Bu araştırmayla, görme yetersizliğinden etkilenmiş bireylerin eğitiminde uzaktan eğitim uygulamalarının yararları ve sınırlıklarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmış ailelerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Mersin ilinde görme yetersizliğinden etkilenmiş çocuğu olan 13 tane aile katılmıştır. Görüşmeler sonucunda ortaya çıkan veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Toplanan veriler kategorileştirilmiş ve oluşan kategoriler arasındaki ilişkiler incelenerek temalara ve bu temalara bağlı kod ve alt kodlara ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda ailelerin görme yetersizliğinden etkilenmiş olan çocuklarının uzaktan eğitim alması ile ilgili olumlu düşündüğü görülmüştür. Ancak uzaktan eğitimin tercih edilebilmesi için dijital içeriklerin görme engellilerin ihtiyaçlarına uygun düzenlenmesi, internet erişimi probleminin çözülmesi, ailelere Braille Alfabesi, ekran büyütme ve ekran okuma programları konusunda destek verilmesi gibi öneriler geliştirilmiştir.
With this research, it is aimed to examine the benefits and limitations of distance education applications in the education of individuals who are affected by visual impairment. Qualitative research model was used in the research. Semi-structured interview questions were prepared to collect research data and interviews were conducted with families. 13 families with children affected by visual impairment in Mersin province participated in the study. The data that emerged as a result of the interviews were analyzed through content analysis. The collected data were categorized and the relationships between the categories were examined and the codes and sub-codes related to these themes were reached. As a result of the research, it was seen that families thought positively about the distance education of their children who were affected by visual impairment. However, in order to prefer distance education, suggestions have been developed such as arranging digital content according to the needs of the visually impaired, solving the problem of internet access, providing support to families with Braille Alphabet, screen enlargement and screen reading programs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2022 |
Submission Date | December 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |