Social studies has been defined in different forms for
many years. The reason is that social studies is an interdisciplinary lesson
and it is intertwined with both social and human sciences and natural sciences.
Social studies is directly related to citizenship education. For this reason,
it is difficult to define, as many abstract concepts have caused confusion and
misconception. Despite the fact that many books are written in the field of
social studies, there are very few books that contain all the lines of the
course. ‘Sosyal
Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi’ is a book that embrace social studies from a broad perspective and is
capable of responding to all questions of the reader about social studies. This
book is written in a comprehensive way from the meaning of social knowledge,
historical development process, basic concepts, course content, planning
process, basic approaches to program evaluation. It has been a guide in many
ways, from the activities that teachers can do about implementing the program,
to the teaching of the subjects, to the development of skills. At the same
time, democratic citizenship education was dealt with in the light of the
constructivist approach in accordance with the title of the book.
Sosyal bilgiler uzun yıllar farklı şekillerde
tanımlanmıştır. Bunun nedeni sosyal bilgilerin bir disiplinler arası ders
olması, hem sosyal ve beşeri bilimler hem de doğa bilimleri ile iç içe
olmasıdır. Sosyal bilgiler vatandaşlık eğitimiyle doğrudan ilişkilidir. Bu
nedenle içerisinde birçok soyut kavramın olması kavram karışıklığı ve
yanılgısına neden olduğu gibi tanımını güç kılmıştır. Sosyal bilgiler alanında
çok fazla kitap yazılmasına rağmen dersin tüm hatlarını barındıran kitaplar
oldukça azdır. ‘Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi’ kitabı
sosyal bilgileri geniş bir bakış açısıyla ele almış ve okuyucunun sosyal bilgilere
ilişkin tüm sorularını cevaplayabilecek niteliktedir. Bu kitap sosyal bilgilerin
anlamından, tarihsel gelişim sürecinden, temel kavramlardan, dersin içeriğinden,
planlama sürecinden, temel yaklaşımlardan, programdan ölçme değerlendirme
konularına kadar kapsamlı bir şekilde yazılmıştır. Öğretmenlerin programı
uygulaması konusunda yapabileceği etkinliklere, konuların öğretimine,
becerilerin kazandırılmasına kadar pek çok yönde yol gösterici olmuştur. Aynı
zamanda kitap başlığına uygun olarak yapılandırmacı yaklaşım ışığında
demokratik vatandaşlık eğitimi ele alınmıştır.
Journal Section | Kitap Değerlendirme |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030