Research Article
BibTex RIS Cite

A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS

Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 173 - 214, 31.12.2022

Abstract

Before the industrial revolution, consumption in societies was generally defined as a form of consumption that was carried out with a utilitarian purpose to meet mandatory needs. However, in today's modern societies, consumption for conspicuous, pleasure and selfsatisfaction purposes is increasing, apart from mandatory needs. This trend is increasing in parallel in Turkey. This research aims to reveal the differentiation status of hedonic and conspicuous consumption in consumers with foreign global brand phones according to gender, age, marital status, education level, job, income, and finally, the foreign global phone brand owned.As a result of the research, it has been determined that (i) hedonic consumption differs according to gender, marital status, age and education level and (ii) conspicuous consumption differs according to education level and foreign global phone brand owned in consumers who own a foreign global brand phone.

References

  • Akbaba, A., & Dal , N. (2019). Tüketicilerin Alışverişlerinde Hedonik, Faydacı Ve Gösterişçi Tüketim Davranışları Hakkında Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 956-977.
  • Akın, M. S. (2021). Benlik Kurgusu ve Gösterişçi Tüketim Eğilimine Etkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(1), 219-239.
  • Altunışık, R., & Çallı, L. (2004). Plansız Alışveriş ve Hazcı Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma; Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kullanımı. Eskişehir: 3. Ulusal Bilgi Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiri Kitabı.
  • Amaldoss, W., & Jain, S. (2005). Conspicuous consumption and sophisticated thinking. Management Science, 1449–1466.
  • Annamma, J., & Wallendorf , M. (1996). The Devolopment Culture in the Third World: Theories of Globalismand Localism”, Consumption and Marketing, Macro Dimensions. Cincinati Ohio: South – Western College Pub.
  • Arnold, M. J., & Reynolds, K. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of Retailing(79), 77-95.
  • Arnold, M. J., & Reynolds, K. (2003). Hedonic Shopping Motivations. Journal of Retailing, 77-95.
  • Arslandere, M. (2021). Küresel Tüketici Kültürüyle Özdeşleşmenin Hedonik ve Faydacı Alışveriş Değeri Üzerindeki Etkisi . ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 699-714.
  • Avcı, İ. (2022). The Effect Of Conspicuous Consumption Behavior On Wasteful Consumption Behavior: The Intermediary Role Of Hedonic Consumption Behavior. Journal of Economy Culture and Society , 1-19.
  • Aydın, B. (2012). The Conspıcuous Consumptıon Tendencıes Of The Consumers. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barut, D. (2018). Gösterişçi Tüketim Ve Gösterişçi Tüketimin Salon Mobilyaları Üzerindeki Etkisi (Kayseri Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Başcı, A., & Boğa, Ö. (2016). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(45), 463-489.
  • Bocock, R. (2014). Tüketim (Cilt 4. Baskı). (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi.
  • Boğa, Ö., & Başcı , A. (2016). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi , 12(45), 463-489.
  • Coşkun, T., & Marangoz, M. (2019). Hedonik ve Faydacı Tüketim Davranışları Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Business and Economics Research Journal, 10(2), 517-539.
  • Çakır, E. (2006). Satın Alma Kararlarında Çocukların Rolleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Çakmak, A. Ç., & Çakır, M. (2012). 12-18 Yaş Arası Gençlerin Hedonik Tüketim Davranışlarının İncelenmesi: Kocaeli Şehir Merkezinde Bir Araştırma. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi , 171-189.
  • Çelik, O. (2017). Mobil Telefon Satın Alımlarında Hedonik Tüketim: Adana Örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(1), 21-27.
  • Dedeoğlu, A. Ö. (2002). Tüketici davranışları alanında kalitatif araştırmaların önemi ve multidisipliner yaklaşımlar. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 75-92.
  • Dholakia, R. R. (1999). Going shopping: key determinants of shopping behaviors and motivations. International Journal of Retail & Distribution Management, 27(4), 154-165.
  • Doğan, H. G., & Gürler, A. (2017). Hedonik Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Etkili Faktörlerin Değerlendirilmesi (Tokat İli Örneği). Uluslararası Sosyal Arastırmalar Dergisi, 70-77.
