Literacy has a vital importance onshaping individual’s academical future and life at future. It is inevitable that the individual who hasn’t literacy skills has some problems in his/her forward life. It is aimed in this research to identify the effects of the computer based education on initial literacy skills of primary school first grade students. The working group is composed of 58 students who are studying at Yıldıztepe Primary School in 2013-2014 academic years. 29 of this working group belong to experimental group and the other 29 belong to control group. This research was formed as last test control group of real experimental method and putted into practise at the field during the academic year. While courses were taught by computer based education in the experimental group, the courses in the control group were taught by the traditional teaching method. Reading skill scale, dictation skill scale which were developed by Obalar in 2009 and reading speed paragraph were used to gather data for the study. According to the research, the control group reached 43,75 word average and the experimental group reached 61,03 word average. According to these averages, there is a remarkable difference in favor of experimental group in terms of the speed of loudly reading. Computer based education has a positive effect to improve the primary school first grade students’ speed of loudly reading. The other results of this research are as follows:Computer based education has a positive effect to improve the primary school first grade students’ reading skills. But computer based education hasn’t a possitive effect to improve the primary school first grade students’ dictation skills.
İlk okuma ve yazma bireyin akademik geleceği ve gelecekteki hayatının şekillenmesi
üzerinde çok önemli bir yere sahiptir. İlk okuma yazma becerilerini tam olarak kazanmamış
bir bireyin ileriki yaşantısında sorunlarla karşılaşması kaçınılmazdır. Bu araştırma bilgisayar
destekli eğitimin ilk okuma yazma becerilerinin gelişimine etkisini belirlemeyi
amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında İstanbul ili
Bağcılar ilçesi Yıldıztepe İlkokulu’nda okumakta olan 29’u deney ve 29’u kontrol grubu
olmak üzere, toplam 58 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada gerçek deneme
modellerinden “sontest kontrol gruplu” model kullanılmıştır. 2013-14 eğitim öğretim yılı
boyunca alanda gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda dersler bilgisayar destekli eğitimle
işlenirken, kontrol grubunda dersler geleneksel yöntemle işlenmiştir. Araştırma sonunda
gerekli verilerin toplanması amacıyla okuma ve dikte becerisi ölçekleri ve okuma hızını
ölçme metni kullanılmıştır. Çalışma sonucunda kontrol grubunun dakikada 43,75 kelime
ortalamasıyla, deney grubunun ise 61,03 kelime ortalamasıyla okuduğu görülmüştür. Bu
verilerden yola çıkılarak yapılan testler de deney grubu lehine istatiksel açıdan anlamlı bir
fark ortaya koymuştur. Buna göre bilgisayar destekli eğitim öğrencilerin okuma hızları
üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. Araştırmadan elde edilen diğer sonuçlar ise şu şekildedir:
Bilgisayar destekli eğitim öğrencilerin okuma becerilerinin gelişimi açısından olumlu bir
etkiye sahiptir. Ancak öğrencilerin dikte becerilerinin gelişimi açısından olumlu bir etkiye
sahip değildir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030