Rotation is a method of changing work and it's a method that is mostly used for industrial institutions. There are a lot of studies about job rotation especially in foreign literature. This method had been aimed to be performed by the Ministry of Education since 2002 and it was first appliedin 2010. This adoption brouth about this question " How are the leaders of educational institutions affected by job rotation". Beside job rotation has been a new topic fot education researches.
At first, the application of rotation was examined by the help of related literature. The studies that are performed on the areas of rotation werevexamined. Moreover, the purposes, the strengths and weeknesses, the types and the affects of this application were set forth by the help of literature. The rotation applications were held and the rotation applied by the Ministry of Education was studied.
Bahçelievler, Istanbul was chosen as the research area. The school directors, who were moved to other schools in this region, were identified and they were interviewed in order to define how their leaderships were influenced. Ten school directors were chosen as sample, school directors and vice- principals were interviewed and recorded. In the research, the level of participation of the school directors to the propsitions about educational leaderships after rotarion were examined. Also, the differences on educational leaderships before and after rotation were researched.
As a resukt in this study, how the leadership posittions of the school directors were influenced becouse of rotation was brought forward
Rotasyon, literatürde daha çok sanayi kuruluşları için kullanılan iş değiştirme yöntemidir. Yabancı
literatürde daha çok iş rotasyonu üzerine yapılmış çalışmlar bulunmaktadır. Bu yöntemin 2002 yılından
bu yana Milli Eğitim Bakanlığı tarafından da kullanılmak istenmesi ve 2010 yılında ilk uygulamanın
fiilen yapılması rotasyonun eğitim kurumlarındaki liderleri nasıl etkilediği sorusunun ortaya çıkmasına
sebep olmuş ve eğitim araştırmaları için yeni bir konu oluşmuştur.
Bu çalışmada ilk olarak rotasyon uygulaması, ilgili literatür ışığında incelenmiştir. Rotasyonun
uygulandığı alanlarda yapılan araştırmalara bakılmış, uygulamasının ne amaçla yapıldığı, bu
uygulamanın güçlü ve zayıf yönleri, çeşitleri, çalışanlar üzerindeki etkileri literatür yardımıyla ortaya
konmuştur. Türkiye’de yapılan rotasyon uygulamaları ortaya konularak Milli Eğitim Bakanlığının
uyguladığı rotasyon üzerinde durulmuştur.
Araştırma evreni olarak İstanbul ili, Bahçelievler ilçesinde alınmıştır. Bu ilçede bulunan ve rotasyon
uygulamasıyla yeri değişen okul yöneticileri tespit edilmiş, bu yöneticilerin bulundukları kurumlardaki
liderliklerinin nasıl etkilendiğini belirlemek amacıyla kendileriyle mülakat yapılmıştır. Örneklem olarak
İstanbul Bahçelievler deki on okulun idarecileri seçilmiş, okul müdürleri ve müdür yardımcılarıyla
mülakat yapılmış ve kayıt altına alınmıştır. Araştırma kapsamında okul idarecilerinin rotasyon sonrası
eğitim liderliklerine ilişkin önermelere katılım dereceleri incelenmiş rotasyon öncesi ve sonrası eğitim
liderlikleri arasındaki farklar araştırılmıştır.
Sonuç olarak bu çalışmada yakın dönemde yapılan değişiklikler ile kaldırılan rotasyon uygulamasının
okullarda lider konumunda bulunan okul idarecilerinin rotasyonla birlikte liderlik durumlarının ne
yönde etkilendiği ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030