  • Gierl, H., & Huettl, V. (2010). Are scarce products always more attractive? The interaction of different types of scarcity signals with products’ suitability for conspicuous consumption. International Journal of Research in Marketing, 27(3), 225-235.
  • Güleç, C. (2015). Thorsteın Veblen Ve Gösterişçi Tüketim Kavram. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 62-82.
  • Güngör, N. (1993). Arabesk, Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Gelitirilmi . Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gürbüz, S., & Şahin , F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, E. Ö. (2009). Hedonik tüketim: Kavramsal bir inceleme . ABMYO Dergisi, 65-72.
  • Hammerl, M., & Kradischnig, C. (2018). Conspicuous Consumption (Marketing and Economics). Springer International Publishing AG.
  • Haytko, D. L., & Baker, J. (2004). It’s all at the mall: exploring adolescent girls experiences. Journal of Retailing, 80(1), 67-83.
  • Hirschman, E. C., & Holbrook, M. (1982). Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, 92-101.
  • Hız, G. (2009). “Gelişmekte Olan Ülkelerde Gösterişçi Tüketim: Türkiye ile İlgili BirAraştırma (Muğla Örneği). Muğla: Muğla Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Hürmeriç, P., & Baban, E. (2012). Sımmel, Veblen Ve Sombart’ın Penceresinden Hedonik Tüketim: Ütopyada Negotıum Ve Otıum. Global Media Journal, 2(4), 87-104.
  • Ilgaz, M. (2018). Kuşaklar Arası Hedonik Tüketim Davranışlarının Demografik Özelliklere Göre Farklılıkları: Kastamonu İli Merkez İlçesi Üzerine Bir Araştırma. Turkish Journal of Marketing, 1-17.
  • İslamoğlu, A. H., & Altunışık, R. (2017). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dagıtım.
  • Koçak, P. G. (2017). Gösterişçi Tüketim Üzerine Teorik ve Uygulamalı bir Çalışma: Pamukkale Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(2), 79-112.
  • Leung, L., & Wei , R. (2000). More than just talk on the move: Uses and gratifications of the cellular phone. Journalism & Mass Communication Quarterly, 77(2), 308-320.
  • O'Cass, A., & McEwen, H. (2004). Exploring consumer status and conspicuous consumption. Journal of Consumer Behaviour, 4(1), 25-39.
  • Orçan, M. (2008). Osmanlı'dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü. Ankara: Harf Yayınları.
  • Özdemir, Ş., & Yaman, F. (2007). Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine BirAraştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, İBBF Dergisi, 81-91.
  • Öztaş, Ö. (2019). Tüketicilerin Gösterişçi Tüketim Eğilimleri Ve Marka Farkındalıklarının Küresel Marka Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Mersin: Tarsus Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Saygılı, M., & Sütütemiz, N. (2017). Tüketicilerin Alışveriş Tarzına Göre Online Alışverişin Karşılaştırmalı Analizi. Researcher:Social Science Studies, 5(9), 230-243.
  • Seyidoğlu, H. (2003). Ekonomik Terimler Ansiklopedik Sözlük (Cilt 3. Baskı). Ankara: Gizem Yayıncılık.
  • Slater, D. (1997). Consumer Cultureand Modernity. Cambridge: Polity Press.
  • Smith, D. J. (2013). Cell phones, social ınequality and contemporary culture in nigeria. Canadian Journal of African Studies, 496-523.
  • Tarhan, M. (2020). Tüketicilerin Cep Telefonu Satın Alma Davranışlarında Hedonik Tüketimin Etkisi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Tarhan, M. (2020). Tüketicilerin Cep Telefonu Satın Alma Davranışlarında Hedonik Tüketimin Etkisi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tifferet, S., & Herstein, R. (2012). Marka taahhüdü, Dürtü Satın Alma ve Hedonik Tüketimde Cinsiyet Farklılıkları. Ürün ve Marka Yönetimi Dergisi, 21(3), 176-182.
  • Tomlinson, C., Short, K., & Brown, C. (1999). Essentials of Children's Literature. United States of America- Boston: Allyn and Bacon.
  • Torun, S. (2021). Sosyal Medya Kullanımının Ve Benlik Saygısının Gösterişçi Tüketim Üzerindeki Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Yükseklisans Tezi.
  • Underhill, P. (2004). Alışveriş Merkezleri: Nereye Kadar? İstanbul : Soysal Yayınları.
  • Varol, M. Ç. (2022). Thorsteın Veblen Ve Gösterişçi Tüketim Bağlamında “Wealthıe” Kavramı Üzerine Bir Değerlendirme . Journal of Communication Science Researches, 2(1), 45-55.
  • Wang, C.-L., Chen, Z.-X., Chan, A., & Zheng, Z.-C. (2000). The Influence of Hedonic Values on Consumer Behaviors. Journal of Global Marketing, 1-2(14), 169-186.
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 569-585.
  • Yurtsızoğlu, Z. (2020). Spor Takımı Taraftarı Lise Öğrencilerinin, Hedonik Tüketim Eğilimi. Spor Bilimleri Fakültesi, Cumhuriyet Üniversitesi, 146-162.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 173 - 214, 31.12.2022

