Research Article
BibTex RIS Cite

Quality in Local Service Delivery and The Opinions of the Mukhtars: The Case of Buca

Year 2020, , 311 - 332, 29.12.2020
https://doi.org/10.30927/ijpf.834228

Abstract

After 1980, comprehensive changes have occurred in public financial management with the effect of globalization. This change has also contained the financial systems of local governments. Local governments in Turkey have been affected by this wave of change and reorganized their financial management systems. Within the scope of the citizen-oriented management approach in local service delivery; the quality of local services has gained importance. The most important local service provider is the municipalities. In this study, firstly, the search for quality will be mentioned within the scope of new public financial management approach. Then the change in Turkey and legal implications will be discussed. In the next section, municipalities and mukhtars will be evaluated as factors and actors affecting local service quality. The research composed of qualitative and quantitative methods were preferred in the study. Accordingly, the opinions of the mukhtars of İzmir's Buca district on the quality of municipal services were investigated using a semi-structured interview technique. In the quantitative research part, results of the research on the quality perception of the mukhtars were included. In the conclusion part of the study, the opinions of the mukhtars on the services of Buca Municipality were evaluated and opinions and suggestions were made in this context.

References

  • Akdeniz, İ. (2010). “Kamu Mali Yönetimi Reformunda Strateji Geliştirme Birimleri”, Maliye Dergisi, 159, Temmuz-Aralık, 463-475.
  • Arıkboğa, Ü. (2015). “Türkiye’de Yerel Vergi Yönetimi”, Maliye Dergisi, 168, Ocak-Haziran, 1-19.
  • Arslan Talat, N. (2010). “Klasik- Neo Klasik Dönüşüm Süreci: Yeni Kamu Yönetimi”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 21-38.
  • Aydemir Uslu İ. & Yılmaz, H.H. (2018). “Yerel Yönetimlerde Katılımcılık: Kent Konseylerinin Rolü ve Bir Yapılandırma Önerisi”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 27(1), 113-145.
  • Boztepe, M. (2018). “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ve Geleneksel Kamu Personel Rejimi Üzerine Etkileri”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 191-210.
  • Buca Hakkında, http://www.buca.bel.tr/Buca-Hakkinda/2/buca-hakkinda/buca.html,(25.05.2020)
  • Buca Mahalleleri Nüfusu İzmir, https://www.nufusu.com/buca-izmir-mahalleleri-nufusu (25.05.2020).
  • Buca İlçe Nüfusu, (2020). (https://www.nufusune.com/buca-ilce-nufusu-izmir,(24.11.2020).
  • Çetinkaya, Ö., Korlu, R.K. & Eroğlu, E. (2016). “Belediye Hizmetlerinin Kalitesi ve Vatandaşların Algı Düzeyi: Bursa Büyükşehir Belediyesi Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(4), 1251-1273.
  • Çevikbaş, R. (2012). “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ve Türkiye Uygulamaları”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 9-32.
  • Demircan Siverekli, E. (2007). “Yeni Ekonomik Düzende Küreselleşme Yerelleşme Bağlamında Belediyelerde Yeni Mali Yönetim Anlayışı”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29, Temmuz-Aralık 2007, 135-159.
  • Durukal, O. & Tapdık, S. (2019). “Kentlerde Mahalle Yönetiminin Önemi ve Kadın Temsili: Zonguldak İlinde Bir Durum Analizi”, International Black Sea Coastline Countries Symposium-3, Zonguldak, October 18-20,2019, 1-11.
  • Gencel, U. (2001). “Yükseköğretim Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-218.
