Argumentation-based teaching is one of the contemporary teaching approaches. This approach is versatile in terms of making the claim, stating the reasons, eliminating the ambiguities, generating thoughts in the mind through questions and having the purpose of convincing. Considering the relationship between language and thought, it is thought that the use of argumentation-based teaching in language practice studies will be effective. As a matter of fact, the prerequisite for producing arguments is the effective use of basic language skills. This study shows the usability of argumentation-based teaching in Turkish lessons. This study shows the usability of argumentation-based teaching in Turkish lessons. In the study, information about the argumentation-based learning-teaching approach is given; The activities that can be carried out in order to gain, develop and effectively use narration skills are emphasized. Finally, some suggestions for the effective use of this teaching model in Turkish lessons are given.
Argümantasyon temelli öğretim, çağdaş öğretim yaklaşımlarından biridir. Bu yaklaşım, iddianın ortaya atılması, gerekçelerin belirtilmesi, belirsizliklerin ortadan kaldırılması, sorular aracılığıyla zihinde düşüncelerin üretilmesi ve inandırma amacının olması bakımından çok yönlüdür. Dil ve düşünce ilişkisi göz önünde bulundurulduğunda dil pratiğine dönük çalışmalarda argümantasyon temelli öğretim yaklaşımıyla hareket etmenin işlevsel olacağı düşünülmektedir. Nitekim argüman üretmenin ön koşulu, temel dil becerilerinin etkin kullanmaktır. Bu çalışma, argümantasyon temelli öğretimin Türkçe derslerinde kullanılabilirliğini göstermektedir. Çalışmada argümantasyon temelli öğrenme-öğretme yaklaşımı hakkında bilgiler verilmiş; anlatma becerilerinin kazandırılması, geliştirilmesi ve etkili bir şekilde kullanımının sağlanması için gerçekleştirilebilecek etkinlikler üzerinde durulmuştur. Son olarak, argümantasyon temelli öğretim modelinin Türkçe derslerinde anlatma becerilerinin etkili kullanımına ilişkin birtakım önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 31, 2023 |
Publication Date | April 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030