Abstract

References

  • Akbaba, A., & Dal , N. (2019). Tüketicilerin Alışverişlerinde Hedonik, Faydacı Ve Gösterişçi Tüketim Davranışları Hakkında Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 956-977.
  • Akın, M. S. (2021). Benlik Kurgusu ve Gösterişçi Tüketim Eğilimine Etkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(1), 219-239.
  • Altunışık, R., & Çallı, L. (2004). Plansız Alışveriş ve Hazcı Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma; Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kullanımı. Eskişehir: 3. Ulusal Bilgi Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiri Kitabı.
  • Amaldoss, W., & Jain, S. (2005). Conspicuous consumption and sophisticated thinking. Management Science, 1449–1466.
  • Annamma, J., & Wallendorf , M. (1996). The Devolopment Culture in the Third World: Theories of Globalismand Localism”, Consumption and Marketing, Macro Dimensions. Cincinati Ohio: South – Western College Pub.
  • Arnold, M. J., & Reynolds, K. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of Retailing(79), 77-95.
  • Arnold, M. J., & Reynolds, K. (2003). Hedonic Shopping Motivations. Journal of Retailing, 77-95.
  • Arslandere, M. (2021). Küresel Tüketici Kültürüyle Özdeşleşmenin Hedonik ve Faydacı Alışveriş Değeri Üzerindeki Etkisi . ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 699-714.
  • Avcı, İ. (2022). The Effect Of Conspicuous Consumption Behavior On Wasteful Consumption Behavior: The Intermediary Role Of Hedonic Consumption Behavior. Journal of Economy Culture and Society , 1-19.
  • Aydın, B. (2012). The Conspıcuous Consumptıon Tendencıes Of The Consumers. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barut, D. (2018). Gösterişçi Tüketim Ve Gösterişçi Tüketimin Salon Mobilyaları Üzerindeki Etkisi (Kayseri Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Başcı, A., & Boğa, Ö. (2016). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(45), 463-489.
  • Bocock, R. (2014). Tüketim (Cilt 4. Baskı). (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi.
  • Boğa, Ö., & Başcı , A. (2016). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi , 12(45), 463-489.
  • Coşkun, T., & Marangoz, M. (2019). Hedonik ve Faydacı Tüketim Davranışları Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Business and Economics Research Journal, 10(2), 517-539.
  • Çakır, E. (2006). Satın Alma Kararlarında Çocukların Rolleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Çakmak, A. Ç., & Çakır, M. (2012). 12-18 Yaş Arası Gençlerin Hedonik Tüketim Davranışlarının İncelenmesi: Kocaeli Şehir Merkezinde Bir Araştırma. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi , 171-189.
  • Çelik, O. (2017). Mobil Telefon Satın Alımlarında Hedonik Tüketim: Adana Örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(1), 21-27.
  • Dedeoğlu, A. Ö. (2002). Tüketici davranışları alanında kalitatif araştırmaların önemi ve multidisipliner yaklaşımlar. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 75-92.
  • Dholakia, R. R. (1999). Going shopping: key determinants of shopping behaviors and motivations. International Journal of Retail & Distribution Management, 27(4), 154-165.
  • Doğan, H. G., & Gürler, A. (2017). Hedonik Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Etkili Faktörlerin Değerlendirilmesi (Tokat İli Örneği). Uluslararası Sosyal Arastırmalar Dergisi, 70-77.
  • Gierl, H., & Huettl, V. (2010). Are scarce products always more attractive? The interaction of different types of scarcity signals with products’ suitability for conspicuous consumption. International Journal of Research in Marketing, 27(3), 225-235.
  • Güleç, C. (2015). Thorsteın Veblen Ve Gösterişçi Tüketim Kavram. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 62-82.
  • Güngör, N. (1993). Arabesk, Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Gelitirilmi . Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gürbüz, S., & Şahin , F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, E. Ö. (2009). Hedonik tüketim: Kavramsal bir inceleme . ABMYO Dergisi, 65-72.
  • Hammerl, M., & Kradischnig, C. (2018). Conspicuous Consumption (Marketing and Economics). Springer International Publishing AG.
  • Haytko, D. L., & Baker, J. (2004). It’s all at the mall: exploring adolescent girls experiences. Journal of Retailing, 80(1), 67-83.
  • Hirschman, E. C., & Holbrook, M. (1982). Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, 92-101.
  • Hız, G. (2009). “Gelişmekte Olan Ülkelerde Gösterişçi Tüketim: Türkiye ile İlgili BirAraştırma (Muğla Örneği). Muğla: Muğla Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Hürmeriç, P., & Baban, E. (2012). Sımmel, Veblen Ve Sombart’ın Penceresinden Hedonik Tüketim: Ütopyada Negotıum Ve Otıum. Global Media Journal, 2(4), 87-104.
  • Ilgaz, M. (2018). Kuşaklar Arası Hedonik Tüketim Davranışlarının Demografik Özelliklere Göre Farklılıkları: Kastamonu İli Merkez İlçesi Üzerine Bir Araştırma. Turkish Journal of Marketing, 1-17.
  • İslamoğlu, A. H., & Altunışık, R. (2017). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dagıtım.
  • Koçak, P. G. (2017). Gösterişçi Tüketim Üzerine Teorik ve Uygulamalı bir Çalışma: Pamukkale Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(2), 79-112.
  • Leung, L., & Wei , R. (2000). More than just talk on the move: Uses and gratifications of the cellular phone. Journalism & Mass Communication Quarterly, 77(2), 308-320.
  • O'Cass, A., & McEwen, H. (2004). Exploring consumer status and conspicuous consumption. Journal of Consumer Behaviour, 4(1), 25-39.
  • Orçan, M. (2008). Osmanlı'dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü. Ankara: Harf Yayınları.
  • Özdemir, Ş., & Yaman, F. (2007). Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine BirAraştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, İBBF Dergisi, 81-91.
  • Öztaş, Ö. (2019). Tüketicilerin Gösterişçi Tüketim Eğilimleri Ve Marka Farkındalıklarının Küresel Marka Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Mersin: Tarsus Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Saygılı, M., & Sütütemiz, N. (2017). Tüketicilerin Alışveriş Tarzına Göre Online Alışverişin Karşılaştırmalı Analizi. Researcher:Social Science Studies, 5(9), 230-243.
  • Seyidoğlu, H. (2003). Ekonomik Terimler Ansiklopedik Sözlük (Cilt 3. Baskı). Ankara: Gizem Yayıncılık.
  • Slater, D. (1997). Consumer Cultureand Modernity. Cambridge: Polity Press.
  • Smith, D. J. (2013). Cell phones, social ınequality and contemporary culture in nigeria. Canadian Journal of African Studies, 496-523.
  • Tarhan, M. (2020). Tüketicilerin Cep Telefonu Satın Alma Davranışlarında Hedonik Tüketimin Etkisi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Tarhan, M. (2020). Tüketicilerin Cep Telefonu Satın Alma Davranışlarında Hedonik Tüketimin Etkisi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tifferet, S., & Herstein, R. (2012). Marka taahhüdü, Dürtü Satın Alma ve Hedonik Tüketimde Cinsiyet Farklılıkları. Ürün ve Marka Yönetimi Dergisi, 21(3), 176-182.
  • Tomlinson, C., Short, K., & Brown, C. (1999). Essentials of Children's Literature. United States of America- Boston: Allyn and Bacon.
  • Torun, S. (2021). Sosyal Medya Kullanımının Ve Benlik Saygısının Gösterişçi Tüketim Üzerindeki Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Yükseklisans Tezi.
  • Underhill, P. (2004). Alışveriş Merkezleri: Nereye Kadar? İstanbul : Soysal Yayınları.
  • Varol, M. Ç. (2022). Thorsteın Veblen Ve Gösterişçi Tüketim Bağlamında “Wealthıe” Kavramı Üzerine Bir Değerlendirme . Journal of Communication Science Researches, 2(1), 45-55.
  • Wang, C.-L., Chen, Z.-X., Chan, A., & Zheng, Z.-C. (2000). The Influence of Hedonic Values on Consumer Behaviors. Journal of Global Marketing, 1-2(14), 169-186.
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 569-585.
  • Yurtsızoğlu, Z. (2020). Spor Takımı Taraftarı Lise Öğrencilerinin, Hedonik Tüketim Eğilimi. Spor Bilimleri Fakültesi, Cumhuriyet Üniversitesi, 146-162.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 173 - 214, 31.12.2022

