The purpose of the study is to find out the advantages of the bilingualism and multilingualism on foreign language learning in a cosmopolitan city. As a cosmopolitan city Mardin, has a multicultural characteristic, in Mardin Turkish, Kurdish, Arabic, Syriac and Armenian people live all together, as a result of this different languages are spoken and most of the population is bilingual or multilingual. For this study 250 students aged from 16 to 20 that study in language classes at different high schools of Mardin were asked a questionnaire in order to investigate which languages they daily speak in their social life or at home, which languages they know, which languages they can understand when they hear, how many languages they know, whether the languages they know facilitate their foreign language learning or not. The results of this study demonstrated that bilingual and multilingual students that live in Mardin tend to learn foreign language more efficiently, especially the languages they already know facilitate the process of language learning. Additionally, the results show that knowing more than one language help them have a better social relationship in their daily life.
Araştırmanın amacı, iki dilliliğin ve çok dilliliğin kozmopolit bir şehirde
dil öğrenimi üzerindeki avantajlarını ortaya çıkarmaktır. Kozmopolit bir
şehir olan Mardin çok kültürlü bir özelliğe sahiptir, Mardin’de Türk, Kürt,
Arap, Süryani ve Ermeni halkı hep birlikte yaşamaktadır, bunun bir sonucu
olarak farklı diller konuşulmaktadır ve nüfusun çoğunluğu iki dilli veya
çok dillidir. Bu çalışma için Mardin’in farklı okullarındaki dil sınıflarında
okuyan 16-20 yaş arası 250 öğrenciye sosyal hayatlarında ve evde hangi dili
konuştukları, hangi dilleri bildikleri, duyunca hangi dilleri anlayabildikleri,
kaç dil bildikleri ve bildikleri dillerin yabancı dil öğrenimine yardımcı olup
olmadığını bulmak amacıyla bir anket soruldu. Bu çalışmanın sonuçları,
Mardin’de yaşayan iki dilli ve çok dilli öğrencilerin yabancı dili daha
verimli öğrenme eğiliminde olduğunu, özellikle de zaten bildikleri dillerin
dil öğrenme sürecini kolaylaştırdığını göstermiştir. Ek olarak, sonuçlar
birden fazla dil bilmenin günlük yaşamlarında daha iyi bir sosyal ilişkiye
sahip olmalarına yardımcı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Acceptance Date | May 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)