This article explores how Patrick Süskind’s Perfume: The Story of a Murderer transforms scent into an ideological medium that structures class, identity, and visibility. Although often read through aesthetic or psychological lenses, this study approaches the novel from a Marxist perspective, focusing on scent and class. Grenouille’s lack of personal scent is not simply a narrative oddity but a representation of ideological exclusion. Drawing on Louis Althusser’s theory of interpellation, the article argues that Grenouille cannot become a subject within the dominant system because he lacks the attributes that allow for ideological recognition. His scentless body stands as a symbol of a class position that is unacknowledged, unnamed, and therefore unrepresentable. Using Fredric Jameson’s concept of the political unconscious, the study examines how this narrative silence surrounding Grenouille’s identity reflects a deeper historical contradiction. The novel constructs scent as both a cultural marker and a social mechanism of control, embedding ideological meaning in aesthetic form. Grenouille’s production of perfume does not restore his place within the system; instead, it becomes a way of simulating subjectivity without attaining it. Through close textual analysis, the article reveals how Perfume questions the ideological functions of aesthetic pleasure and exposes the symbolic limits of visibility. Grenouille’s final disappearance is not a defeat of the individual but the erasure of a figure that the system cannot assimilate. In this reading, Süskind’s novel becomes more than a fictional account of obsession or genius; it is a literary space where the unrepresentable body confronts the structures that refuse to name it. Scent, as both presence and absence, emerges as the novel’s central metaphor for class, recognition, and ideological silence.
Bu çalışma, Patrick Süskind’in Perfume: The Story of a Murderer adlı romanını Marksist edebiyat kuramı çerçevesinde incelemektedir. Roman genellikle estetik ya da psikolojik yaklaşımlarla incelense de, bu çalışma kokuyu sınıf ve ideoloji ekseninde ele alan Marksist bir okuma sunar. Kokusuz doğan Grenouille karakteri, sistemin öznelleştirme mekanizması dışında kalmış, temsil edilemeyen bir sınıfsal boşluğu simgeler. Louis Althusser’in ideoloji ve çağrılma (interpellation) kuramı, Grenouille’ün neden toplumsal sistemde bir özneye dönüşemediğini açıklamak için temel alınırken; Fredric Jameson’ın politik bilinçdışı kavramı ise bu temsil krizinin edebi metin içinde nasıl sembolik olarak çözümlendiğini ortaya koyar. Çalışma, kokunun romanda nasıl bir ideolojik araç haline geldiğini, sınıfsal ayrımları nasıl görünür kıldığını ve aynı zamanda görünmez olanı nasıl maskelediğini analiz etmektedir. Sonuç olarak Perfume bireysel sapkınlık hikâyesi olmanın ötesinde, temsil edilemeyenin sistemsel olarak nasıl silindiğini gösteren politik bir anlatıya dönüşür. Grenouille’ün kokusuz bedeni, ideolojinin tanım yapamadığı bir boşluk olarak varlığını sürdürürken, yarattığı kokular geçici bir görünürlük sağlasa da, bu görünürlük temsilin yerini alamaz. Bu bağlamda roman, duyular üzerinden kurulan sınıf yapılarının ve estetik beğenilerin ideolojik işlevini sorgulayan katmanlı bir anlatı sunar.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 17, 2025 |
| Publication Date | November 17, 2025 |
| Submission Date | May 28, 2025 |
| Acceptance Date | July 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