Abstract

References

  • Akbaba, A., & Dal , N. (2019). Tüketicilerin Alışverişlerinde Hedonik, Faydacı Ve Gösterişçi Tüketim Davranışları Hakkında Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 956-977.
  • Akın, M. S. (2021). Benlik Kurgusu ve Gösterişçi Tüketim Eğilimine Etkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(1), 219-239.
  • Altunışık, R., & Çallı, L. (2004). Plansız Alışveriş ve Hazcı Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma; Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kullanımı. Eskişehir: 3. Ulusal Bilgi Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiri Kitabı.
  • Amaldoss, W., & Jain, S. (2005). Conspicuous consumption and sophisticated thinking. Management Science, 1449–1466.
  • Annamma, J., & Wallendorf , M. (1996). The Devolopment Culture in the Third World: Theories of Globalismand Localism”, Consumption and Marketing, Macro Dimensions. Cincinati Ohio: South – Western College Pub.
  • Arnold, M. J., & Reynolds, K. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of Retailing(79), 77-95.
  • Arnold, M. J., & Reynolds, K. (2003). Hedonic Shopping Motivations. Journal of Retailing, 77-95.
  • Arslandere, M. (2021). Küresel Tüketici Kültürüyle Özdeşleşmenin Hedonik ve Faydacı Alışveriş Değeri Üzerindeki Etkisi . ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 699-714.
  • Avcı, İ. (2022). The Effect Of Conspicuous Consumption Behavior On Wasteful Consumption Behavior: The Intermediary Role Of Hedonic Consumption Behavior. Journal of Economy Culture and Society , 1-19.
  • Aydın, B. (2012). The Conspıcuous Consumptıon Tendencıes Of The Consumers. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barut, D. (2018). Gösterişçi Tüketim Ve Gösterişçi Tüketimin Salon Mobilyaları Üzerindeki Etkisi (Kayseri Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Başcı, A., & Boğa, Ö. (2016). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(45), 463-489.
  • Bocock, R. (2014). Tüketim (Cilt 4. Baskı). (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi.
  • Boğa, Ö., & Başcı , A. (2016). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi , 12(45), 463-489.
  • Coşkun, T., & Marangoz, M. (2019). Hedonik ve Faydacı Tüketim Davranışları Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Business and Economics Research Journal, 10(2), 517-539.
  • Çakır, E. (2006). Satın Alma Kararlarında Çocukların Rolleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Çakmak, A. Ç., & Çakır, M. (2012). 12-18 Yaş Arası Gençlerin Hedonik Tüketim Davranışlarının İncelenmesi: Kocaeli Şehir Merkezinde Bir Araştırma. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi , 171-189.
  • Çelik, O. (2017). Mobil Telefon Satın Alımlarında Hedonik Tüketim: Adana Örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(1), 21-27.
  • Dedeoğlu, A. Ö. (2002). Tüketici davranışları alanında kalitatif araştırmaların önemi ve multidisipliner yaklaşımlar. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 75-92.
  • Dholakia, R. R. (1999). Going shopping: key determinants of shopping behaviors and motivations. International Journal of Retail & Distribution Management, 27(4), 154-165.
  • Doğan, H. G., & Gürler, A. (2017). Hedonik Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Etkili Faktörlerin Değerlendirilmesi (Tokat İli Örneği). Uluslararası Sosyal Arastırmalar Dergisi, 70-77.
  • Gierl, H., & Huettl, V. (2010). Are scarce products always more attractive? The interaction of different types of scarcity signals with products’ suitability for conspicuous consumption. International Journal of Research in Marketing, 27(3), 225-235.
  • Güleç, C. (2015). Thorsteın Veblen Ve Gösterişçi Tüketim Kavram. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 62-82.
  • Güngör, N. (1993). Arabesk, Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Gelitirilmi . Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gürbüz, S., & Şahin , F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, E. Ö. (2009). Hedonik tüketim: Kavramsal bir inceleme . ABMYO Dergisi, 65-72.
