The
purpose of this research is to examine whether the creative writing skills of
students differ in terms of various variables. In our research was used Survey
model. The sample of the research consists of 60 students from three different
classes who read in the 7th grade of a public school in Sivas province center.
At the beginning of the research, a creative writing study was carried out by
the students and the data obtained from this study were scored with the help of
rubrik developed by Öztürk (2007). Mean and standard deviation values of the
data obtained from this study were examined after the homogeneous distribution
of the groups was checked. In addition, the data were analyzed by independent
sample t-test, one-way analysis of variance and tukey test. As a result,
students' creative writing skills did not change according to their gender, but
they differed according to interest in science fiction films and interest in
scientific-technological journals and newspapers.
Bu
araştırmanın amacı öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerinin çeşitli
değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.
Araştırmamızda tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Sivas il
merkezinde bulunan bir devlet okulunun yedinci sınıfında öğrenim gören üç
farklı sınıftan toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın başlangıcında
öğrencilerle bir yaratıcı yazma çalışması yapılmış, yazma çalışmasından elde
edilen veriler Öztürk (2007) tarafından geliştirilen rubrik kullanılarak
puanlanmıştır. Grupların homojenliği kontrol edildikten sonra yaratıcı yazma
çalışmasından elde edilen verilerin ortalama ve standart sapma verilerine göz
atılmış, ek olarak öğrencilerin yaratıcı yazma puanları bağımsız örneklem
t-testi, tek yönlü varyans analizi ve tukey testi ile incelenmiştir. Araştırma
sonucunda, öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerinin cinsiyetlerine göre
farklılık göstermediği ancak öğrencilerin bilim kurgu filmlerine ve bilim-teknoloji
dergi ve gazetelerine ilgi durumları değişkenlerine göre farklılık gösterdiği
tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030