Research Article
BibTex RIS Cite

Influencer Bireylerin Takipçileri Üzerindeki Etkisi

Year 2023, Volume: 9 Issue: 2, 115 - 129, 21.08.2024

Abstract

Globalde yaşanan teknolojik dönüşümlerin ve Web 2.0’ın gelişmesi, sosyal medya platformlarının ortaya çıkmasına vesile olmuştur. Ve bu mecralar artık bireylerin hayatının değişmez bir parçası haline gelmiştir. Sosyal medya platformlarının tüketiciler üzerindeki etkisi yükseliş göstermeye başladıkça, fikirleri ve deneyimleri tüketiciler tarafından önem gören influencer olarak tanımlanan bireyler ortaya çıkmaya başlamıştır. Influencer, sosyal medya içerisinde geniş bir takipçi kitlesine sahip olan ve takipçilerini uzman olduğu konu üzerinden etkileyebilen kişiler anlamına gelmektedir. Kanaat önderi, etkileyici ve etkileyici kişi kelimeleriyle de ifade edilebilmektedir. Bu kişilerin takipçileriyle olan hızlı ve etkili iletişim tarzı markaların da dikkatini çekmiştir. Ve günümüzün önemli bir pazarlama türü olan influencer marketing ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla “iş birliği” adı altında yapılan reklam ve pazarlama faaliyetleri aracılığıyla, markaların tüketiciye ulaşabilmeleri hedeflenmiştir. Influencerların bu denli etkisi tüketici davranışlarını da değiştirmiştir. Satın alma davranışının yanı sıra psikolojik ve kültürel açıdan da bireylerin davranışlarında etki göstermiş durumdadır. Bunun dışında influencerların e ticaret bağlamında kullanıcıları tüketime teşvik etmesi, tüketim kültürünün de oluşmasına önayak olarak bazı dijital hastalıkların da yaygınlaşmasına sebebiyet vermiştir. Bu çalışmada influencer, influencer marketing kavramı ve kanaat önderlerinin tüketicilere olan etkisi araştırılmıştır.

References

  • Araç, S. K. (2023). “Influencer Marketing. In: Fettahlıoğlu, H. S. & Bilginer Özsaatçi, F. G. (eds), Digital Transformation of Marketing: Marketing 5.0. Özgür Yayınları
  • Aslan, Ş., Atalay, H. N. (2022). Sosyal Medyada Benlik Sunumu ve Stanford Ördek Sendromu. International Euroasia Cpngress on Scientific Researches and Recent Trends 9.
  • Aydın, C. (2021). “Sosyal Medya ve Tüketim Kültürü Perspektifiyle Instagram ve Youtube Üzerine Netnografik Bir Çalışma”. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Aydın, E. (2020). “Tüketim Kültürü Bağlamında Influencer Pazarlama: Sosyal Medya Fenomenleri Üzerine Bir İnceleme”. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul
  • Baudrillard, J. (2015). Sessiz Yığınların Gölgesinde. Ankara. Doğu Batı Yayınları
  • Boynikar, N. T., Öztürk, M. (2022). Ütopik Bir Mekan Olarak Instagram: Sanal Temsiller. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 10(28), 68-85.
  • Cangöz, K., Gülmez, Ö., Eroğlu, G. (2020). “Pazarlamanın Yükselen Yıldızı Influemcer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 23(1). ss: 73-91
  • Debord, G. (2012). Gösteri Toplumu ve Yorumlar. Çev. Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent, Ayrıntı Yayınları: İstanbul
  • Erdoğan, H., Özcan, B.M. (2020). “Influencer Pazarlamasının Kullanımının Tüketicilerin Satın Alma Niyetine Etkisi: Instagram Influencerları Üzerine Bir Araştırma”. İşletme Araştırmaları Dergisi. 12(4). ss: 3813-3827
  • Gedik, Y. (2020). “Sosyal Medyada Yükselen Bir Trend: Influencer Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme” Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi. 7(2). ss: 362-385
