Gelişen teknolojiyle birlikte sanal deneyim imkânları yeni öğrenme araçlarını ortaya çıkarmış ve bu araçlar hayatın birçok alanında yaygınlaşmıştır. Özellikle eğitim ve öğretimde, öğrencilerin bilişsel ve psikomotor becerilerini kazanmalarında en etkili yöntemlerden biri olan interaktif teknikler, öğrencilerin ve meslek profesyonellerinin aktif katılımını sağlar. Bu teknikler arasında öne çıkan simülasyon, öğrencilere gerçek yaşam senaryolarını deneyimleme fırsatı sunarak, bilişsel, psikomotor ve tutumsal bilgi ve yeteneklerini geliştirmede önemli bir rol oynar. Simülasyon, bireylerin gerçek dünyadaki süreçleri, olayları ve sistemleri bir model aracılığıyla taklit etmelerini sağlar. Bu yöntem, mühendislikten tıbba, askeri eğitimden diğer öğrenme süreçlerine kadar birçok alanda yaygın olarak kullanılır. Simülasyon sistemleri, gerçeğin birebir taklidi olarak oluşturulan ortamlarda süreçlerin performansını analiz etmeye, değişen koşullar altında sistemlerin nasıl çalışacağını değerlendirmeye ve çeşitli senaryolara karşı önlemler geliştirmeye olanak tanır. Bu özellikleri sayesinde simülasyon, doğru kararların verilmesinde etkili bir araçtır ve maliyet ile zaman açısından ekonomik çözümler sunar. Bu çalışmada, son yıllarda kullanım alanları genişleyen simülasyon sistemlerinin öğrenme üzerindeki etkileri incelenmiştir. Özellikle polis teşkilatlarında simülasyon tabanlı eğitimlerin öğrenci öğrenme pratiklerini nasıl geliştirdiği araştırılmıştır. Bu bağlamda, simülasyon sistemleri kullanarak eğitim alan polis öğrencilerinin bilgi ve beceri düzeyleri değerlendirilmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Simülasyon eğitimi veren kurumların eğitim sonrası vaka analizleri ve simülasyon tabanlı eğitim alan kişilerin bağlı oldukları kurumlar tarafından yayımlanan raporlardan elde edilen veriler incelenmiştir. Araştırmanın, dijital dönüşümün hızla değiştiği bir dönemde, eğitim ve öğretimde deneyimin önemine vurgu yaparak literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
With the developing technology, virtual experience opportunities have created new learning tools and these tools have become widespread in many areas of life. Especially in education and training, interactive techniques, which are one of the most effective methods for students to acquire cognitive and psychomotor skills, ensure the active participation of students and professionals. Simulation, which stands out among these techniques, plays an important role in developing cognitive, psychomotor and attitudinal knowledge and skills by offering students the opportunity to experience real-life scenarios. Simulation allows individuals to imitate real-world processes, events and systems through a model. This method is widely used in many fields from engineering to medicine, military training to other learning processes. Simulation systems allow analyzing the performance of processes in environments created as an exact imitation of reality, evaluating how systems will operate under changing conditions and developing measures against various scenarios. Thanks to these features, simulation is an effective tool for making the right decisions and offers cost- and time-effective solutions. In this study, the effects of simulation systems on learning, which have been widely used in recent years, are examined. In particular, it is investigated how simulation-based training in police organizations improves student learning practices. In this context, the knowledge and skill levels of police students trained using simulation systems were evaluated. In this study, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. The data obtained from the post-training case studies of the institutions providing simulation training and the reports published by the institutions to which the people who received simulation-based training are affiliated were analyzed. It is thought that the study will contribute to the literature by emphasizing the importance of experience in education and training in a period of rapid change in digital transformation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2024 |
Submission Date | July 8, 2024 |
Acceptance Date | July 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)