Bu makale, Elizabeth Inchbald’un Wives as They Were and Maids as They Are ve A Case of Conscience adlı iki önemli oyununda işlenen ataerkil baskı ve kadın özgürlüğü temalarını ele almaktadır. Bu eserlerin detaylı analizi aracılığıyla, çalışma, evlilik kurumunun sınırları içinde marjinalleşen ve baskı altında olan kadın karakterlerin mücadelesini keşfeder, kadınların ataerkil bir toplumda karşılaştığı doğuştan gelen eşitsizlikleri ve kısıtlamaları açığa çıkarır. Radikal feminizmle benzerlikler çizerek, makale, kadınları tam anlamıyla güçlendirmek için evlilik dahil olmak üzere baskıcı yapıları sorgulama ve ortadan kaldırma ihtiyacını vurgular. Inchbald’un oyunları, toplumsal normların güçlü eleştirileri olarak hizmet eder, kadınların özerkliğini, seçim özgürlüğünü ve etkinliğini savunur. Çalışma, bu temaların çağdaş toplumda ne kadar önemli olduğunu vurgular ve kadınların radikal feminizm teorisi ile ataerkil kısıtlamalardan kurtulduğu bir geleceği destekler.
This article delves into the themes of patriarchal oppression and female liberation as portrayed in two significant plays by Elizabeth Inchbald: Wives as They Were and Maids as They Are and A Case of Conscience. Through a detailed analysis of these works, the study explores the struggles of female characters who are marginalized and oppressed within the confines of marriage, shedding light on the inherent inequalities and restrictions faced by women in a patriarchal society. Drawing parallels with radical feminism, the article emphasizes the need to challenge and dismantle oppressive structures, including marriage, to empower women fully. Inchbald's plays serve as powerful critiques of societal norms, advocating for women's autonomy, freedom of choice, and agency. The study underscores the relevance of these themes in contemporary society and advocates for a future where women are liberated from patriarchal constraints, aligning with the principles of radical feminism.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2024 |
Submission Date | January 4, 2024 |
Acceptance Date | January 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)