Araştırmanın amacı; Uludağ Türkçe Öğretim Seti ders kitaplarındaki okuma metinlerinin okunabilirlik düzeyini, her bir kitabın kendi içerisindeki metinlerin güçlük düzeyi bakımından nasıl dağılım gösterdiğini ve kitap setinin ortalama güçlük düzeyine göre nasıl sıralandığını ortaya koymaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için temel nitel araştırma deseninin kullanıldığı araştırmada, veriler setteki tüm kitaplarda (A1, A2, B1, B2) yer alan toplam 134 okuma metninden doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. İncelemeye alınan metinlerin belirlenmesinde yüz sözcükten kısa olmama, şiir ve metin bütünlüğünü bozacak türde etkinlik içermeme ölçütleri işe koşulmuştur. Bu sürecin ardından araştırmanın verileri, Ateşman (1997) tarafından Türkçeye uyarlanan Flesch formülü ile analiz edilmiştir. Ayrıca analiz sonuçlarının güvenirliğini sağlamak için veriler bir alan uzmanı tarafından daha kontrol edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, incelenen her bir ders kitabının okunabilirlik düzeyi bakımından kendi içerisinde doğrusal bir dağılım göstermediği ve kolaydan zora doğru bir sıralamaya sahip olmadığı ortaya koyulmuştur. Ayrıca setin içerisinde yer alan kitapların ortalama okunabilirlik puanı bakımından düzey ilerledikçe kolaydan zora doğru sıralandığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle, incelenen kitapların okunabilirlik düzeyi bakımından büyük ölçüde öğrenici düzeyine uygun olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 2, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | May 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |
International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language | 2018 ISSN: