Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marka Bağlılığı Yaratmada Sosyal Medyanın Rolü: Lovemark’s Örnekleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 319 - 342, 20.05.2020

Öz

Günümüzde
yaşanan teknolojik gelişmelere baktığımızda artık her kişinin elinde akıllı
telefonlar ve tabletler görmekteyiz. İnternetin hayatımıza girmesi ile birlikte
internet iletişiminin bir parçası olan sosyal medya ortamları da en çok
kullanılan mecra olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal medya platformları
aracılığı ile insanlar istedikleri kişiler ile etkileşime geçebilmekte,
fotoğraf, video gibi kendi hazırladıkları içerikleri bu platformlar üzerinden
paylaşabilmekte, sevdikleri ve merak ettikleri her şeyi mekân veya zaman sınırı
olmadan takip edebilmektedir.  Bütün bu
avantajlar markalarında dikkatini çekmiştir. Çünkü şirketlerin tüketici ile
etkileşime geçebilmesi, hedef kitleyi yakından takip edebilmesi gibi etkenler
marka bağlılığı yaratabilmede önemli rol oynamaktadır. Markalar genel olarak
varlıklarını tüketicilere unutturmamak adına faaliyetler yürütse de sosyal
medya kullanımı markalar için artık daha stratejik bir alan haline gelmiştir.
Bu nedenle şirketler, marka bağlılığı yaratabilmek adına bütün pazarlama
stratejilerini sosyal medya üzerinden de gerçekleştirmektedir. Bu bağlamda,
araştırmada 2019 yılı da dâhil olmak üzere son 5 yıldır, Türkiye’nin en sevilen
markaları diye hitap edilen ‘’lovemark’’ araştırmasında kendi kategorilerinde
birinci seçilen 5 farklı marka inceleme kapsamına alınmıştır. Marka bağlılığı
yaratmada etkisi olduğu bilenen ‘’marka kimliği’’ ‘’marka farkındalığı’’
‘’etkileşim’’ ve ‘’içerik’’ unsurları dikkate alınarak içerik analizi yöntemi
ile Ziraat Bankası, Volkswagen, Arçelik, Opet, Nescafe markalarının İnstagram
hesapları incelenecektir.

Kaynakça

  • Ak, M. (2006). Marka Yönetimi, İstanbul: Akis Kitap Akıncı, V. Z., Dinçer, M., Başok, N., Değirmen, G. Ç., Yalçın, M., ve Erkan, M., (2016). Marka Farkındalığında Sosyal Medya Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45), 663-674. Aktuğlu, K. I. (2004). Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler İstanbul: İletişim Yayınları. Aktuğlu, K. I. (2017). Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları. Aslan, A. Ve Ünlü, G. D. (2016). Instagram Fenomenleri Ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme, İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65. Balcı, Ş. ve Bekiroğlu, O. (2012). İçerikten Anlama Giden Bir Tünel Olarak İçerik Çözümlemesi: 2011 Genel Seçimlerinde Ak Parti TV Reklamları Üzerine Bir Araştırma, Güllüoğlu Ö. (ed), İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Görsel Metin Çözümleme Ankara: Ütopya Yayınevi, Biong, H. (1993). Satisfaction and Loyalty to Suppliers Within the Grocery Trade, European Journal Of Marketing 27(7). Blythe, J. (2001). Pazarlama İlkeleri, (2.Baskı). (Y. Odabaşı, Çev.). İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi. Borça, G. (2002). Bu topraklardan Dünya Markası Çıkar mı? (1. Baskı). İstanbul: Kapital Medya Yayınları. Borça, G. ( 2013). Marka ve Yönetimi. (3. Baskı). Ankara: Saray Matbaacılık. Chiaravalle, B. ve Schenck, F. B. (2013). Markalaşma For Dummes Meraklısına, (A. Hazaryan, Çev.), İstanbul: Doğan Yayıncılık. (2007). Çalışır, G. ve Aksoy, F, (2018). Marka Bilinirliğinde Sosyal Medyanın Rolü: Arçelik Örneği Gümüşhane Üniversitesi Dergisi, (3), 530-537. Çavuşoğlu, B. (2011). Marka Yönetimi Ve Pazarlama Stratejileri, (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları. David, A. A. (1991). Measuring Brand Equity Across Products and Markets: California Management Rewiew, 37 (3), 114-115. Eraslan, L. (2016). Sosyal Medyayı Anlamak (2. Baskı). İstanbul: Nobel Yaşam Yayınları. Hollis, N. (2011). Küresel Marka: Dünya Pazarında Kalıcı Marka Değeri Yaratma Ve Geliştirme Yöntemleri (A. Taşdöner, ve B. Ural, Çev.) İstanbul: Brandage Yayınları. Homburg, C. Klarmann, M. & Schmitt, J. (2010). Brand Awareness İn Business Markets: When İs İt Related To Firm Performance? Intern .J.Of Research İn Marketing, 27, 201-212.
  • Irak, D. Ve Yazıcıoğlu, O. (2012). Türkiye Ve Sosyal Medya İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Kara, T. ve Özgen, E. (Ed.). (2012). Sosyal Medya Akademi İstanbul: Beta Yayınları. Koçak, A. ve Arun, Ö. (2013). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 4(3), 21-28. Kurtbaş, İ. ve Barut B. (2010). Star Marka Stratejisiyle Yapılan Televizyon Reklamlarının Marka Farkındalığı Ve Marka Sadakati Oluşturma Sürecindeki Rolü Ve Etkisi. Galatasaray Üniversitesi Araştırma Dergisi, (13). 107-144. Low, G.S. & Lamb, C.W. (2000). The measurement and Diemensionality of brand Associations: The Journal Of Product and Brand Management, 9(6), 350-370.
  • Okay, A. (2012). Kurum Kimliği (6. Baskı) İstanbul: Derin Yayınları.
  • Olins, Wally. (2012). Marka El Kitabı (F.Yücel, Çev.) İstanbul: Callısto Yayınları. Peltekoğlu, B, F. (2012). Halkla İlişkiler Nedir (7. Baskı). İstanbul: Beta Basım ve Dağıtım. Taşkın, E. (2000). Müşteri İlişkileri Eğitimi (2. Baskı). İstanbul: Papatya Yayıncılık. Taşkın, Ç. Ve Akat, Ö. (2012). Marka ve Marka Stratejileri. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları. Temporal, P. (2011). İleri Düzey Marka Yönetimi: Değişen Dünyada Markaları Yönetmek (A. Taşdöner, ve B. Ural, Çev.) İstanbul: Brandage Yayınları. Tosun B. N. (2014). Marka Yönetimi, (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi. Tosun, K. D. (2012). Pazarlama Halkla İlişkilerinde Sosyal Medya Uygulamaları, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji İle Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak: İnstagram Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2(4), 87-100. Yeniçıktı, T, N. (2016). Hakla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 92-115.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşenur Şayan

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 11 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şayan, A. (2020). Marka Bağlılığı Yaratmada Sosyal Medyanın Rolü: Lovemark’s Örnekleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 3(1), 319-342.

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032