Academic procrastination and personality traits are regarded as important factors affecting academic success and attitudes in education process. This study was to examine the correlation between the subscales of personality traits and the academic procrastination behaviour of pre-service teachers and to explore gender differences in the academic procrastination and personality traits. The research group included 165 female (%77.46) and 48 male (%22.53) pre-service teachers studying in Pedagogical Formation Certificate Program at Yildiz Technical University. In the data collection phase of the present research, the Tuckman Procrastination Scale developed by Tuckman (1991) and the Adjective Based Personality Test having been developed by Bacanlı, İlhan and Aslan (2009) were used. The data were analysed using correlation and independent samples t-test. The findings of this study show that the subscales of personality traits were related to the academic procrastination. And, gender difference was not found to be significant in case of it.
Academic procrastination personality traits pre-service teachers five factor personality theory
Akademik erteleme ve kişilik özelliklerinin, akademik başarıyı ve eğitim sürecindeki yaklaşımları etkileyen önemli etkenler olduğu kabul edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, görevdeki öğretmenlerin Beş Faktör Kişilik Kuramına göre kişilik özellikleri ile akademik erteleme davranışı arasındaki korelâsyonu incelemek, öğretmenlerin akademik ertelemede davranışında ve kişilik özelliklerinde bir cinsiyet farkının olup olmadığını araştırmaktır. Çalışmanın araştırma grubu, Yıldız Teknik Üniversitesi’nin Pedagojik Formasyon Sertifika Programında okuyan 165 kadın (%77.46) ve 48 erkek (%22.53) öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama aşamasında, Tuckman (1991) tarafından geliştirilen Tuckman Erteleme Ölçeği ve Bacanlı, İlhan ve Aslan (2009) tarafından geliştirilen Sıfatlara Dayalı Kişilik Ölçeği kullanılmıştır. Korelâsyon ve t-test, araştırmada veri analizi için kullanılan yöntemlerdir. Bu çalışmanın sonunda elde edilen bulgular ise kişilik özelliklerinden olan dışadönüklüğün, yumuşak başlılığın, sorumluluk sahibi olmanın, duygusal dengesizliğin ve deneyime açıklığın akademik erteleme ile ilgili olduğunu göstermektedir. Sonuçlara göre kadın öğretmenlerin daha çok dışadönük olduğu ortaya söylenebilirken akademik erteleme ile cinsiyet farkı arasında tam anlamıyla bir ilişki bulunamamıştır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 2 |