Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN İKİNCİ YABANCI DİLE (ALMANCA) YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 20 - 32, 30.06.2022

Abstract

Günümüz dünyası artık, ekonomik, kültürel ve sosyal yaşam çerçevesinde yabancı dil bilmenin ne kadar önemli olduğunu benimsemiştir. Toplum içerisinde nitelikli bireylerin yetiştirilmesinde, yabancı dil öncelikli hususlardan birisidir. Turizm ülkesi olarak adlandırılan adamızda çok dillilik daha da önem kazanmıştır. İyi bir yabancı dil öğrenmek, geniş bir anadil haznesi ve bireyin tutumu ile ilişkilidir. Dil öğreniminde olumlu tutum pozitif yönde etkili olurken, olumsuz tutum ise öğrenmeyi negatif yönde etkileyebilmektedir. İngilizcenin birinci yabancı dil olarak öğretildiği ülkemizde, Almanca ikinci yabancı dil seçmeli ders olarak verilmektedir. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde ikinci yabancı dil Almanca dersine yönelik tutumların incelenmesi ile ilgili herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Ortaöğretim 10. , 11. ve 12. Sınıf öğrencilerinin ikinci yabancı dil Almanca dersine yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Çalışma 2015-2016 döneminde K.K.T.C., Lefkoşa bölgesinde ikinci yabancı dil Almanca eğitimi alan 10. ,11. Ve 12. Sınıf öğrencilerinden oluşan 304 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmadaki veriler Hanbay tarafından geliştirilen ‘Almanca Dersine Yönelik Tutum Ölçeği’ ve ‘kişisel bilgi formu’ ile elde edilmiştir. Veriler, t-testi ve varyans analizi (Anova) ile çözümlenmiştir. Elde edilen bilgilere göre, ikinci yabancı dil Almanca dersine yönelik öğrencilerin ‘yaşadıkları bölge’ değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmadığı, buna karşın ‘cinsiyet’, ‘sınıf’ ve ‘öğrenme yaşı’ değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık çıktığı görülmüştür.

References

  • Aktaş, T. ve İşigüzel, B. (2013). Erken Yaşlarda Oyunlarla Yabancı Dil Öğretimi Kuram ve Uygulama. Ankara: Nevşehir Üniversitesi Yayınları:6
  • Altunay, U. (2004). Üniversite İngilizce Hazırlık Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Tutumlarıyla, Sınavlar, Okulun Fiziksel Koşulları Ve Ders Programları Ve Uygulanışı İle İlgili Görüşleri Arasındaki İlişkiler. Malatya: XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi
  • Aydoslu, U. (2005) . Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Olarak İngilizce Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (B.E.F. Örneği) ,Süleyman Demirel Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Büyüköztürk, Ş., (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi el kitabı, Ankara: Pagem Akademi
  • Büyüköztürk, Ş, Çakmak K. E. , Akgün, E. Ö. , Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Chambers, G. N. (1999). Motivating Language Learners. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
  • Chomsky, N. (1975). Reflections on Language,Pantheon, New York, The U.S.A
  • Çapık, C. (2014). Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmalarında Doğrulayıcı Faktör Analizinin Kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri dergisi. 7: 3.
  • Çelikkaya , Ş. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil almanca dersine yönelik tutumları. Middle Eastern & African Journal of Educational Research . 5, 96-109
  • Dönmezer, İ. (2009). Ailede İletişim ve Etkileşim . Ankara : Hegem Yayınları.
  • Er, S. & İlter, B. Genç (2007). Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Üzerine Veli Ve Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:15, No:1, 21-30.
  • Erkuş, A., (2013) Davranış Bilimleri için Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 4. Baskı.
  • Gardner, R. C. (2006). Motivation and Attitudes in Second Language Learning In. M. Berns (Ed.), Concise Encyclopedia of Applied Linguistics. (ss: 164-171). Oxford: Elsevier.
  • Genç, A. (2003) . Türkiye’de Geçmişten Günümüze Almanca Öğretimi . Ankara : Seçkin Yayınları.
  • Hambleton.R.K. , Merenda. P. F. ve Spielberger.C.D. (2005). Adapting Educational and Psychological Tests FOR Cross- Cultural Assessment.Lawrence Erlbaum Associates, Publishers Mahwah, New Jersey. London
  • Hanbay, O. (2007) . Etkin Öğrenme Modelinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almancanın Bilişsel, Edimsel ve Duyuşsal Öğrenilmesine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Doktora Tezi
  • Hanbay, O. (2009) . 10. Sınıf Öğrencilerinin Farklı Değişkenlere Göre İkinci Yabancı Dil Olarak Almancaya Yönelik Tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi . 30, 79-91
  • İnceoğlu, M. (2010) . Tutum algı iletişim . 5. Baskı. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları
  • İşigüzel, B. & Kırmızı, B. (2014). Lise Öğrencilerinin Almanca Öğrenme Sürecinde Başarısızlık Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı13,45-63
  • K.K.T.C. MEB (2005). Kıbrıs Türk Eğitim Sistemi. Talim ve Terbiye Dairesi.
  • K.K.T.C. (2005). Tali ve Terbiye Dairesi Müdürlüğü; Temel Eğitim Ortaokul Dönemi İkinci Yabancı Dil Almanca Dersi. Lefkoşa
  • Köklü, N. (1995).Tutumların Ölçülmesi ve Likert Tipi Ölçeklerde Kullanılan Seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 81-93.
  • Köydemir F. (1994). Dokuz Eylül Üniversitesi Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı ile Ege Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Öğrencilerinin Kendi Anabilim Dallarına ve Almancaya Yönelik Tutumları Konusunda Karşılaştırmalı Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of Language. New York, NY: Wiley
  • Midt, D. ve Schlüter, N. (2003). Englisch in den Klassen 3 und 4. Grundlagen für einen ergebnisorientierten Unterricht. Berlin: Cornelsen
  • Neuer, G. Ve Hunfeld, H. (1993).Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: Eine Einführung. Berlin : Druckhaus Langenscheidt
  • Richards, J.C., ve Rodgers, T.S. (1993). Approaches and Methods in Language Teaching (ninth printing). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Scovel, T. (2001). Learning New Languages: A Guide to Second Language Acquisition, Canada: Heinle & Heinle.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Tayyar, N. Ve Dilşeker , F. (2012). Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Hizmet Kalitesi ve İmajın Öğrenci Memnuniyetine Etkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 185- 203
  • T.C. MEB (2006).Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı; Ortaöğretim Kurumları 10,11 ve 12. Sınıf İkinci Yabancı Dil Almanca Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Yabancı Dil Eğitim ve Öğretim Komisyonu Raporu (1991), Ankara: M.E. Basımevi.
  • Yıldırım, B. (2015). Fen Bilimleri Öğrenme Kaygı Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 33-43.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Seda Türköz This is me 0000-0001-8882-4423

Ayşe Bengisoy 0000-0002-5269-5719

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Türköz, S., & Bengisoy, A. (2022). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN İKİNCİ YABANCI DİLE (ALMANCA) YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. International Journal of Su-Ay Development Association (IJOSDA), 1(1), 20-32.

Creative Commons Licenses

mceclip0.png

All articles published in INTERNATIONAL JOURNAL OF SUAY DEVELOPMENT ASSOCIATION (IJOSDA) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.

mceclip1.png     mceclip2.png    mceclip3.png

Free counters!