  • Gökalp, Ö.M. (2021). Tüketim Kültürü ve Yeni Medya. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Güler, P. (2021). “Goffman’da Benliğin Sunumu ve İdeal Yaşam Algısı: Pandemi Döneminde Instagram Üzerine Bir Araştırma”. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 8(1). ss: 169-182
  • Kıran, S., Yılmaz, C., Emre, İ. E. (2019). “Instagram’daki Influencer’ların Takipçileri Üzerindeki Etkisi”. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi. 3(2). ss: 100-111
  • Özel., A. P. (2022). “Yeni Medya, Yeni Etkileyenler ve Etkileyenli Pazarlama: Sektörel Bir Bakış Açısı”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. 17(57). ss: 21-49
  • Özkahveci, E., Civek, F. (2022). “Tüketim Ekonomisinde Influencer’ların Öndemi: Teorik Bir Değerlendirme” International Academic Social Resources Journal. 7(33). Ss:7-15
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga Bir Fütürist Ekonomi Analiz Klasiği. (S. Yeniçeri, Çev.), İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Şeker, A. (2022). Influencerların Tüketici Satın Alma Tutum ve Davranışlarına Etkileri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 22(1). 19-42.
  • Johansen, I. K., Guldvik, C. S. (2017). “Influencer Marketing and Purchase Intentions” Master Thesis. Norwegian School of Economics. Elektronik Kaynaklar
  • Altun, D. (2024). Instagram. https://www.instagram.com/damlaaltun/?hl=tr [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024).
  • Ceran, M. (2024). Dyson Tanıtım Videosu. Instagram. https://www.instagram. com/reel/C6RT9Z0iHsG/?igsh=MXJneGw1cno1aTAzdQ== [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024].
  • CnnTürk. (2018). “Sahte Psikolog” Televizyon Programına Bile Çıkmış. [Çevrimiçi]. https://www.cnnturk.com/turkiye/sahte-psikolog-televizyon-programina-bile-cikmis [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].
  • Bbc. (2017). Sürekli Selfie Çekenler” Selfitis” Hastalığından mı Muzdarip?. [Çevrimiçi]. https://www.bbc.com/turkce/haberler-42371143 [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].
  • Elgizyilmaz. (2019). Yeni Kanaat Önderleri Olarak Sosyal Medya Fenomenleri: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Analiz. [Çevrimiçi]. https://elgizyilmaz.com/ upload/yeliz_yucel.pdf [Erişim Tarihi: 20 Haziran 2024].
  • HaberTürk. (2023). Christina Ashten Gourkani, Kim Kardashian’a Benzemek İçin Canından Oldu!. [Çevrimiçi]. https://www.haberturk.com/christina-ashtengourkani- kim-kardashian-a-benzemek-icin-canindan-oldu-magazin-haberleri- 3586429-magazin [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024].
  • Özaslan, D. (2024). Instagram. https://www.instagram.com/duyguozaslan/?hl=tr [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024).
  • Özaslan, D. (2022). Foreo Tanıtım Videosu. Instagram. https://www.instagram.com/ tv/CeD2JtBIUU-/?igsh=ZGhld2trZXAwc3J2 [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024).
  • Statista. (2024). Influencer Marketing Market Size Worldwide From 2016 to 2024. [Çevrimiçi]. https://www.statista.com/statistics/1092819/global-influencer-marketsize/ [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].
  • We Are Social, 2024. Digital 2024. [Çevrimiçi https://wearesocial.com/uk/ blog/2024/01/digital-2024/ [Erişildi: 24 Haziran 2024].
  • Wpbeginner. (2024). Bilmeniz Gereken 60+ Influencer Pazarlama İstatistiği (2024). [Çevrimiçi Kaynak]. https://www.wpbeginner.com/tr/research/influencer-marketingstatistics/#:~: text=Genel%20Influencer%20Pazarlama%20İstatistikleri,birkaç%20 yıl%20içinde%20artması%20bekleniyor. [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].

The impact of influencers on their followers

Year 2023, Volume: 9 Issue: 2, 115 - 129, 21.08.2024

Abstract

The technological transformations experienced globally and the development of Web 2.0 have led to the emergence of social media platforms. These platforms have now become an indispensable part of individuals' lives. As the influence of social media platforms on consumers began to rise, individuals defined as influencers, whose opinions and experiences are valued by consumers, started to emerge. An influencer is a person who has a large follower base on social media and can influence their followers on the topic they are an expert in. They can also be referred to as opinion leaders, impactors, or influential persons. The quick and effective communication style of these individuals with their followers has also caught the attention of brands, leading to the emergence of influencer marketing, which is an important type of marketing today. Consequently, through advertising and marketing activities conducted under the name of "collaboration," brands aim to reach consumers. The influence of influencers has also changed consumer behavior. In addition to purchasing behavior, they have impacted individuals' behaviors psychologically and culturally. Apart from this, the fact that influencers encourage users to consume in the context of e-commerce has led to the formation of a consumption culture and caused some digital diseases to become widespread. This study investigates the concepts of influencer, influencer marketing, and the influence of opinion leaders on consumers.

References

  • Araç, S. K. (2023). “Influencer Marketing. In: Fettahlıoğlu, H. S. & Bilginer Özsaatçi, F. G. (eds), Digital Transformation of Marketing: Marketing 5.0. Özgür Yayınları
  • Aslan, Ş., Atalay, H. N. (2022). Sosyal Medyada Benlik Sunumu ve Stanford Ördek Sendromu. International Euroasia Cpngress on Scientific Researches and Recent Trends 9.
  • Aydın, C. (2021). “Sosyal Medya ve Tüketim Kültürü Perspektifiyle Instagram ve Youtube Üzerine Netnografik Bir Çalışma”. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Aydın, E. (2020). “Tüketim Kültürü Bağlamında Influencer Pazarlama: Sosyal Medya Fenomenleri Üzerine Bir İnceleme”. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul
  • Baudrillard, J. (2015). Sessiz Yığınların Gölgesinde. Ankara. Doğu Batı Yayınları
  • Boynikar, N. T., Öztürk, M. (2022). Ütopik Bir Mekan Olarak Instagram: Sanal Temsiller. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 10(28), 68-85.
  • Cangöz, K., Gülmez, Ö., Eroğlu, G. (2020). “Pazarlamanın Yükselen Yıldızı Influemcer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 23(1). ss: 73-91
  • Debord, G. (2012). Gösteri Toplumu ve Yorumlar. Çev. Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent, Ayrıntı Yayınları: İstanbul
  • Erdoğan, H., Özcan, B.M. (2020). “Influencer Pazarlamasının Kullanımının Tüketicilerin Satın Alma Niyetine Etkisi: Instagram Influencerları Üzerine Bir Araştırma”. İşletme Araştırmaları Dergisi. 12(4). ss: 3813-3827
  • Gedik, Y. (2020). “Sosyal Medyada Yükselen Bir Trend: Influencer Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme” Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi. 7(2). ss: 362-385
  • Gökalp, Ö.M. (2021). Tüketim Kültürü ve Yeni Medya. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Güler, P. (2021). “Goffman’da Benliğin Sunumu ve İdeal Yaşam Algısı: Pandemi Döneminde Instagram Üzerine Bir Araştırma”. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 8(1). ss: 169-182
  • Kıran, S., Yılmaz, C., Emre, İ. E. (2019). “Instagram’daki Influencer’ların Takipçileri Üzerindeki Etkisi”. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi. 3(2). ss: 100-111
  • Özel., A. P. (2022). “Yeni Medya, Yeni Etkileyenler ve Etkileyenli Pazarlama: Sektörel Bir Bakış Açısı”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. 17(57). ss: 21-49
  • Özkahveci, E., Civek, F. (2022). “Tüketim Ekonomisinde Influencer’ların Öndemi: Teorik Bir Değerlendirme” International Academic Social Resources Journal. 7(33). Ss:7-15
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga Bir Fütürist Ekonomi Analiz Klasiği. (S. Yeniçeri, Çev.), İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Şeker, A. (2022). Influencerların Tüketici Satın Alma Tutum ve Davranışlarına Etkileri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 22(1). 19-42.
  • Johansen, I. K., Guldvik, C. S. (2017). “Influencer Marketing and Purchase Intentions” Master Thesis. Norwegian School of Economics. Elektronik Kaynaklar
  • Altun, D. (2024). Instagram. https://www.instagram.com/damlaaltun/?hl=tr [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024).
  • Ceran, M. (2024). Dyson Tanıtım Videosu. Instagram. https://www.instagram. com/reel/C6RT9Z0iHsG/?igsh=MXJneGw1cno1aTAzdQ== [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024].
  • CnnTürk. (2018). “Sahte Psikolog” Televizyon Programına Bile Çıkmış. [Çevrimiçi]. https://www.cnnturk.com/turkiye/sahte-psikolog-televizyon-programina-bile-cikmis [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].
  • Bbc. (2017). Sürekli Selfie Çekenler” Selfitis” Hastalığından mı Muzdarip?. [Çevrimiçi]. https://www.bbc.com/turkce/haberler-42371143 [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].
  • Elgizyilmaz. (2019). Yeni Kanaat Önderleri Olarak Sosyal Medya Fenomenleri: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Analiz. [Çevrimiçi]. https://elgizyilmaz.com/ upload/yeliz_yucel.pdf [Erişim Tarihi: 20 Haziran 2024].
  • HaberTürk. (2023). Christina Ashten Gourkani, Kim Kardashian’a Benzemek İçin Canından Oldu!. [Çevrimiçi]. https://www.haberturk.com/christina-ashtengourkani- kim-kardashian-a-benzemek-icin-canindan-oldu-magazin-haberleri- 3586429-magazin [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024].
  • Özaslan, D. (2024). Instagram. https://www.instagram.com/duyguozaslan/?hl=tr [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024).
  • Özaslan, D. (2022). Foreo Tanıtım Videosu. Instagram. https://www.instagram.com/ tv/CeD2JtBIUU-/?igsh=ZGhld2trZXAwc3J2 [Erişim Tarihi: 23 Haziran 2024).
  • Statista. (2024). Influencer Marketing Market Size Worldwide From 2016 to 2024. [Çevrimiçi]. https://www.statista.com/statistics/1092819/global-influencer-marketsize/ [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].
  • We Are Social, 2024. Digital 2024. [Çevrimiçi https://wearesocial.com/uk/ blog/2024/01/digital-2024/ [Erişildi: 24 Haziran 2024].
  • Wpbeginner. (2024). Bilmeniz Gereken 60+ Influencer Pazarlama İstatistiği (2024). [Çevrimiçi Kaynak]. https://www.wpbeginner.com/tr/research/influencer-marketingstatistics/#:~: text=Genel%20Influencer%20Pazarlama%20İstatistikleri,birkaç%20 yıl%20içinde%20artması%20bekleniyor. [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2024].
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Müge Yardımcı 0009-0003-1255-1299

Publication Date August 21, 2024
Submission Date July 6, 2024
Acceptance Date July 23, 2024
Published in Issue Year 2023 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Yardımcı, M. (2024). Influencer Bireylerin Takipçileri Üzerindeki Etkisi. International Journal of Media Culture and Literature, 9(2), 115-129.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png