  • Gökçe, G. (2000). “Yerel Yönetimlerde Katılma ve Etkinlik, Konya Örneği”, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gül, S.K. (2008). “Kamu Yönetiminde ve Güvenlik Hizmetlerinde Hesap Verebilirlik”, Polis Bilimleri Dergisi, 10(4), 71-94.
  • İlban, M.O. & Biçimveren, L. (2017). “Belediyelerde Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: Burhaniye Belediyesi Örneği”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 26(2), Nisan 2017, 75-104.
  • İpek, S. & Çıplak, B. (2016). “Türkiye’de Sosyal Belediyecilik ve Sosyal Bütçe Uygulamaları: Çanakkale Belediyesi Örneği”, Yönetim Bilimleri Dergisi / Journal of Administrative Sciences ,14(27), 201-215.
  • Kaliannan, M., Puteh, F. & Dorasamy, M. (2014). “ Measuring Service Quality in Malaysian Local Government: The SERVQUAL Approach”, Knowledge Management International Conference (KMICe) 2014, 12 – 15 August 2014, Malaysia, 30-34.
  • Kalkan, A. & Erdoğan, H. (2011), “Yerel Yönetim Başarısını ve Seçmen Tercihini Etkileyen Unsurlar: Bucak İlçesinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(13), 217-240.
  • Kline, B. & James, J. (1992). “Total Quality Management in Local Government”, Government Finance Review, 8(4), 7-11.
  • Klijn, E. H. (2012), “New Public Management and Governance: a comparison”, Resaearchgate,1-14,https://www.researchgate.net/publication/289652074_New_Public_Management_and_Governance_A_Comparison, (27.11.2020).
  • Koç, M. (2019). “Mahalleye Dönüşen Köylerin Muhtarlarının Hizmetlerde Etkinlik ve Verimliliğe İlişkin Algısı: Muğla Deneyimi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Ağustos 2019, 14(2), 457 – 478.
  • Kurgun, A., Özdemir, A., Kurgun, H. & Bakıcı, Z. (2008). “Belediyelerde Hizmet Yeterliliğinin ve Hizmet Kalitesinin Artırılmasını Etkileyen Faktörlerin Analizi: İzmir Karşıyaka Belediyesinde Uygulama”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2),29-54.
  • Mokhlis, S., Aleesa, Y. & Mamat, İ. (2011). “Municipal Service Quality and Citizen Satisfaction in Southern Thailand”, Journal of Public Administration and Governance ISSN 2161-7104 2011, 1(1),122-137.
  • Orhan, M. (2016). “Belediye Hizmet Kalitesi Ölçümü: Keçiören Belediyesi’nde Bir Uygulama”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 945-963.
  • Parasuraman, A.P., Zeithaml, V.A. & Berry, L.L. (1988). “ Servqual: A multiple – Item Scale for measuring consumer perceptions of service quality”, Spring 1988 Journel of Retaling, 64(1),12-40.
  • Soysal, A. & Alıcı, S. (2000). “Yerel Yönetimlerde Kaliteli Hizmet Anlayışının Geliştirilmesi ve Kurumsallaştırılması”, Türk İdare Dergisi, 167-182.
  • Sezer, Ö (2008). “Kamu Hizmetlerinde Müşteri (Vatandaş) Odaklılık: Türkiye’de Kamu Hizmeti Anlayışı Açısından Bir Değerlendirme”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 147–171.
  • Uçmuş, E. (2004). “Sürdürülebilir Verimlilik ve Bir Uygulama Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • White, S. (2011). Government Decentralization in the 21st Century A Literature Review, Center For Strategic and International Studies, Washington DC.
  • Yıldız, D & Uzunsakal, E. (2018). “Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama”, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1,14-28.
  • Zeren, H.E. & Özmen, A. (2010). “Halkın Belediye Faaliyetlerine Katılma Duyarlılığı ve Hizmet Memnuniyeti: Karaman Belediyesi Örneği”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi,12 (19): 165-173.
  • 5018 Sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu (2003), 25326, 10 Aralık 2003.
  • 5393 Sayılı Belediye Kanunu (2005), 25874, 3 Temmuz 2005.
  • 6360 Sayılı Kanun, On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, https://mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.6360.pdf, (24.11.2020).

Yerel Hizmet Sunumunda Kalite ve Muhtarların Görüşleri: Buca Örneği

Year 2020, , 311 - 332, 29.12.2020
https://doi.org/10.30927/ijpf.834228

Abstract

1980’den sonra küreselleşmenin etkisi ile birçok gelişmiş ülkenin kamu mali yönetiminde kapsamlı değişiklikler meydana gelmiştir. Bu değişim aynı zamanda yerel yönetimlerin mali sistemlerini de kapsamıştır. Türkiye’de yerel yönetimler bu değişim dalgasından etkilenmiş ve mali yönetim sistemlerini yeniden düzenlemiştir. Bu süreçte yerel hizmet sunumunda vatandaş odaklı yönetim anlayışı kapsamında; yerel hizmetlerin kalitesi önem kazanmıştır. En önemli yerel hizmet sağlayan kurum ise belediyelerdir. Bu çalışmada ilk olarak yeni kamu mali yönetimi anlayışı kapsamında kalite arayışından bahsedilecektir. Daha sonra bu kapsamda Türkiye’deki değişim ve kanuni yansımaları ele alınacaktır. Sonraki kısımda yerel hizmet kalitesini etkileyen faktörler ve aktörler olarak belediyeler ve muhtarlar değerlendirilecektir. Çalışma literatür taraması ile devam edecek ve ardından araştırma yer alacaktır. Araştırmada hem nitel hem de nicel yöntem tercih edilmiştir. Buna göre İzmir’in Buca ilçesi mahalle muhtarlarının belediye hizmetlerinin kalitesi konusunda görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile araştırılmıştır. Nicel araştırma kısmında ise muhtarların kalite algısına dair nicel araştırmanın sonuçları yer almıştır. Çalışmanın sonuç kısmında Buca Belediyesi hizmetlerine dair muhtarların görüşlerinin değerlendirilmesi yapılmış ve bu kapsamda görüş ve önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Akdeniz, İ. (2010). “Kamu Mali Yönetimi Reformunda Strateji Geliştirme Birimleri”, Maliye Dergisi, 159, Temmuz-Aralık, 463-475.
  • Arıkboğa, Ü. (2015). “Türkiye’de Yerel Vergi Yönetimi”, Maliye Dergisi, 168, Ocak-Haziran, 1-19.
  • Arslan Talat, N. (2010). “Klasik- Neo Klasik Dönüşüm Süreci: Yeni Kamu Yönetimi”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 21-38.
  • Aydemir Uslu İ. & Yılmaz, H.H. (2018). “Yerel Yönetimlerde Katılımcılık: Kent Konseylerinin Rolü ve Bir Yapılandırma Önerisi”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 27(1), 113-145.
  • Boztepe, M. (2018). “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ve Geleneksel Kamu Personel Rejimi Üzerine Etkileri”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 191-210.
  • Buca Hakkında, http://www.buca.bel.tr/Buca-Hakkinda/2/buca-hakkinda/buca.html,(25.05.2020)
  • Buca Mahalleleri Nüfusu İzmir, https://www.nufusu.com/buca-izmir-mahalleleri-nufusu (25.05.2020).
  • Buca İlçe Nüfusu, (2020). (https://www.nufusune.com/buca-ilce-nufusu-izmir,(24.11.2020).
  • Çetinkaya, Ö., Korlu, R.K. & Eroğlu, E. (2016). “Belediye Hizmetlerinin Kalitesi ve Vatandaşların Algı Düzeyi: Bursa Büyükşehir Belediyesi Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(4), 1251-1273.
  • Çevikbaş, R. (2012). “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ve Türkiye Uygulamaları”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 9-32.
  • Demircan Siverekli, E. (2007). “Yeni Ekonomik Düzende Küreselleşme Yerelleşme Bağlamında Belediyelerde Yeni Mali Yönetim Anlayışı”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29, Temmuz-Aralık 2007, 135-159.
  • Durukal, O. & Tapdık, S. (2019). “Kentlerde Mahalle Yönetiminin Önemi ve Kadın Temsili: Zonguldak İlinde Bir Durum Analizi”, International Black Sea Coastline Countries Symposium-3, Zonguldak, October 18-20,2019, 1-11.
  • Gencel, U. (2001). “Yükseköğretim Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-218.
  • Gökçe, G. (2000). “Yerel Yönetimlerde Katılma ve Etkinlik, Konya Örneği”, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gül, S.K. (2008). “Kamu Yönetiminde ve Güvenlik Hizmetlerinde Hesap Verebilirlik”, Polis Bilimleri Dergisi, 10(4), 71-94.
  • İlban, M.O. & Biçimveren, L. (2017). “Belediyelerde Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: Burhaniye Belediyesi Örneği”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 26(2), Nisan 2017, 75-104.
  • İpek, S. & Çıplak, B. (2016). “Türkiye’de Sosyal Belediyecilik ve Sosyal Bütçe Uygulamaları: Çanakkale Belediyesi Örneği”, Yönetim Bilimleri Dergisi / Journal of Administrative Sciences ,14(27), 201-215.
  • Kaliannan, M., Puteh, F. & Dorasamy, M. (2014). “ Measuring Service Quality in Malaysian Local Government: The SERVQUAL Approach”, Knowledge Management International Conference (KMICe) 2014, 12 – 15 August 2014, Malaysia, 30-34.
  • Kalkan, A. & Erdoğan, H. (2011), “Yerel Yönetim Başarısını ve Seçmen Tercihini Etkileyen Unsurlar: Bucak İlçesinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(13), 217-240.
  • Kline, B. & James, J. (1992). “Total Quality Management in Local Government”, Government Finance Review, 8(4), 7-11.
  • Klijn, E. H. (2012), “New Public Management and Governance: a comparison”, Resaearchgate,1-14,https://www.researchgate.net/publication/289652074_New_Public_Management_and_Governance_A_Comparison, (27.11.2020).
  • Koç, M. (2019). “Mahalleye Dönüşen Köylerin Muhtarlarının Hizmetlerde Etkinlik ve Verimliliğe İlişkin Algısı: Muğla Deneyimi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Ağustos 2019, 14(2), 457 – 478.
  • Kurgun, A., Özdemir, A., Kurgun, H. & Bakıcı, Z. (2008). “Belediyelerde Hizmet Yeterliliğinin ve Hizmet Kalitesinin Artırılmasını Etkileyen Faktörlerin Analizi: İzmir Karşıyaka Belediyesinde Uygulama”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2),29-54.
  • Mokhlis, S., Aleesa, Y. & Mamat, İ. (2011). “Municipal Service Quality and Citizen Satisfaction in Southern Thailand”, Journal of Public Administration and Governance ISSN 2161-7104 2011, 1(1),122-137.
  • Orhan, M. (2016). “Belediye Hizmet Kalitesi Ölçümü: Keçiören Belediyesi’nde Bir Uygulama”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 945-963.
  • Parasuraman, A.P., Zeithaml, V.A. & Berry, L.L. (1988). “ Servqual: A multiple – Item Scale for measuring consumer perceptions of service quality”, Spring 1988 Journel of Retaling, 64(1),12-40.
  • Soysal, A. & Alıcı, S. (2000). “Yerel Yönetimlerde Kaliteli Hizmet Anlayışının Geliştirilmesi ve Kurumsallaştırılması”, Türk İdare Dergisi, 167-182.
  • Sezer, Ö (2008). “Kamu Hizmetlerinde Müşteri (Vatandaş) Odaklılık: Türkiye’de Kamu Hizmeti Anlayışı Açısından Bir Değerlendirme”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 147–171.
  • Uçmuş, E. (2004). “Sürdürülebilir Verimlilik ve Bir Uygulama Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • White, S. (2011). Government Decentralization in the 21st Century A Literature Review, Center For Strategic and International Studies, Washington DC.
  • Yıldız, D & Uzunsakal, E. (2018). “Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama”, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1,14-28.
  • Zeren, H.E. & Özmen, A. (2010). “Halkın Belediye Faaliyetlerine Katılma Duyarlılığı ve Hizmet Memnuniyeti: Karaman Belediyesi Örneği”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi,12 (19): 165-173.
  • 5018 Sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu (2003), 25326, 10 Aralık 2003.
  • 5393 Sayılı Belediye Kanunu (2005), 25874, 3 Temmuz 2005.
  • 6360 Sayılı Kanun, On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, https://mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.6360.pdf, (24.11.2020).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Articles
Authors

Şebnem Tahran 0000-0002-9126-7629

Rükan Kutlu Korlu 0000-0001-5103-7573

Publication Date December 29, 2020
Submission Date December 1, 2020
Acceptance Date December 20, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Tahran, Ş., & Korlu, R. K. (2020). Yerel Hizmet Sunumunda Kalite ve Muhtarların Görüşleri: Buca Örneği. International Journal of Public Finance, 5(2), 311-332. https://doi.org/10.30927/ijpf.834228

________________________________________________________________________________________________________________________

9246    9241    Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.