Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018-2019 Eğitim Öğretim Yılında Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Müslüman Türk Bilim İnsanlarının Yeri

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 274 - 285, 16.12.2019

Öz



Bütün dünyada eğitim ve öğretim
faaliyetlerinin ilk ve en önemli materyali olarak ilk sıradaki yerini
korumaya devam eden ders kitapları, ilköğretim çocuklarının temel eğitimi
açısından kaynak niteliği taşımaktadır. Tanzimat dönemi öncesinden günümüze
‘Batılılaşma, Çağdaşlaşma’ adına ilköğretimden üniversite eğitimine kadar
öğrencilerimize bilim ve teknoloji tarihi öğretiminde hep batılı veya yabancı
bilim insanları tanıtılmış ve rol model olarak gösterilmiştir. Öyle ki;
insanlık tarihi boyunca bilim ve teknoloji adına yapılan bütün icat ve
keşifler, batılı veya yabancı mucit, kâşif ve bilim insanları tarafından
yapılmıştır şeklinde öğretiliyor ve öğrencilerimiz bu yanlış algı ile
yetişiyorlar. Miladi 750- 1200 yılları arasında hemen hemen bütün dünya toplumları
Orta Çağ karanlığında yaşarlarken, “Müslüman Türk Bilim İnsanlarının” bilim
ve teknolojinin temellerini atmış olduklarının öğrencilerimize ilköğretimden
itibaren hatta üniversite eğitiminin sonuna kadar öğretilmesi gerekmektedir.
Bu öncü şahsiyetleri olması gerektiği gibi tanıması, yapmış oldukları
çalışmalardan haberdar olması öğrencilerimizin kendi özgüvenlerini kazanması,
kendilerine rol model olarak görmeleri, milli- manevi değerlere bağlı veya saygılı ve milli bilinçlerinin
oluşması bakımından elzemdir. Bu çalışma ile; yaklaşık bin yıllık Türk
Milletinin milli, manevi ve kültürel değerlerinin temsilcileri olan “Müslüman
Türk Bilim İnsanlarının”
ilkokul 4 ve ortaokul 5, 6 ve 7. sınıflarında
okutulan Sosyal Bilgiler ders kitaplarında, 
öğrencilerimize köklerine bağlı ve köklerinden aldığı ilham ile
geleceğe daha güvenli adımlarla ilerleyebileceğini sağlayacak ve geleceği
şekillendirecek şekilde rol model olmaları açısından gerektiği ölçüde hayat
hikayelerinin, karakterlerinin tanıtılıp, yaptıkları bilimsel çalışmalarla
dünyadaki bilim ve teknolojinin temellerini attıklarının öğretilip
öğretilmediğini tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizi tekniği uygulanarak yapılmıştır.


 


 


Kaynakça

  • Gültekin, G., Akpınar, M., Nohutçu, M., Özerdoğan, P. & Aygün S. (2018). MEB, TTKB, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 7. sınıf SBD kitabı, Ankara: Devlet Kitapları, Birinci Baskı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları (6764), Ders Kitapları Dizisi (1785)
  • Millî Eğitim Bakanlığı, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar için), Ankara, 2018 http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Şahin, E. (2018). MEB, TTKB, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 5. sınıf SBD kitabı, Ankara: Anadol Yayıncılık.
  • Tüysüz, S. (2018). MEB, TTKB, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 4. sınıf SBD kitabı, Ankara: Tuna Matbaacılık AŞ.
  • Yılmaz, F.G., Bayraktar, H., Özden, M.K., Akpınar, M. & Evin, Ö. (2018). MEB, TTKB, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 6. sınıf SBD kitabı, Ankara: Devlet Kitapları, Birinci Baskı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları (6780), Yardımcı Kaynak Kitaplar Dizisi (1029)
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cengiz Akalın 0000-0001-6449-348X

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2019
Kabul Tarihi 3 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akalın, C. (2019). 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılında Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Müslüman Türk Bilim İnsanlarının Yeri. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(2), 274-285.

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032