This study aims to analyze fictional interior spaces in popular television series using the Space Syntax method. The research focuses on three case studies: Carrie Bradshaw's apartment from Sex and the City, Ted and Marshall's apartment from How I Met Your Mother, and Monica's apartment from Friends. In this context, a permeability graph was created based on the functional diagram established primarily using transition relationships, which was then placed on the architectural plan. Then using the Syntax 2D software, VGA (Visibility Graph Analysis) outputs were generated. The intensity of spatial connections, levels of visual accessibility, and the balance between privacy and social interaction were interpreted. Findings reveal that each space's configuration is directly linked to its role in the narrative. While Carrie's apartment emphasizes personal privacy and creativityoriented spaces, Ted and Marshall's apartment displays a layout favoring shared use and social interaction. Monica's apartment offers a balanced transition between an openplan social area and private rooms. The study demonstrates that space syntax analysis is not only effective in revealing the physical layout of fictional spaces but also in understanding their narrative functions.
Bu çalışma, popüler televizyon dizilerinde yer alan kurgusal iç mekânların mekânsal dizim yöntemi aracılığıyla incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada Sex and the City dizisinden Carrie Bradshaw'ın evi, How I Met Your Mother dizisinden Ted ve Marshall'ın dairesi ile Friends dizisinden Monica'nın evi örneklem olarak seçilmiştir. Bu bağlamda öncelikle geçiş ilişkileri temel alınarak oluşturulan işlev şemasının, mimari plan üzerine yerleştirilmiş hâli olan geçirgenlik grafiği oluşturulmuştur. Ardından Syntax 2D yazılımı kullanılarak VGA (Visibility Graph Analysis) analizleri üretilmiştir. Mekânlar arasındaki bağlantı yoğunluğu, görsel erişebilirlik düzeyleri ve mahremiyet–sosyal etkileşim dengesi yorumlanmıştır. Bulgular, her bir mekânın kurgusal anlatıdaki rolüyle doğrudan ilişkili olduğunu göstermektedir. Carrie'nin evi bireysel mahremiyeti ve yaratıcılık odaklı alanları ön plana çıkarırken; Ted ve Marshall'ın dairesi sosyal etkileşime açık, ortak kullanım ağırlıklı bir düzen sergilemektedir. Monica'nın evi ise açık planlı sosyal alan ile bireysel odalar arasında dengeli bir geçiş sunmaktadır. Çalışma, mekânsal dizim analizlerinin, kurmaca mekânların fiziksel plan düzeyindeki yapısını ortaya koymanın yanı sıra, bu mekânların anlatıdaki işlevlerini anlamada da güçlü bir araç olduğunu ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | August 8, 2025 |
Acceptance Date | September 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |