İç mimarlık alanında moda, trend, dekorasyon, değişkenlik, dönüşebilirlik ve tasarım gibi kavramlar, iç mekan tasarımında önemli bir rol oynamaktadır. Bu kavramların kullanıcı tercihlerine olan etkisini anlamak, iç mekanların estetik ve işlevsel açıdan uygun bir şekilde tasarlanmasını sağlamak için önemlidir. Araştırmada, iç mekanların kurgulanmasında etkin olan moda, trend, dekorasyon, değişkenlik, dönüşebilirlik ve tasarım gibi kavramların iç mimarlık perspektifiyle incelenmesi ve kullanıcıların tercihlerinin ortaya koyulması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında İstanbul'da ev sahibi olan 471 katılımcıya anket uygulanmıştır. Katılımcılardan moda, trend, dekorasyon ve mobilya tercihleri üzerine sorular içeren anket formunu doldurmaları istenmiştir. Anket sonuçları, SPSS 26.00 ile frekans, yüzde ve ki kare testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, katılımcıların çoğunluğu mekanlardaki dekorasyonun önemli olduğunu belirtmiştir. Mobilyalar, kullanıcıların dikkatini en çok çeken unsur olmuştur. Yeni bir eve taşınma durumunda dekorasyon tarzının da taşındığı tespit edilmiştir. Demografik faktörlerin analizi; medeni durum, eğitim düzeyinin, çocuk sayısının ve aylık gelirin iç mekan tercihlerini etkilediğini göstermiştir. Araştırmanın bulguları moda, trend, dekorasyon, değişkenlik, dönüşebilirlik ve tasarım gibi kavramların iç mekan tasarımında önemli bir rol oynadığını göstermektedir. İç mimarlar, tasarımlarını bu faktörleri dikkate alarak kullanıcıların ihtiyaçlarına ve beğenilerine uygun çözümler sunarak şekillendirebilmektelerdir.
In the field of interior architecture, concepts such as fashion, trend, decoration, variability, transformability and design play an important role in interior design. Understanding the impact of these concepts on user preferences is important to ensure that interiors are designed in an aesthetically and functionally appropriate way. In this research, it is aimed to examine the concepts such as fashion, trend, decoration, variability, transformability and design, which are effective in the construction of interior spaces, from the perspective of interior architecture and to reveal the preferences of users. Within the scope of the research, a questionnaire was applied to 471 participants who own a house in Istanbul. Participants were asked to fill out a questionnaire form containing questions on fashion, trends, decoration and furniture preferences. The results of the survey were evaluated using frequency, percentage and chisquare tests with SPSS 26.00. According to the findings of the research, the majority of the participants stated that the decoration in the spaces is important. Furniture was the element that attracted the attention of the users the most. It was determined that the decoration style is also moved in case of moving to a new house. Analysis of demographic factors showed that marital status, education level, number of children and monthly income affect interior preferences. The findings of the study show that concepts such as fashion, trend, decoration, variability, transformability and design play an important role in interior design. By taking these factors into account, interior architects can shape their designs by offering solutions suitable for the needs and tastes of users.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |