Conscious first aid saves lives. In this context, it is important to investigate the first aid application knowledge and skills of the students who will work as health personnel after graduation. The aim of this study is to compare the knowledge, attitudes and behaviors of university students studying in different departments in the field of health on basic life support and first aid. 300 students studying at the university were included in the study. Basic Life Support Information Form and First Aid Information Form prepared by the researcher were applied to the students. For the questions in the form, 1 point was given to each correct answer and 0 points to each incorrect answer, and an evaluation was made over 20 points. Data were evaluated using Chi-square test, T test, Kruskal Wallis analysis. Among the students studying at the Nursing Department(ND) included in the study, 15.6% had “low” level of knowledge, 79.7% had “moderate” level of knowledge and 4.7% had “high” level of knowledge. On the other hand, among the students studying at Home Care Program(HCP) and Medical Documentation and Secretarial Program(MDSP), 38% had “low” level of knowledge, whereas 60.2% had “moderate” level of knowledge and 1.9% had “high” level of knowledge (p<0.05). These results indicated that the students studying at the ND and the HCP+MDSP had different knowledge levels for basic life support and first aid. İt was observed that the students in the ND had higher knowledge levels than the students in the HCP+MDSP. It has been found that the students of ND have higher levels of First Aid and Basic Life Support knowledge than the students of HCP+MDSP.
Bilinçli yapılan ilk yardım hayat kurtarır. Bu bağlamda mezuniyet sonrası sağlık personeli olarak görev alacak öğrencilerin ilkyardım uygulama bilgi ve becerilerinin araştırılması önemlidir. Bu çalışmanın amacı sağlık alanında farklı bölümlerde eğitim alan üniversite öğrencilerinin temel yaşam desteği ve ilk yardım konusunda bilgi, tutum ve davranışlarının karşılaştırılmasıdır.Araştırmaya üniversitede öğrenim gören 300 öğrenci dahil edilmiştir. Öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan Temel Yaşam Desteği Bilgi Formu ve İlk Yardım Bilgi Formu uygulanmıştır. Formdaki sorular için her doğru cevaba 1 puan, her yanlış cevaba 0 puan verilmiş ve 20 puan üzerinden değerlendirme yapılmıştır. Veriler Ki-kare testi, T testi, Kruskal Wallis analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmaya dahil edilen Hemşirelik Programında (HB) öğrenim gören öğrencilerin %15,6'sı "düşük" düzeyde, %79,7'si "orta" düzeyde ve %4,7'si "yüksek" düzeyde bilgi sahibidir. Diğer yandan, Evde Hasta Bakımı Programı (EHB) ve Tıbbi Dökümantasyon ve Sekreterlik Programın (TDSP)'da öğrenim gören öğrencilerin %38'i “düşük” düzeyde bilgi sahibiyken, %60,2'si “orta” düzeyde, %1,9'u ise “yüksek” düzeyde bilgi sahibidir (p<0,05). Bu sonuçlar, HB ve EHB+TDSP'de okuyan öğrencilerin temel yaşam desteği ve ilk yardım konusunda farklı bilgi düzeylerine sahip olduklarını göstermiştir. HB'deki öğrencilerin, EHB+TDSP 'deki öğrencilere göre daha yüksek bilgi düzeylerine sahip oldukları görülmüştür.HB öğrencilerinin EHB+TDSP öğrencilerine göre İlk Yardım ve Temel Yaşam Desteği bilgilerinin daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 10, 2023 |
Publication Date | August 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030