Bu araştırmanın amacı, çocuk gelişimi programı üniversite öğrencilerinin kaynaştırma eğitimine dönük duygu, tutum ve kaygı düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemektir. Çalışmanın örneklem grubunu 20242025 eğitim öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Iğdır Üniversitesinde öğrenim gören 153 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada Forlin vd. (2011) tarafından geliştirilen ve Bayar vd. (2015) Türkçeye uyarlaması yapılan 'Kaynaştırmaya Eğitimi ile İlgili Duygular, Tutumlar ve Kaygılar' ölçeği kullanılmıştır. Ölçek; duygu, tutum ve kaygı boyutlarından oluşan 15 maddelik likert tipi bir ölçektir. Ölçekten alınacak yüksek puanlar bireyin kaynaştırma eğitimine dönük duygu, tutum ve kaygı düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Çalışma bulgularına göz attığımızda üniversite öğrencilerinin kaynaştırma eğitimine dönük duygu tutum ve kaygı düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre kadınlar lehine (p<.05, X̅=2.40; Erkek X̅=2.20) anlamlı farklılık gösterdiği; öğrenim görülen üniversite, program türü ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık göstermediği (p>.05) sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin özel eğitim konusunda almış oldukları eğitim düzeyleri, mevzuata dair hakimiyet düzeyleri ve özel eğitim konusundaki özgüvenlerinin ise orta düzeylerde seyrettiği ve özel eğitim konusunda eksiklerinin olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this research is to examine the emotions, attitudes, and anxiety levels of university students in the Child Development program regarding inclusive education, based on certain variables. The sample group of the study consists of 153 students studying at Ondokuz Mayıs University and Iğdır University during the 20242025 academic year. The study utilized the survey method, which is one of the quantitative research techniques. The "Emotions, Attitudes, and Concerns about Inclusive Education" scale, developed by Forlin et al. (2011) and adapted into Turkish by Bayar et al. (2015), was used. The scale is a 15item Likerttype measure, consisting of emotion, attitude, and anxiety dimensions. High scores obtained from the scale indicate that an individual's emotions, attitudes, and concerns related to inclusive education are high. Upon reviewing the study findings, it was determined that the emotions, attitudes, and anxiety levels of university students towards inclusive education showed a significant difference in favor of females based on the gender variable (p<.05, X̅=2.40; Male X̅=2.20). However, no significant differences were found according to the variables of university attended, type of program, and grade level (p>.05). It was also found that students' levels of education regarding special education, their mastery of the related regulations, and their selfconfidence in special education were at medium levels, indicating that they had gaps in their knowledge of special education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | July 13, 2025 |
Acceptance Date | August 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |