Review
BibTex RIS Cite

MUSTAFA KEMAL ATATÜRK'ÜN LİDERLİK VİZYONUYLA TÜRKİYE’DE EĞİTİM DEVRİMİ: 1. MAARİF KONGRESİ

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 168 - 178, 31.12.2024
https://doi.org/10.52848/ijls.1494591

Abstract

Türkiye'nin eğitim tarihinde dönüm noktalarından biri olan 1. Maarif Kongresi, Cumhuriyet'in ilk yıllarında ülkenin eğitim politikalarını şekillendirmede merkezi bir rol oynamıştır. Kongrede alınan kararlar, eğitimde milli bir yaklaşımın benimsenmesi, laik bir eğitim sisteminin kurulması ve eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması gibi temel unsurları içermektedir. Mustafa Kemal Atatürk’ün liderliğinde gerçekleşen Maarif Kongresi, Türkiye’nin modernleşme sürecinde eğitimin önemini vurgulamış ve eğitimde radikal değişimlerin başlangıcını işaret etmiştir. Kongrede Türkiye’nin eğitim sisteminin milli ve bilimsel temellere dayandırılması hedeflenmiş, bu doğrultuda yeni öğretim programları ve ders kitapları geliştirilmiştir. Ayrıca eğitimde fırsat eşitliği sağlanarak ilköğretimin ücretsiz ve zorunlu hale getirilmesi kararlaştırılmıştır. Kız çocuklarının eğitimine özel önem verilmiş ve cinsiyet ayrımı yapılmaksızın herkesin nitelikli eğitim alması hedeflenmiştir. Kongrede ayrıca öğretmen yetiştirme programlarına ağırlık verilerek öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesi sağlanmıştır. Bu kongre Türkiye'nin eğitim alanında çağdaş bir yapıya kavuşmasını öncülük etmiş ve eğitimin ulusal kalkınma ve ulusal kimlik oluşturma sürecindeki rolünü vurgulamış, ayrıca eğitim liderliğine öncülük yapacak bir bakış açısı getirmiştir. Atatürk'ün eğitimdeki liderliği ülkenin modernleşme sürecinde eğitimin temel bir unsur olduğunu ortaya koymuştur. Maarif Kongresinin kararlarının, eğitim sistemine olan etkilerinin, ulusal kimliği pekiştirme ülkenin sos-ekonomik dönüşümüne olan katkılar açısından önemli olduğu söylenebilir. Bu nedenle 1. Maarif Kongresi Türk eğitim tarihinde dönüm noktalarından biri olarak kabul edilir ve ülkenin eğitim politikalarının şekillenmesinde önemli bir role sahiptir. Bu çalışmanın amacı Atatürk’ün liderlik ettiği bu önemli dönemde eğitim politikalarının nasıl şekillendiğini, vizyoner liderlik üzerindeki etkisini, kongrede alınan kararların uzun vadeli etkilerini ve bu kararların günümüz Türkiye’sinin eğitim anlayışı ve toplumsal yapısı üzerindeki etkilerini incelemektedir.

References

  • Akarçay, P., & Ak, G. (2017). Anadolu eğitim aydınlanmasında çağdaş bir meşale: Köy enstitüleri örneği üzerine. Academic Value Studies Dergisi, 3(16), 130-140.
  • Aycan, N. (2005). The process of getting identity in Turkish society: Kemalist education. Journal of Social Sciences, 1(3), 136-140.
  • Çiftçioğlu, İ. (2007). Atatürk'ün Türk eğitimi hakkındaki görüş ve uygulamaları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, (13), 23.
  • Ehtiyar, R., & Tekin, Y. (2011). Başarının temel aktörleri: Vizyoner liderler. Journal of Yaşar University, 24(6), 4007-4023.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon. Ankara: NOBEL Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Ergin, İ. (2019). Atatürk dönemi eğitim siyaseti. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 817.
  • Gül, O. K. (2018). Maarif Kongresi, heyet-i ilmiyeler ve uluslararası ortaöğretim öğretmenleri kongresi üzerine bir değerlendirme. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 510.
  • Karagözoğlu, G. (1985). Atatürk’ün eğitim savaşı. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 2(4), 193-213.
  • Kılavuz, N., & Tanık, İ. (2011). Millî mücadele döneminde Maarif Kongresi ve I. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin eğitim-öğretim hakkındaki görüşleri. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 375.
  • Özlü, H. (2012). Atatürk'ün 'Ta’lîm ve terbiye-i askeriyye hakkında nokta-i nazarlar’ adlı eserinin liderlik ve eğitim anlayışı açısından analizi. Atatürk Yolu Dergisi, 13(49), 222-224.
  • Taş, S. (2009). Atatürk'ün dönüşümcü liderliği. SDU International Journal of Technologic Sciences, 1(2), 3.
  • Ünsal, A. (1979). Atatürk’s reforms: Realization of a utopia by a realist. The Turkish Yearbook of International Relations, 19(27), 29-31.

The Educational Revolution in Türkiye with Mustafa Kemal Atatürk's Leadership Vision: The 1st Educational Congress

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 168 - 178, 31.12.2024
https://doi.org/10.52848/ijls.1494591

Abstract

The 1st Education Congress, a pivotal moment in Türkiye's educational history, played a central role in shaping the country's education policies in the early years of the Republic. Decisions made at the congress included embracing a national approach to education establishing a secular education system and ensuring equal opportunities in education. Led by Mustafa Kemal Atatürk, this congress emphasized the importance of education in Türkiye's modernization process and marked the beginning of radical changes in education.
The congress aimed to base Türkiye’s education system on national and scientific foundations, leading to the development of new curricula and textbooks. Additionally, ensuring equal opportunities in education by making primary education free and compulsory was decided upon. Special attention was given to girls' education, aiming for everyone to receive quality education regardless of gender. Furthermore, the congress emphasized teacher training programs to support teachers' professional development. This congress pioneered Türkiye’s transition to a contemporary educational structure and emphasized the role of education in national development and identity formation. Atatürk's leadership in education highlighted education as a fundamental element in the country's modernization process. The decisions and policies outlined in the 1st Education Congress significantly reshaped Türkiye’s education system, contributing to the strengthening of national identity and the socio-economic transformation of the country. Therefore, the 1st Education Congress is regarded as a milestone in Turkish educational history and has played a significant role in shaping the country's education policies. action history and plate scientific roll shape and countries action policies. The purpose of this study is to shed light on how education policies were shaped during the important period led by Atatürk, the impact on visionary leadership, the long-term effects of the decisions made at the congress, and the influence of these decisions on the current educational understanding and social structure of Türkiye.

References

  • Akarçay, P., & Ak, G. (2017). Anadolu eğitim aydınlanmasında çağdaş bir meşale: Köy enstitüleri örneği üzerine. Academic Value Studies Dergisi, 3(16), 130-140.
  • Aycan, N. (2005). The process of getting identity in Turkish society: Kemalist education. Journal of Social Sciences, 1(3), 136-140.
  • Çiftçioğlu, İ. (2007). Atatürk'ün Türk eğitimi hakkındaki görüş ve uygulamaları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, (13), 23.
  • Ehtiyar, R., & Tekin, Y. (2011). Başarının temel aktörleri: Vizyoner liderler. Journal of Yaşar University, 24(6), 4007-4023.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon. Ankara: NOBEL Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Ergin, İ. (2019). Atatürk dönemi eğitim siyaseti. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 817.
  • Gül, O. K. (2018). Maarif Kongresi, heyet-i ilmiyeler ve uluslararası ortaöğretim öğretmenleri kongresi üzerine bir değerlendirme. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 510.
  • Karagözoğlu, G. (1985). Atatürk’ün eğitim savaşı. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 2(4), 193-213.
  • Kılavuz, N., & Tanık, İ. (2011). Millî mücadele döneminde Maarif Kongresi ve I. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin eğitim-öğretim hakkındaki görüşleri. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 375.
  • Özlü, H. (2012). Atatürk'ün 'Ta’lîm ve terbiye-i askeriyye hakkında nokta-i nazarlar’ adlı eserinin liderlik ve eğitim anlayışı açısından analizi. Atatürk Yolu Dergisi, 13(49), 222-224.
  • Taş, S. (2009). Atatürk'ün dönüşümcü liderliği. SDU International Journal of Technologic Sciences, 1(2), 3.
  • Ünsal, A. (1979). Atatürk’s reforms: Realization of a utopia by a realist. The Turkish Yearbook of International Relations, 19(27), 29-31.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Leadership
Journal Section Articles
Authors

Seydanur Çolak 0009-0008-0517-2756

Publication Date December 31, 2024
Submission Date June 2, 2024
Acceptance Date November 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Çolak, S. (2024). MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN LİDERLİK VİZYONUYLA TÜRKİYE’DE EĞİTİM DEVRİMİ: 1. MAARİF KONGRESİ. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 7(3), 168-178. https://doi.org/10.52848/ijls.1494591