Çalışma, yerel yönetimler ekonomisinde var olan yatay eşitsizlik sorunu
ile çözümünü teorik olarak incelemekte ve bu soruna teorik çözüm aramaktadır. Yatay eşitsizlik sorunu, yerel yönetimler ekonomisinde
yerel kamusal mal üretici birimleri açısından oldukça önemli bir sorundur. Yatay eşitsizlik, yerel kamusal mal üretici
birimlerinin fazladan harcama ihtiyaçlarının bulunması ya da kaynak bulabilme
yeteneklerinin birbirinden farklı olması anlamına gelmektedir. Yatay
eşitsizliğe neden olan faktörler, harcama yönü açısından talep etkisi, maliyet
etkisi ve taşma etkisi; vergi kapasitesi yönü açısından ise bölgelerarası gelir
farklılığı, düşük gelirli grupların
yoğunlaşması ve vergi toplama isteksizliği olarak gösterilir. Yatay
eşitsizlik, vergi kapasitesi yönü ve harcama ihtiyacı yönü olmak üzere iki
yönlü olarak tespit edilir. Yatay eşitsizliğin çözümü, ideal idareler arası
yatay mali ilişki programlarının dizayn edilmesi ve dezavantajlı alanlarda
yaşayan bireylerin kamusal hizmetlerden eşit düzeyde yararlandırılmasını
gerektirir. Şartsız transferler, yatay eşitsizliği çözücü transfer türü olarak
gösterilir. Ancak yatay eşitsizlik sorununun çözümü çeşitli iktisadi ve mali sorunlara
neden olabilir. Bu yüzden yatay eşitsizliği çözücü kamu politikası oluşturulurken
geniş perspektiften konu ele alınmalıdır.
The study examines theoretically the horizontal inequality problem of and its
solution and seeks a theoretical solution to this problem. The horizontal inequality
problem is a very important problem for the local public goods producer units
in local government economics. Horizontal inequality means that the local
public goods producer units have extra spending needs or the ability to find
resources is different. The factors that cause horizontal inequality are demand
effect, cost effect and overflow effect in terms of expenditure direction. In
terms of tax capacity, the factors that cause horizontal inequality are shown
as inter-regional income difference, the concentration of low-income groups and
unwillingness to collect taxes. The horizontal inequality is determined in two
ways as tax capacity and expenditure need directions. The solution of
horizontal inequality requires the design of ideal horizontal fiscal relations
programs between administrations and the equal utilization of public services
by individuals living in disadvantaged areas. The unconditional transfers are
referred to as the horizontal inequality transfer solvent type. However, the
solution to the horizontal inequality problem can lead to various economic and
fiscal problems. Therefore, the issue of a broad perspective should be taken
into consideration when formulating public policy to solve horizontal
inequality.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | October 14, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
________________________________________________________________________________________________
Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.
________________________________________________________________________________________________