Sports journalism, one of the most important areas of expertise in journalism, is followed with interest in many countries. Sports newspapers, which carry out their activities through thematic publications as well as additional pages in newspapers, have moved their content to online media with the developments in internet technology and have become publishable on a global scale. Sports newspapers prepared by using the various possibilities of Internet technology reached a wide audience in a short time. However, when you look at the content of the news read by many during the day, it is seen that there are various prob-lems. One of the problems in question is the frequent reporting of women's bo-dies. From this perspective, in the study, Sporx, Turkey's most visited sports newspaper on the internet, was selected as a sample and examined on ten news with female content between 07.10.2019-14.10.2019. The study aimed to reveal that sports journalism's understanding of women's journalism is focused on “sexuality”. The study, which is important because it clearly reflects the proble-matic functioning of sports journalism published on the internet, used a method of critical discourse analysis. At the end of the study, it was seen that the sports newspaper covered used women as “sexual objects” to attract “men's attention” and put female athletes ahead with their bodies rather than their achievements.
Gazeteciliğin en önemli uzmanlık alanlarından biri olan spor haberciliği, birçok ülkede ilgiyle takip edilmektedir. Gazetelerdeki ek sayfaların yanı sıra, tematik yayınlar üzerinden de faaliyetlerini sürdüren spor gazeteleri, internet teknoloji-sindeki gelişmelerle birlikte içeriğini çevrimiçi mecralara da taşımış ve küresel ölçekte yayınlanabilir hale gelmiştir. İnternet teknolojisinin çeşitli olanaklarından faydalanarak hazırlanan spor gazeteleri, kısa sürede geniş bir takipçi kitlesine ulaşmıştır. Ancak gün boyunca birçok kişi tarafından okunan haberlerin içeriği-ne bakıldığında, çeşitli sorunların olduğu görülmektedir. Söz konusu problemle-rin başında, kadınların bedenleri üzerinden sıklıkla haber yapılması gelmektedir. Bu perspektiften hareketle çalışmada, Türkiye’nin internette en çok ziyaret edilen spor gazetesi olan Sporx, örneklem olarak seçilmiş ve 07.10.2019-14.10.2019 tarihleri arasında kadın içerikli, 10 haber üzerinden incelenmiştir. Çalışmada, spor gazeteciliğinin kadın konusundaki habercilik anlayışının “cinsellik” odaklı olduğunu ortaya koymak hedeflenmiştir. İnternette yayınlanan spor gazetecili-ğindeki sorunlu işleyişi açık bir şekilde yansıtması nedeniyle önemli olan çalış-mada, eleştirel söylem analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda, ele alınan spor gazetesinin “erkeklerin ilgisini” çekmek için kadını, “cinsel obje” ola-rak kullandığı ve kadın sporcuları başarılarından ziyade bedenleriyle ön plana çıkardığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |