The purpose of this research, state-trait anxiety levels of drivers to examine some of the variables. Research data has a quantitative paradigm. In this study, the relational model is used to scan. The constant traffic of the study group in the province of Konya, and life continued from driver fee from 401 individuals, respectively. As a means of data collection, Spielberger, Goorsuch and Lushene (1970 transmits Öner and LeCompte, (1983) state-trait anxiety inventory form developed by the sub-test was used to measure anxiety. ANOVA and Tukey test were used to analyze the data. The research results ; drivers to state and trait anxiety levels were compared with analysis of variance according to the age variable, the relationship of state anxiety were not significant relationship was found in cases of ongoing concern. Another result is, the drivers according to state and trait anxiety significantly differentiate the level of education
Bu araştırmanın amacı, sürücülerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırma veri bağlamımda nicel bir paradigmaya sahiptir. Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Konya ilinde sürekli trafiğe çıkan ve yaşantısını sürücülükten gelen ücretle devam ettiren 401 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Spielberger, Goorsuch ve Lushene (1970’ten aktaran Öner ve LeCompte, (1983) tarafından geliştirilen durumluk-sürekli kaygı envanterinin sekli kaygıyı ölçen alt testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde varyans analizi ve Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular; sürücülerin sürekli ve durumluk kaygı düzeyleri yaş değişkenine göre varyans analizi ile karşılaştırılmış durumluk kaygıya ilişki anlamlı bulunmazken sürekli kaygı durumlarında ilişki bulunmuştur. Bir başka bulgu ise, sürücülerin durumluk ve sürekli kaygıları eğitim düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 2011 Issue: 4 |