Edebiyat bilimiyle uğraşan akademisyenlerin çoğu Mary Shelley'nin Frankenstein'ını İngiliz Edebiyatının Romantik Akım kategorisine yerleştirirken, İngiliz Romantizminin köklerini Alman Edebiyatınının anti-Rasyonalizm olarak da adlandırılabilinen ve irrasyonalizm noktasına değin duyguların önemine odaklanan özgül bir hareketinden aldığı gerçeğini genellikle göz ardı ederler. Sturm und Drang olarak da bilinen bu romantizm öncesi hareket, İngiliz Romantizmine benzer şekilde, toplumu duygularını kucaklamak suretiyle kendi doğalarına ve insani özlerine geri dönmeye davet eder. Alman Edebiyatı kapsamında, özellikle Goethe'nin Genç Werther'in Acıları adlı eserinde, Sturm und Drang'ın bu unsurları görülebilir, dahası doğrudan doğruya Kraftmensch olarak adlandırılan başka bir kavramla da sıkı sıkıya ilişkilidir. İngiliz Romantizmi çoğunlukla insan doğasının barındırdığı olumlu duygularla ilgilenirken, Sturm und Drang'da yazarların odak noktası daha ziyade insan doğasının taşıdığı olumsuz daha doğrusu karamsar duygularıdır. Ayrıca, hem İngiliz hem de Alman edebiyatının Romantik Akımlarının, farklı yöntemlerle de olsa, insanları duygusal benliklerini ihmal eden ve rasyonalist bakış açısının saf bilimine hapsolup doğalarını dahası özlerini kaybetmek yerine, yüce olanı (Edmund Burke ve Kantçı terminolojiyle Yücelik) deneyimlemek için doğanın kendisiyle özdeşleşmenin bir yolu olarak özlerine dönmeye teşvik ettiğini söylemek yanlış olmayacaktır. Diğer bir ifadeyle, İngiliz Romantizminin odağı aşk ve güzellik iken, Sturm und Drang kaos ve ölüme odaklanır. Bu bakış açısından hareketle, Alman Sturm und Drang akımı İngiliz Romantizminin ortaya çıkışına bir nevi öncü akım hatta pre-romantik olarak konumlandırılarak, Sturm und Drang akımının İngiliz Romantik akımına iz düşümü Shelley'nin Frankenstein'ı üzerinden ele alınacaktır.
İngiliz Romantizmi Shelley’nin Frankenstein’ı Sturm und Drang Goethe’nin Genç Werther’ın Acıları
The Romantic Movement in English Literature, literary scholars generally overlook the fact that English Romanticism takes its roots in German Literature, mostly from a specific movement deemed as anti-Rationalism and focused on the value of emotions to the point of irrationalism. This pre-romantic movement known as Sturm und Drang, similar to English Romanticism, urges society to go back to their nature and their human core by way of embracing their emotions. Within the scope of German Literature, specifically in Goethe’s The Sorrows of Young Werther, one can see these elements of the Sturm und Drang, yet related to another concept coined as Kraftmensch. English Romanticism, mostly, deals with the positive emotions of human nature whereas in the Sturm und Drang the focus of the authors is dealing with negative emotions of human nature. Furthermore, it is safe to say that both English and German literature’s Romantic Movements, though by different methods, urge people to go back to their core as a way of reuniting with nature itself to experience the sublime (in terms of Edmund Burke and the Kantian Sublime) rather than lose their nature by being confined by pure science of the rationalist perspective neglecting their emotional self. Namely, while the main focus of English Romanticism is love and beauty, Sturm und Drang focuses on chaos and death. Therefore, this paper aims to discuss and highlight the emergence of English Romanticism and place elements of the German Sturm und Drang Movement as its precursor whilst using the primary romantic novel of English literature: Mary Shelly’s Frankenstein.
English Romanticism Mary Shelley's Frankenstein Sturm und Drang Goethe’s The Sorrows of Young Werther
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture, World Languages, Literature and Culture (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2024 |
Submission Date | April 5, 2024 |
Acceptance Date | April 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)