Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinde anne baba tutumlarının, cinsiyet, ailenin ekonomik durumu, anne babanın eğitim düzeyleri değişkenleri açısından anlamlı farklılıkları olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmanın evrenini Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Gazimağusa ilçesinde yer alan devlet okullarıdır. Araştırmanın örneklemi bu okullarda okuyan 6. sınıf, 7. Sınıf ve 8. Sınıf öğrencilerinden tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 193 kız, 196 erkek olmak üzere 389 öğrenciden oluşmuştur. Bu araştırmada öğrencilerin ana-baba tutumlarını ortaya çıkarmak için Kuzgun (1972) tarafından geliştirilip, Eldeleklioğlu (1993) tarafından güncellenmiş olan Ana-Baba Tutum Envanteri uygulanmıştır. Sonuçlara ulaşabilmek için analizlerde, “t” testi ve ANOVA test tekniklerinden yararlanılmıştır. Anne baba tutumları alt boyutlarının cinsiyetlerine göre, gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Otorite alt boyut algıları ailenin ekonomik durumuna göre gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Katılımcıların demokratik alt boyut algıları anne eğitim durumuna göre gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. İlkokul mezunu babaların olan öğrencilerin demokratik algıları lise mezunu, yüksekokul mezunu, üniversite mezunu olanlara göre daha düşük olduğu görülmektedir.
Absract
In this study, it was investigated whether there were significant differences in parental attitudes among secondary school students in terms of gender, family economic status, and parents' education levels. The population of the study is the public schools located in the Famagusta district of the Turkish Republic of Northern Cyprus. The sample of the research consisted of 389 students, 193 girls and 196 boys, who were selected by random sampling method from the 6th grade, 7th grade and 8th grade students studying in these schools. In this study, the Parenting Attitude Inventory, developed by Kuzgun (1972) and updated by Eldeleklioğlu (1993), was applied to reveal the students' parental attitudes. In order to reach the results, "t" test and ANOVA test techniques were used in the analysis. The difference between the groups in terms of gender of the parental attitudes sub-dimensions was not found to be statistically significant. The difference between groups in authority sub-dimension perceptions according to the economic status of the family was found to be statistically significant. The difference between the groups in the democratic sub-dimension perceptions of the participants according to the education level of the mother was found to be statistically significant. It is seen that the democratic perceptions of students whose fathers are primary school graduates are lower than those whose fathers are high school graduates, college graduates and university graduates.
Keywords: Authoritarian attitude, Democratic attitude, Protective attitude, Secondary School Students.
Yazarlar araştırmanın tüm süreçlerinde etik ilkelere uygun davrandıklarını, ve yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışmasının olmadığını beyan ederler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 2 |
Creative Commons Licenses
All articles published in INTERNATIONAL JOURNAL OF SUAY DEVELOPMENT ASSOCIATION (IJOSDA) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.