Sosyal, kültürel, ekonomik, siyasal alanlardaki
teknolojik ilerlemeyle birlikte insan yaşamında çeşitli medya unsurlarıyla
iletişim araçlarının etkinliği de artmıştır. Medya kaynaklarının gündelik
yaşamda oynadığı rol bireylerin maruz kaldığı mesajları doğru şekilde
anlamlandırmasını gerekli kılmaktadır. Bu anlamda ilköğretim öğrencilerinin
medya ve iletişime yönelik kişisel yeterliliklerinin de gelişimi eğitim yoluyla
sağlanmaktadır. Öğretmen ve öğretmen adayları da medya, medya kaynaklarının
kullanımı ve değerlendirilmelerine ilişkin çeşitli becerilerle donanık medya
okuryazarlığı algıları geliştirmektedirler. Öğretmen adaylarının medya
okuryazarlığına ilişkin algılarının belirlenmesi sağlıklı bir eğitim yaşantısı
için de önemlidir. Bu araştırmada Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının medya
okuryazarına ilişkin algılarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Giresun Üniversitesi Sosyal
Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı 4. sınıfında öğrenim gören 85 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Araştırma
nitel araştırma yaklaşımıyla yürütülmüş ve araştırma verileri “Medya okuryazarı
... gibidir; çünkü …” şeklinde verilen açık uçlu soru maddesi ile toplanmıştır.
Araştırmanın
bulgularına göre öğretmen adayları medya okuryazarı kavramına ilişkin 76
geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak
önceden belirlenmiş olan medya okuryazarlığı becerilerine ilişkin 9 kategori
altında betimsel
analiz çözümleme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın
sonucunda; katılımcılar tarafından üretilen metaforların en fazla sorgulama
(%25.9) ve erişim (%25.9) becerilerine yönelik, en az metaforun da
değerlendirme (%5.9) beceri teması altında toplandığına, çevrimiçi
güvenlik, üretim ve paylaşım becerilerine yönelik ise herhangi bir metafor
geliştirmediklerine ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarına verilecek medya okuryazarlığı
eğitimlerinde bu becerilere ağırlık verilmesi önerilmiştir.
With the technological advancement in social, cultural, economic and
political fields, the effectiveness of various mass media has increased in
human life. The role of media resources in everyday life requires individuals
to correctly understand the messages they are exposed to. In this sense, the
development of personal competences of primary school students towards media
and communication is provided through education. Teachers and prospective
teachers also develop media literacy perceptions equipped with various skills
related to media, the use and evaluation of media resources. Determining
prospective teachers’ perceptions about media literacy is also important for a
healthy educational life. In this study, it was aimed to reveal the perceptions
of Social Studies prospective teachers about media literate person. The study
group of the study consists of 85 prospective teachers studying at the last
class of Giresun University Department of Social Studies Education in 2019-2020
academic year. The research was conducted with a qualitative research approach.
The data were collected through the open-ended question item given as “The
media literate is ... like; because…”. According to the findings of the study,
the prospective teachers produced 76 valid metaphors for the concept of media
literate person. These metaphors were categorized under 9 categories related to
media literacy skills predetermined by taking into account their common
characteristics. In accordance with the results of the research, it was
concluded that the most metaphors were gathered for inquiry (25.9%) and access
(25.9%) skills, the least metaphors were collected under the theme of
evaluation skills while no metaphors were developed for online security,
production and sharing skills. Suggestions were made to ensure that prospective
teachers develop particularly these skills for which they have not been able to
produce any metaphors, in media literacy trainings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |