Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN SINIFLARINDA KARŞILAŞTIKLARI ÖĞRENCİ DAVRANIŞ PROBLEMLERİ, BU PROBLEMLERİN ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜRECİNE ETKİLERİ VE BUNLARI YÖNETME STRATEJİLERİ

Year 2020, Volume: I Issue: I, 1 - 10, 30.06.2020

Abstract

Bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları öğrenci davranış problemlerine, bu davranış problemlerinin öğretme-öğrenme sürecine etkisine ve bu davranışlara karşı öğretmenlerin uyguladıkları stratejiler (kullandıkları yöntemler) üzerinde durulmuştur. Kartopu örneklem yöntemiyle belirlenen Düzce il merkezde görev yapan 14 okul öncesi öğretmenleriyle bireysel olarak yarı yapılanmış görüşme yapılmıştır. Yapılan çalışmada nitel araştırma deseninden betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında en çok karşılaştıkları istenmeyen davranışların; “paylaşım sıkıntısı”, “kıskançlık”, “hırçınlık”, “arkadaşlarına vurma”, “öfke nöbeti”, “küfür etme”, “inatçılık”, “başkasının eşyasını izinsiz alma”, “ağlama”, “çocukların kurallı ortama ayak uydurmada zorluk çekmeleri”, “okul korkusu”, “özgüven eksikliği”, “tırnak yeme”, “içe kapanıklık”, “çekingenlik”, “dikkat ve konsantrasyon problemi” gibi sorunlarla karşılaştıkları çalışma sonucunda ortaya çıkmıştır. Bu istenmeyen davranışların eğitim sürecinde aksaklıklar meydana getirdiği ve olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Buna karşılık öğretmenlerin ise “empati kurdurma”, “çocuklara yaptıkları davranışın hatalı olduğunu gösterme ve doğru olanı öğretme”, “göz teması kuma”, “mola verme”, “görmezden gelme”, “ödül veya ceza”, “okul-aile işbirliği” gibi yöntemler kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Thanks

Bu çalışmamda bana yol gösteren hocam Sayın Süleyman GÖKSOY'a teşekkür ederim.

References

  • Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerin Sınıf İçi Etkinliklerde Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Dinçer, Ç. ve Akgün, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi, Eğitim ve Bilim, 40(177):187-201. Doı: 10.15390/EB.2015.2346
  • Güder, S. Y. ve Alabay, E ve Güner, E. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında Karşılaştıkları Davranış Problemleri ve Kullandıkları Stratejiler. 13.04.2019 tarihinde Elementary Education Online. 17(1): 414-430 http://ilkogretim-online.org.tr Doi 10.17051/ilkonline.2018.413792 adresinden alınmıştır.
  • Kıldan, A. O. (2011). Öğretmen Çocuk İlişkilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30. 103-120.
  • Korkut, K. ve Babaoğlan, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26. 146-156.
  • Öngören Özdemir, S. ve Tepeli, K. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Saldırgan Davranışlarla Baş Etme Stratejilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) , 17(2), 51-70.
  • Özer, B., Bozkurt, N. ve Tuncay, A. (2014). İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Öğretmenlerin Kullandıkları Başa Çıkma Stratejileri. Turkish Journal of Educational Studies, 1 (2), 152-189.
  • Özer, B., Gelen, İ. ve Duran, V. (2016). Deneyimsiz Öğretmen Davranışları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 822-836.
  • Öztürk, Y. ve Gangal, M. (2016). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Disiplin, Sınıf Yönetimi ve İstenmeyen Davranışlar Hakkındaki İnançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3):1-16. ISSN:1300-5340. Doi:10.16986/HUJE.2016015869.
  • Toran, M. ve Gençgel Akkuş, H. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi: KKTC Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 2041-2056.
  • Uysal, S., Akbaba-Altun, S. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi Öğretmenlerinin Çocukların İstenmeyen Davranışları Karşısında Uyguladıkları Stratejiler. İlköğretim Online, 9(3), 971-979.
  • Yavuzer, H. (2006). Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıflarında Sergiledikleri Davranışlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 119-140.
  • Yumuş, M. (2013). Okul Öncesi Eğitimcilerin 36-72 Ay Aralığındaki Çocukların Davranış Problemleri İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Başa Çıkma Stratejilerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Year 2020, Volume: I Issue: I, 1 - 10, 30.06.2020

Abstract

References

  • Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerin Sınıf İçi Etkinliklerde Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Dinçer, Ç. ve Akgün, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi, Eğitim ve Bilim, 40(177):187-201. Doı: 10.15390/EB.2015.2346
  • Güder, S. Y. ve Alabay, E ve Güner, E. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıflarında Karşılaştıkları Davranış Problemleri ve Kullandıkları Stratejiler. 13.04.2019 tarihinde Elementary Education Online. 17(1): 414-430 http://ilkogretim-online.org.tr Doi 10.17051/ilkonline.2018.413792 adresinden alınmıştır.
  • Kıldan, A. O. (2011). Öğretmen Çocuk İlişkilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30. 103-120.
  • Korkut, K. ve Babaoğlan, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26. 146-156.
  • Öngören Özdemir, S. ve Tepeli, K. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Saldırgan Davranışlarla Baş Etme Stratejilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) , 17(2), 51-70.
  • Özer, B., Bozkurt, N. ve Tuncay, A. (2014). İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Öğretmenlerin Kullandıkları Başa Çıkma Stratejileri. Turkish Journal of Educational Studies, 1 (2), 152-189.
  • Özer, B., Gelen, İ. ve Duran, V. (2016). Deneyimsiz Öğretmen Davranışları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 822-836.
  • Öztürk, Y. ve Gangal, M. (2016). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Disiplin, Sınıf Yönetimi ve İstenmeyen Davranışlar Hakkındaki İnançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3):1-16. ISSN:1300-5340. Doi:10.16986/HUJE.2016015869.
  • Toran, M. ve Gençgel Akkuş, H. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi: KKTC Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 2041-2056.
  • Uysal, S., Akbaba-Altun, S. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi Öğretmenlerinin Çocukların İstenmeyen Davranışları Karşısında Uyguladıkları Stratejiler. İlköğretim Online, 9(3), 971-979.
  • Yavuzer, H. (2006). Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıflarında Sergiledikleri Davranışlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 119-140.
  • Yumuş, M. (2013). Okul Öncesi Eğitimcilerin 36-72 Ay Aralığındaki Çocukların Davranış Problemleri İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Başa Çıkma Stratejilerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Yasamda Liderlik
Authors

Selma Temiz

Publication Date June 30, 2020
Submission Date May 7, 2020
Acceptance Date May 8, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: I Issue: I

Cite

APA Temiz, S. (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN SINIFLARINDA KARŞILAŞTIKLARI ÖĞRENCİ DAVRANIŞ PROBLEMLERİ, BU PROBLEMLERİN ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜRECİNE ETKİLERİ VE BUNLARI YÖNETME STRATEJİLERİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, I(I), 1-10.