The present study investigated factors related to school and teacher that could discriminate low-achieving disadvantaged and high-able (resilient) disadvantaged students, among which there is a large achievement difference. To this end, a discriminant analysis was conducted to check whether some selected teacher- and school-related factors from PISA 2012 could discriminate low-achievers and resilient students, both disadvantaged. Twenty-two items from 5 dimensions data set were included: Student-Teacher Relations (5 items), Sense of Belonging (9 items), Attitude towards Learning at School (4 items) and Attitude toward School (4 items). Results indicated that some items could be able to achievement differences between low-achievers and resilient students. The findings of the present may provide significant information as to increase rate of resilient students.
Bu çalışma dezavantajlı olup da düşük ve üstün başarılı öğrencileri birbirlerinden ayırt edebilen öğretmen ve okul ile ilişkili değişkenleri incelemiştir. Bu iki grup arasında önemli bir başarı farklılığı mevcuttur. Bu amaçla, PISA 2012 veri kümesinden seçilen bazı faktörlerin düşük ve ütün başarılı öğrencileri ayırt edip etmediklerini inceemek amacı ile discriminant analysis yöntemi kullanılmıştır. 5 farklı boyuttan 22 madde çalışmaya dahil edilmiştir: Öğrenciöğretmen ilişkileri (5 madde), Aidiyet duygusu (9 madde), Okulda Öğrenilerlere karşı tutum (4 madde) ve Okula karşı tutum (4 madde). Çalışma sonuçları bazı maddeleri düşük ve üstün başarılı öğrenciler ayırt edebildiğini ortaya koymuştur. Bu çalışmanın sonuçların üstün başarılı öğrenci oranının artırılmasında kullanılmak üzere önemli bilgiler sağlayacağı düşünülmektedir
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 3 |