Günümüz dünyasında doğa olayları materyalizm, determinizm ya da naturalizm perspektifinden ifade edilmektedir. Diğer bir ifadeyle evrendeki tüm doğa olayları ya sebepler ya doğanın kendisi ya da kendiliğinden meydana gelmiştir argümanı bilimsel çalışmalarda yoğunluktadır. Hâlbuki doğa olaylarının intizamlı, mizanlı ve ahenkli bir şekilde işleyişi göz önündedir ki bilim bunu verilerle, analizlerle ifade etmekte ve kanıtlamaktadır. O halde tüm evrende doğa olaylarının arkasında bir ilim (bilgi), irade (bilinç) ve kudret (güç) eli vardır ki Kur’an bize bunu söylemektedir. Bu bağlamda Litosfer, hidrosfer ve atmosferde çıplak gözle görebildiğimiz ya da bilimsel araçgereçlerle gözlemleyebildiğimiz hava, su, toprak ve madenler gibi şuursuz doğal unsurların eliyle ortaya çıkan/sonuçlanan tüm eserler ölçülü, intizamlı ve mükemmel faaliyetlerdir. Doğadaki bu işleyişi konu edinen ve bu faaliyetleri adlandıran bilim coğrafyadır. Bu bağlamda madem şuursuz olan doğal unsurlar şuurlu iş yapıyorsa bu işleyişin arkasında bir ilim (bilgi), irade (bilinç) ve kudret (güç) elinin olması zorunludur. Bizzat bilim tarafından keşfedilen gerçekler bize evrenin tesadüfen oluşmadığını söylemektedir. Bu çalışmanın temasını fiziki coğrafyanın ana unsurları olan vadiler/geçitler oluştururken, aynı olaylara/olgulara Kur’an penceresinden bakılarak söz konusu unsurlar üzerinde derinlemesine düşünme ve inceleme amaçlanmıştır. Enbiya suresinin 31. ayeti için Türkçe Kur’an mealleri incelendiğinde ve ilgili ayetin Arapça metnine detaylı bakıldığında; "Subulen" lafzının/kelimesinin geçit, yol ya da vadi anlamında kullanıldığı anlaşılmıştır. Bununla birlikte insanların ilkçağ ve belki de tarih öncesi çağlardan günümüze kadar bu fiziki coğrafya unsurlarından yararlanmaları ve çok amaçlı kullanmaları doğal ortaminsan ilişkisinde ne kadar önemli olduklarını göstermektedir.
The materialism of natural phenomena in today's world, from the perspective of determinism or naturalism. Another that all natural phenomena in the universe are either caused by causes or by nature itself or The argument that natural events occurred spontaneously is prevalent in scientific studies. However, the orderly, harmonious and harmonious functioning of natural events is observed. This is in front of us, and science expresses and proves this with data and analysis. Therefore, there is a science (knowledge), a will (consciousness) behind natural phenomena in the entire universe. and the hand of might (power), which is what the Qur'an tells us. In this context In the lithosphere, hydrosphere and atmosphere, we can see the naked eye or we can observe with tools and instruments, such as air, water, soil and minerals. all works created/resulting from the natural elements are measured, orderly and perfect activities. The subject of this functioning in nature and these activities geography is the science that names it. In this context, if unconscious natural elements If it operates consciously, there is a knowledge (knowledge), will (consciousness) and There must necessarily be a hand of might (power). The facts discovered by science itself tell us that the universe that it does not occurWhile the theme of this study is valleys/passages, which are the main elements of physical geography, it is aimed to think and analyse in depth on these elements by looking at the same events/phenomena from the Qur'anic perspective. When the Turkish Qur'anic translations for the 31st verse of Surah Anbiya are analysed and the Arabic text of the relevant verse is examined in detail, it is understood that the word "Subulen" is used in the sense of passage, road or valley. However, the fact that people have benefited from these physical geography elements and used them for multipurposes from ancient and perhaps prehistoric times to the present day shows how important they are in the natural environmenthuman relationship.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 3, 2024 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | September 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |