Atatürk ve eğitimde laiklik: Eğitim reformlarının sosyal ve kültürel etkileri. İstanbul: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Karahan, A. (1979). Batılılaşma ve dil öğretimi. Ankara: Ufuk Mecmuası.
  • Kinross, P. (1964). Atatürk: The Rebirth of a Nation. London: Weidenfeld & Nicolson.
  • Kodamanoğlu, M. N. (1964). Türkiye'de eğitim 1923-1960. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Lewis, B. (2002). Atatürk and the modernization of Turkey: Educational reforms and ınnovation. Oxford: Oxford University Press.
  • Mango, A. (1999). Atatürk: The biography of the founder of modern Turkey. New York: Overlook Press.
  • Mantran, R. (1981). Les ecoles Françaises en Turquie (1925-1931). La Turquıe et la France á l’epoque d’Atatürk, Collection Turcica I, Paris.
  • Hakimiyeti Milliye (1924). Ecnebi mektepler için mühim bir tamim. Ankara.
  • Hanioğlu, M. Ş. (2011). Atatürk: An ıntellectual biography. Princeton: Princeton University Press.
  • Sevinç, N. (1975). Ajan okulları. Dede Korkut Yayınları.
  • Sezer, A. (1999). Atatürk döneminde yabancı okullar (1923-1938).
  • Shaw, S. J. (1977). History of the Ottoman Empire and modern Turkey: Volume II, reform, revolution, and republic. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti (1931). Tarih IV. Türkiye Cumhuriyeti. İstanbul: Devlet Matbaası. Tozlu, N. (1991). Kültür ve eğitim tarihimizde yabancı okullar. Akçağ.
  • Tunaya, T. Z. (1962). Türkiye'nin siyasi hayatında batılılaşma hareketleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Yamaner, Ş. (1999). Atatürkçü düşüncede ulusal eğitim.
  • Zürcher, E. J. (2004). Turkey: A modern history. London: I.B. Tauris.
  • Zürcher, E. J. (2000). Young Turk legacy and nation building: From the Ottoman Empire to Atatürk's Turkey. London: I.B. Tauris.

Mustafa Kemal Atatürk’s View of Foreign Schools in Turkey and the Context of Educational Leadership

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 89 - 99, 31.08.2024
https://doi.org/10.52848/ijls.1494604

Abstract

Mustafa Kemal Atatürk deeply understood that education played a key role in the development of a society and in its transformation into a modern society. He understood that education was a fundamental necessity for a society that was left behind to progress socially, economically and culturally. He was also aware of how establishing a national education system based on secular and contemporary values could be decisive in social transformation. For this reason, he attached special importance to education and placed a national and secular understanding of education enriched with modern values at the center of his innovations. Within the scope of the study, Atatürk's perspectives on education and foreign schools were discussed. Atatürk emphasized that in order for Turkey to reach a competitive position in the modern world, young people should be equipped with scientific thought while preserving their national identities. This shows that he had a clear vision for the future and aimed to take concrete steps to realize this vision. In this study, a wide range of sources were used to develop an in-depth understanding of the subject. Literature review, newspapers and magazine articles from the period, as well as books written on the subject were meticulously evaluated. The analysis of this variety of materials has enabled the subject to be addressed in a multi-faceted manner and a sound assessment to be made. As a result, Atatürk's emphasis on the need to raise national culture to the level of contemporary civilizations and the importance of young people receiving an education that is compatible with their own national values and away from the negative influences of foreign cultures has been emphasized. It has also been demonstrated that encouraging a scientific mindset played a critical role in Atatürk's strategy to lay the foundations of modern Turkey. This approach aims to develop the questioning, critical and innovative thinking skills of the young generation and reflects Atatürk's desire to support innovation and continuous development.

References

  • Adıvar, H. E. (1930). Turkey faces west: A Turkish view of recent changes and their origin. New Haven: Yale University Press.
  • Banguoğlu, T. (1988). Yabancı dil meselesi. Türkiye Gazetesi.
  • Çavdar, T. (1970). Osmanlıların yarı-sömürge oluşu. İstanbul.
  • Erdem, Y. (1998). Cultural independence and national identity in Atatürk's educational vision. Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Ertuğrul, H. (2005). Kültürümüzü etkileyen okullar. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • İzgi, Ö. (1998). Atatürk’ün eğitim politikası ve yabancı okullar sorunu. Üçüncü Uluslarası Atatürk Sempozyumu I, Ankara.
  • Jäschke, G. (1972). Yeni Türkiye'de islâmlık. Bilgi Yayınevi.
  • Kaplan, M. (2002). Atatürk ve eğitimde laiklik: Eğitim reformlarının sosyal ve kültürel etkileri. İstanbul: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Karahan, A. (1979). Batılılaşma ve dil öğretimi. Ankara: Ufuk Mecmuası.
  • Kinross, P. (1964). Atatürk: The Rebirth of a Nation. London: Weidenfeld & Nicolson.
  • Kodamanoğlu, M. N. (1964). Türkiye'de eğitim 1923-1960. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Lewis, B. (2002). Atatürk and the modernization of Turkey: Educational reforms and ınnovation. Oxford: Oxford University Press.
  • Mango, A. (1999). Atatürk: The biography of the founder of modern Turkey. New York: Overlook Press.
  • Mantran, R. (1981). Les ecoles Françaises en Turquie (1925-1931). La Turquıe et la France á l’epoque d’Atatürk, Collection Turcica I, Paris.
  • Hakimiyeti Milliye (1924). Ecnebi mektepler için mühim bir tamim. Ankara.
  • Hanioğlu, M. Ş. (2011). Atatürk: An ıntellectual biography. Princeton: Princeton University Press.
  • Sevinç, N. (1975). Ajan okulları. Dede Korkut Yayınları.
  • Sezer, A. (1999). Atatürk döneminde yabancı okullar (1923-1938).
  • Shaw, S. J. (1977). History of the Ottoman Empire and modern Turkey: Volume II, reform, revolution, and republic. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti (1931). Tarih IV. Türkiye Cumhuriyeti. İstanbul: Devlet Matbaası. Tozlu, N. (1991). Kültür ve eğitim tarihimizde yabancı okullar. Akçağ.
  • Tunaya, T. Z. (1962). Türkiye'nin siyasi hayatında batılılaşma hareketleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Yamaner, Ş. (1999). Atatürkçü düşüncede ulusal eğitim.
  • Zürcher, E. J. (2004). Turkey: A modern history. London: I.B. Tauris.
  • Zürcher, E. J. (2000). Young Turk legacy and nation building: From the Ottoman Empire to Atatürk's Turkey. London: I.B. Tauris.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Leadership
Journal Section Articles
Authors

Devrim Aksoy 0009-0003-8569-5453

Publication Date August 31, 2024
Submission Date June 2, 2024
Acceptance Date August 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Aksoy, D. (2024). Mustafa Kemal Atatürk’ün Türkiye’deki Yabancı Okullara Bakışı Ve Eğitim Liderliği Bağlamı. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 7(2), 89-99. https://doi.org/10.52848/ijls.1494604