  • Hammerl, M., & Kradischnig, C. (2018). Conspicuous Consumption (Marketing and Economics). Springer International Publishing AG.
  • Haytko, D. L., & Baker, J. (2004). It’s all at the mall: exploring adolescent girls experiences. Journal of Retailing, 80(1), 67-83.
  • Hirschman, E. C., & Holbrook, M. (1982). Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, 92-101.
  • Hız, G. (2009). “Gelişmekte Olan Ülkelerde Gösterişçi Tüketim: Türkiye ile İlgili BirAraştırma (Muğla Örneği). Muğla: Muğla Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Hürmeriç, P., & Baban, E. (2012). Sımmel, Veblen Ve Sombart’ın Penceresinden Hedonik Tüketim: Ütopyada Negotıum Ve Otıum. Global Media Journal, 2(4), 87-104.
  • Ilgaz, M. (2018). Kuşaklar Arası Hedonik Tüketim Davranışlarının Demografik Özelliklere Göre Farklılıkları: Kastamonu İli Merkez İlçesi Üzerine Bir Araştırma. Turkish Journal of Marketing, 1-17.
  • İslamoğlu, A. H., & Altunışık, R. (2017). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dagıtım.
  • Koçak, P. G. (2017). Gösterişçi Tüketim Üzerine Teorik ve Uygulamalı bir Çalışma: Pamukkale Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(2), 79-112.
  • Leung, L., & Wei , R. (2000). More than just talk on the move: Uses and gratifications of the cellular phone. Journalism & Mass Communication Quarterly, 77(2), 308-320.
  • O'Cass, A., & McEwen, H. (2004). Exploring consumer status and conspicuous consumption. Journal of Consumer Behaviour, 4(1), 25-39.
  • Orçan, M. (2008). Osmanlı'dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü. Ankara: Harf Yayınları.
  • Özdemir, Ş., & Yaman, F. (2007). Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine BirAraştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, İBBF Dergisi, 81-91.
  • Öztaş, Ö. (2019). Tüketicilerin Gösterişçi Tüketim Eğilimleri Ve Marka Farkındalıklarının Küresel Marka Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Mersin: Tarsus Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Saygılı, M., & Sütütemiz, N. (2017). Tüketicilerin Alışveriş Tarzına Göre Online Alışverişin Karşılaştırmalı Analizi. Researcher:Social Science Studies, 5(9), 230-243.
  • Seyidoğlu, H. (2003). Ekonomik Terimler Ansiklopedik Sözlük (Cilt 3. Baskı). Ankara: Gizem Yayıncılık.
  • Slater, D. (1997). Consumer Cultureand Modernity. Cambridge: Polity Press.
  • Smith, D. J. (2013). Cell phones, social ınequality and contemporary culture in nigeria. Canadian Journal of African Studies, 496-523.
  • Tarhan, M. (2020). Tüketicilerin Cep Telefonu Satın Alma Davranışlarında Hedonik Tüketimin Etkisi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Tarhan, M. (2020). Tüketicilerin Cep Telefonu Satın Alma Davranışlarında Hedonik Tüketimin Etkisi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tifferet, S., & Herstein, R. (2012). Marka taahhüdü, Dürtü Satın Alma ve Hedonik Tüketimde Cinsiyet Farklılıkları. Ürün ve Marka Yönetimi Dergisi, 21(3), 176-182.
  • Tomlinson, C., Short, K., & Brown, C. (1999). Essentials of Children's Literature. United States of America- Boston: Allyn and Bacon.
  • Torun, S. (2021). Sosyal Medya Kullanımının Ve Benlik Saygısının Gösterişçi Tüketim Üzerindeki Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Yükseklisans Tezi.
  • Underhill, P. (2004). Alışveriş Merkezleri: Nereye Kadar? İstanbul : Soysal Yayınları.
  • Varol, M. Ç. (2022). Thorsteın Veblen Ve Gösterişçi Tüketim Bağlamında “Wealthıe” Kavramı Üzerine Bir Değerlendirme . Journal of Communication Science Researches, 2(1), 45-55.
  • Wang, C.-L., Chen, Z.-X., Chan, A., & Zheng, Z.-C. (2000). The Influence of Hedonic Values on Consumer Behaviors. Journal of Global Marketing, 1-2(14), 169-186.
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 569-585.
  • Yurtsızoğlu, Z. (2020). Spor Takımı Taraftarı Lise Öğrencilerinin, Hedonik Tüketim Eğilimi. Spor Bilimleri Fakültesi, Cumhuriyet Üniversitesi, 146-162.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Murat Arslandere This is me

