The aim of this research is to reveal how and how often the concept of "religion" being addressed in the controversial topics of 4th, 5th, 6th and 7th grade Social Studies course books which is studied as compulsory in elementary and junior high schools. In this direction, the textbooks have been examined and the frequency of the conceptualization of religion in the relevant unit of each course book has also been examined and the percentages and frequencies have been calculated and tabulated. Later, on the interpretation of the current table is tried to be interpreted. The frequency of use of the concept of "religion" in the books examined is more in the 6th grade Social Studies textbook and the concept of "religion" has been used in this book48 times. The frequency of use of the concept of "religion" in other social studies books is as follows: The rates are 6% in the 4th grade Social Studies Course Book, 16% in the 5th grade Social Studies Course Book and 17% in the 7th grade Social Studies Course Book. In addition, the frequency of use of the concept of "religion" varies according to the units in the Social Studies textbooks. These findings show that the concept of religion is included in different subjects of 4th, 5th, 6th and 7th grades of the Social Studies Course. However, as in other controversial topics, the attitude of the current political structure, the condition of the country, the approach of the parents, the administration's view on "religion" may negatively affect the Social Studies Course. Teachers have important duties for overcoming these negativities. For this reason, teachers should have information about controversial issues, recognize their students, and behave in a classroom environment without prejudice.
Bu araştırmanın
amacı, ilkokul ve ortaokullarda zorunlu olarak okutulan 4, 5, 6 ve 7. sınıf
Sosyal Bilgiler Ders Kitabında, tartışmalı konular içerisinde yer alan “din”
kavramının konular içerisinde ne sıklıkta ve nasıl ele alındığını ortaya
koymaktır. Bu doğrultuda söz konusu ders kitapları incelenmiş her bir ders
kitabının ilgili ünitesinde din kavramına ne sıklıkta yer verildiği yüzde ve
frekansları hesaplanarak tablolaştırılmıştır. Daha sonrasında mevcut tablodaki
veriler yorumlanmaya çalışılmıştır. İncelenen kitaplar içinde “din” kavramının
kullanım sıklığı 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında daha fazladır ve bu
kitapta “din” kavramı 48 defa kullanılmıştır. Diğer sosyal bilgiler
kitaplarında “din” kavramının kullanılma sıklığı şu şekildedir: 4. sınıf Sosyal
Bilgiler ders kitabında 6, 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında 16 ve 7.
sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında 17’dir. Bununla birlikte “din” kavramının
kullanım sıklığı Sosyal Bilgiler ders kitaplarının içindeki ünitelere göre de
farklılık göstermektedir. Bu bulgulardan yola çıkarak denilebilir ki Sosyal
Bilgiler dersinin olduğu 4, 5, 6 ve 7. sınıfta ve Sosyal Bilgiler dersinin
farklı konularında din konusuna değinilmektedir. Ancak diğer tartışmalı
konularda olduğu gibi “din” konusunda da mevcut siyasi yapının tutumu, ülkenin
durumu, velilerin yaklaşımı, idarenin görüşü gibi nedenler dersin işleyişini
olumsuz etkileyebilir. Bu olumsuzlukların aşılmasında ise öğretmenlere önemli
görevler düşmektedir. Bu sebeple öğretmenlere; tartışmalı konularda bilgi
sahibi olmaları, öğrencilerini tanımaları, sınıf ortamında önyargısız
davranmaları gibi önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |