ÖZ
İlk çağlardan bu yana devinim içinde olan teknoloji 21. yüzyılda fayda sağlayacak çoğu gelişmeyi beraberinde getirmiştir. Bilgisayar teknolojilerinin, internetin ve mobil cihazların ortaya çıkması, bilişim teknolojilerindeki ilerleme artırılmış bir çağ yaratarak Yapay Zekâ (YZ) alanında çoğu gelişmenin önünü açmıştır. En önemlileri Artırılmış Gerçeklik, YZ, Blockchain gibi kavramlardır. YZ, makinelerin deneyimlerinden öğrenmelerini, yeni verilere adapte olmalarını ve insanların gerçekleştirdiği görevlere benzer işleri yapabilmelerini mümkün kılar.
Bu teknoloji çoğu alanda farklı amaçlarla rahatlıkla kullanılabilmektedir. Bu alanlardan biri de grafik tasarımdır. Kendini teknolojik yenilikler ile güncelleyen grafik tasarımda da YZ’ye bağlı olarak birçok gelişme yaşanmaktadır. Yazıdan grafiğe dönüştürmeden, benzersiz sanatsal çalışmalar üretmeye; üretim süreçlerinde tasarım yazılımlarındaki çeşitli işlemlere kadar YZ’nın izlerine rastlamak mümkün hale gelmiştir. YZ’nın temel amacı olan insan hayatını kolaylaştırma durumu tasarım sektöründe yer alan tasarımcılar için sunduğu imkanlar ile yararlı olsa da makine öğrenmesine bağlı olarak benzersiz pek çok ürünün hızlı ve daha ucuz yollarla üretimi grafik tasarım mesleğinin geleceğinin sorgulanmasına neden olmaktadır. YZ’nın bu disiplinde kullanılması bir yandan tasarımcılara kolaylık sağlarken öte yandan bu sektörde görev yapan tasarımcı aşınmasına neden olmaktadır.
Bu çalışma YZ teknolojileriyle yaşanan gelişmelere bağlı olarak grafik tasarım alanında çalışan sektör uzmanlarının iş yapma biçimlerine sunduğu olumlu ya da olumsuz katkılarını ortaya koyma ve bu teknolojiyle disiplinin uygulamacılar, tasarımcılar için gelecekte nasıl şekilleneceği üzerine değerlendirme yapma ve alanın tasarımcılara katkı sunarken onların körelmesine neden olup olamadığını, yaratıcılık ve etik gibi unsurlarının nasıl değerlendirileceğini ortaya çıkartmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın ana sorusu “YZ’nın gelecekte grafik tasarıma yansımaları nasıl olacaktır?” şeklindedir. Çalışmada kolayda örneklemle belirlenen dördü (4) lisansüstü grafik tasarım ve dördü (4) sektör uzmanı olan kişilerle bir odak grup çalışması gerçekleştirilmiş olup, araştırmanın grafik tasarım alanında yapılan tartışmalar için sunacağı veriler dolayısıyla hem alana hem de literatüre katkı sağlayacağı ön görülmektedir.
ABSTRACT
Since ancient times, technology, which has been in a state of constant evolution, has brought forth numerous advancements that are beneficial in the 21st century. The emergence of computer technologies, the internet, and mobile devices, coupled with advancements in information technology, has created an augmented era, paving the way for significant developments in the field of artificial intelligence (AI). The most notable concepts include Augmented Reality, AI, and Blockchain. AI enables machines to learn from experience, adapt to new data, and perform tasks similar to those carried out by humans.
This technology can be easily utilized across various fields for different purposes, one of which is graphic design. In the ever-evolving field of graphic design, which continually updates itself with technological innovations, AI has brought about many developments. From converting text to graphics to generating unique artistic works and handling various processes in design software during production stages, the traces of AI have become evident. While the primary aim of AI is to simplify human life, offering conveniences to designers in the design sector, the rapid and cost-effective production of unique products through machine learning raises questions about the future of the graphic design profession. The use of AI in this discipline, while facilitating the work of designers, also leads to the erosion of designers' roles in the industry.
This study aims to reveal the positive or negative contributions of AI technologies to the work practices of industry professionals in the field of graphic design, to evaluate how the discipline will be shaped for practitioners and designers in the future with this technology, and to explore whether it contributes to or hinders the designers' creativity and ethical considerations. Accordingly, the main research question of this study is: "What will be the future implications of AI on graphic design?" A focus group study was conducted with four (4) graduate graphic design students and four (4) industry experts selected through convenience sampling, and it is anticipated that the data provided by the research will contribute to both the field and the literature, given the discussions in the graphic design field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2024 |
Submission Date | August 17, 2024 |
Acceptance Date | August 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)