İsmail Necati Uzun This is me

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Arslandere, M., & Uzun, İ. N. (2022). A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS. International Journal of Social And Humanities Sciences, 6(3), 173-214.
AMA Arslandere M, Uzun İN. A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS. IJSHS. December 2022;6(3):173-214.
Chicago Arslandere, Murat, and İsmail Necati Uzun. “A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS”. International Journal of Social And Humanities Sciences 6, no. 3 (December 2022): 173-214.
EndNote Arslandere M, Uzun İN (December 1, 2022) A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS. International Journal of Social And Humanities Sciences 6 3 173–214.
IEEE M. Arslandere and İ. N. Uzun, “A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS”, IJSHS, vol. 6, no. 3, pp. 173–214, 2022.
ISNAD Arslandere, Murat - Uzun, İsmail Necati. “A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS”. International Journal of Social And Humanities Sciences 6/3 (December 2022), 173-214.
JAMA Arslandere M, Uzun İN. A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS. IJSHS. 2022;6:173–214.
MLA Arslandere, Murat and İsmail Necati Uzun. “A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS”. International Journal of Social And Humanities Sciences, vol. 6, no. 3, 2022, pp. 173-14.
Vancouver Arslandere M, Uzun İN. A QUANTITATIVE STUDY ON CONSPICUOUS CONSUMPTION AND HEDONIC CONSUMPTION: THE CASE OF FOREIGN GLOBAL TELEPHONE BRANDS. IJSHS. 2022;6(3):173-214.