Bu çalışmanın temel amacı son zamanlarda
üzerine oldukça sık çalışmalar yapılmakta olan dağıtımcı liderlikle ilgili bir
kavramsal analiz yaparak bu liderlik türünün okullardaki uygulamalarını analiz
etmektir. Ayrıca yapılan bu çalışmanın ileride dağıtımcı liderlikle ilgili yapılacak
olan amprik çalışmalara rehberlik edeceği düşünülmektedir. Dağıtımcı liderlik
bakış açısına göre çoklu liderler vardır (Spillane ve diğerleri, 2004) ve liderlik
aktiviteleri örgütlerde paylaşılır (Haris, 2007). Dağıtımcı liderlikte tek bir liderden ziyade
birden fazla lider söz konusudur. Bu liderlerden bazıları resmi olarak bir
liderlik pozisyonuna sahipken bazıları sahip değildir. Harris’e (2005) göre
dağıtımcı liderlik, liderlik hakkında daha geniş ve yaratıcı düşünmemizi
sağlar. Bizi tek insandan çok insana götürür. Çoklu seviyede çoklu liderliği
önerir. Dağıtımcı liderlik bakış açısını benimseyen bir okul öğrenciler,
öğretmenler ve diğer yardımcı personele geniş bir yer verir. Böyle bir okulda
lider görev ve sorumlulukları dağıtılır ve bu sayede bireysellikten uzaklaşılır
böylece başarı takımın başarısı olarak kabul edilir. Bu şekilde liderliğin
kişiler arasında dağılması, kişilerin kurumu daha çok benimsemesine ve başarıyı
elde etmek için çaba sarf etmesine neden olacaktır.
The main purpose of this study is to analyze the practices of distributed
leadership within schools as well as the conceptual analysis of distrubuted
leadership, which is one of the most frequencly studied subjects.
Additionally, it is thought that this work will be a guide to the empirical
works related to leadership in the future. In the view of distributive
leadership perspective, there are multiple leaders (Spillane et al., 2004), and
their leadership activities are shared in the organizations (Harris, 2007). In
the distributive leadership, more than one leader is being in discussion rather
than a single leader. While some of these leaders officially have a leadership
position, other ones have not being in position. According to Harris (2005),
distributive leadership allows us to think more creatively and in a broader
perspective. It takes us from one person to many persons. It suggests us
multiple leadership at multiple levels. A school that adopts a distributive
leadership perspective considerably takes into account of the students, the
teachers and the other persons in the school. In such a school, leadership
missions and responsibilities are distributed, and thus the individualism is
avoided and the success is counted as the team success. The distribution of
leadership among the persons in this manner will cause persons to adopt their
institution and to make more efforts to get success.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030