Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancılara Akademik Türkçe Öğretiminde İhtiyaçlar ve Çözüm Önerileri

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı), 280 - 309

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 1-2 Haziran 2023 tarihinde gerçekleştirilen Yabancılara Akademik Türkçe Öğretimi Çalıştayı''nda alanyazın taramaları sonucunda belirlenen Akademik Türkçe ile ilgili sorunlara, fikir tepsisi yöntemiyle elde edilen görüşlere ve çözüm önerilerine ait verileri sınıflandırıp raporlaştırmaktır. Bu başlıklar, akademik Türkçe eğitiminde materyaller; ölçme ve değerlendirme; okuma ve yazma becerilerinin öğretimi; konuşma ve dinleme becerilerinin öğretimi; dilbilgisinin ve sözvarlığının öğretimi; müfredat ve farkındalıktır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ilkeleri doğrultusunda akademik Türkçede sorun olan farklı konulardaki çalışma kümelerinin ele alındığı konu başlıklarından çıkan sonuç raporları incelenmiş, değerlendirilmiş ve ele alınan tüm konulara ait sonuç özeti hazırlanmıştır. Çalışmanın sonunda, Akademik Türkçe derslerindeki sorunların temelinde bir ''Akademik Türkçe Öğretim Programı''nın olmamasının, ders içeriklerinde, materyallerde, ölçme ve değerlendirmede de bir standardın yakalanamamasına neden olduğu ortaya çıkmıştır.

Ethical Statement

Çalışmada Etik Kurul Raporu gerektirecek bir durum yoktur.

References

  • Bakırdöğen, M. (2022). Erciyes üniversitesi, İstanbul Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi akademik Türkçe kitap setlerinin okuma metinleri ve etkinliklerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Çiftler, F. (2022). Akademik Türkçe için alanlara özgü oluşturulan kelime listelerinin internet tabanlı kullanımı üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Çiftler, F. ve Aytan, T. (2019). Yabancılar için akademik Türkçe kitapları üzerine bir inceleme. International Journal of Languages Education and Teaching, 7(4), 75-91.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Demiriz, H. N. ve Okur, A. (2019). Türkçe öğretiminde yazma öğretimine akademik Türkçe aşamasında yabancı öğrenciler üzerinden bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 436-449.
  • Dolmacı, M. ve Ertaş, A. (2016). Developing a textbook-based academic Turkish wordlist. International Conference on Teaching and Learning English as an Additional Language, GlobELT 2016, Antalya, Turkey.
  • Ekmekçi, V. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde akademik okuryazarlık öğretimine yönelik bir eylem araştırması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Eroğlu, S. (2022). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerdeki akademik Türkçe söz varlığı ile akademik Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Herbert, A.J. (1965). The Structure of Technical English, London: Longman.
  • Karagöl, E. (2018). Akademik yazma açısından lisansüstü tezler (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Kocaman Gürata, E. (2022a). Uluslararası öğrencilere Türkçe akademik yazma öğretiminde kullanılan ders malzemelerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Kocaman Gürata, E. (2022b). Uluslararası Öğrencilerin Türkçe Akademik Yazma İhtiyaçlarına İlişkin Uzman Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 193-223.
  • Konyar, M. (2019). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaç analizi ve örnek ders içeriği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Küçük, F. (2017). Yabancı dil olarak Türkçede akademik yazma becerilerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özdemir, E. (2021). Erciyes Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi akademik Türkçe kitap setlerinin dinleme ve yazma etkinlikleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Tok, M. (2012). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı bir çalışma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Samim, M.O. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma becerisinde karşılaştıkları sorunlar (Afganistan örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Sayar, E. (2023). Uluslararası öğrencilere yönelik akademik Türkçe söz varlığının tespiti. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Seyedi, G. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma öğretimi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı dil olarak akademik Türkçe: Sosyal bilimlerde akademik ve teknik söz varlığı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Vergili, Y. E. ve Haykır, T. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik Türkçe-iş Türkçesi bibliyografyası ve üzerine bir inceleme. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 8(2), 359-392.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Bas- kı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2017). Opinions of Turkish as a foreign language learners on academic Turkish. Advances in Language and Literary Studies, 8(2), 180-189.
  • Yılmaz, K. (2022). İki dilli Türk öğrenciler için akademik Türkçe dersinin geliştirme ve değerlendirme çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. ve Konyar, M. (2017). Turkish Academic Language Needs Analysis In Teaching Turkish As A Foreign Language. International Journal of Language Academy, 5(4). 223-233.
  • Yurdakul Güde, C. (2019). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde akademik yazmaya yönelik bir içerik önerisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
Year 2024, Volume: 7 Issue: 2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı), 280 - 309

