Türk vergi sistemini meydana getiren vergi kanunlarında ağırlıklı olarak belgelendirme, kaydetme ve beyan etme esasına dayalı bir vergilendirmenin benimsendiği görülmektedir. Ödenecek vergi miktarının mükellefin kendisi tarafından belirleniyor olması, mükellef beyanlarının gerçeğe uygun olup olmadığının denetlenmesini bir zorunluluk haline getirmiştir. Bu çerçevede, mükellef beyanlarının doğruluğunu denetlemek amacıyla vergi idaresine tanınan en önemli yetki ve hukuksal olanak vergi incelemesi olmuştur.
İdare tarafından mükellef nezdinde gerçekleştirilen bir işlem olan vergi incelemesi, idari işlem teorisi bakımından, ön işlem niteliğindedir. Vergi incelemesi ile asıl idari işlem olan verginin tarhına ve cezanın kesilmesine hazırlık yapılmaktadır. Bu nedenle, vergi incelemesi yapılırken idarenin uymak zorunda olduğu usul ve esaslar Vergi Usul Kanunu’nda ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. Mükellef hakkı niteliği taşıyan bu usul ve esaslara uyulmaması, asıl idari işlem olan tarh ve ceza işlemlerini hukuksal açıdan sakat hale getirebilmektedir.
7338 sayılı Kanun’la vergi incelemesi usulünde önemli değişiklikler yapılmıştır. Bu değişikliklerden bir tanesi de “vergi incelemesinin işyerinde yapılması esasından dairede yapılması esasına geçilmesi” olmuştur. Bu çalışmada, söz konusu usul değişikliğinin nedenleri ve sonuçları inceleme konusu yapılmıştır.
It is conferred that a taxation process based predominantly on documentation, recording and declaration is adopted in the tax laws constituting the Turkish tax system. Since the amount of tax to be paid is determined by the taxpayer himself, it has become a necessity to audit whether the taxpayer declarations are true and accurate. In this framework, the most significant authority and legal opportunity granted to the tax administration in order to audit the accuracy of taxpayer declarations has been tax inspection.
Tax inspection, an act conducted by the administration before the taxpayer, is a preliminary act in terms of administrative acts theory. With the tax inspection, preparation acts are made for the tax imposition and the tax penalty, which is the main administrative act. Therefore, the procedures and principles that the administration has to comply with while conducting a tax inspection are regulated in detail in the Tax Procedure Law No. 213. Failure to comply with these procedures and principles, qualified as a taxpayer right, may render the tax imposition and tax penalty transactions considered the main administrative act, legally invalidated.
Significant amendments were made in the tax inspection procedure with the Law No. 7338. One of these amendments has been "the transition from the principle of conducting the tax inspection at the workplace to the principle of conducting it at the office". In this study, the reasons and results of the mentioned procedural amendments have been addressed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | June 15, 2022 |
Acceptance Date | September 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
________________________________________________________________________________________________________________________
Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.