Abstract

References

  • Bakırdöğen, M. (2022). Erciyes üniversitesi, İstanbul Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi akademik Türkçe kitap setlerinin okuma metinleri ve etkinliklerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Çiftler, F. (2022). Akademik Türkçe için alanlara özgü oluşturulan kelime listelerinin internet tabanlı kullanımı üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Çiftler, F. ve Aytan, T. (2019). Yabancılar için akademik Türkçe kitapları üzerine bir inceleme. International Journal of Languages Education and Teaching, 7(4), 75-91.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Demiriz, H. N. ve Okur, A. (2019). Türkçe öğretiminde yazma öğretimine akademik Türkçe aşamasında yabancı öğrenciler üzerinden bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 436-449.
  • Dolmacı, M. ve Ertaş, A. (2016). Developing a textbook-based academic Turkish wordlist. International Conference on Teaching and Learning English as an Additional Language, GlobELT 2016, Antalya, Turkey.
  • Ekmekçi, V. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde akademik okuryazarlık öğretimine yönelik bir eylem araştırması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Eroğlu, S. (2022). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerdeki akademik Türkçe söz varlığı ile akademik Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Herbert, A.J. (1965). The Structure of Technical English, London: Longman.
  • Karagöl, E. (2018). Akademik yazma açısından lisansüstü tezler (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Kocaman Gürata, E. (2022a). Uluslararası öğrencilere Türkçe akademik yazma öğretiminde kullanılan ders malzemelerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Kocaman Gürata, E. (2022b). Uluslararası Öğrencilerin Türkçe Akademik Yazma İhtiyaçlarına İlişkin Uzman Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 193-223.
  • Konyar, M. (2019). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaç analizi ve örnek ders içeriği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Küçük, F. (2017). Yabancı dil olarak Türkçede akademik yazma becerilerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özdemir, E. (2021). Erciyes Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi akademik Türkçe kitap setlerinin dinleme ve yazma etkinlikleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Tok, M. (2012). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı bir çalışma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Samim, M.O. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma becerisinde karşılaştıkları sorunlar (Afganistan örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Sayar, E. (2023). Uluslararası öğrencilere yönelik akademik Türkçe söz varlığının tespiti. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Seyedi, G. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma öğretimi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı dil olarak akademik Türkçe: Sosyal bilimlerde akademik ve teknik söz varlığı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Vergili, Y. E. ve Haykır, T. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik Türkçe-iş Türkçesi bibliyografyası ve üzerine bir inceleme. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 8(2), 359-392.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Bas- kı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2017). Opinions of Turkish as a foreign language learners on academic Turkish. Advances in Language and Literary Studies, 8(2), 180-189.
  • Yılmaz, K. (2022). İki dilli Türk öğrenciler için akademik Türkçe dersinin geliştirme ve değerlendirme çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. ve Konyar, M. (2017). Turkish Academic Language Needs Analysis In Teaching Turkish As A Foreign Language. International Journal of Language Academy, 5(4). 223-233.
  • Yurdakul Güde, C. (2019). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde akademik yazmaya yönelik bir içerik önerisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics (Other)
Journal Section Articles
Authors

Dilek Fidan 0000-0003-1349-580X

Early Pub Date July 15, 2024
Publication Date
Submission Date December 25, 2023
Acceptance Date June 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı)

Cite

APA Fidan, D. (2024). Yabancılara Akademik Türkçe Öğretiminde İhtiyaçlar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 7(2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı), 280-309.

International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language | 2018 ISSN: