Research Article
BibTex RIS Cite

An Inquiry on Tourism Problems Reflected in News Content: The Case of Bursa Province

Year 2023, , 655 - 680, 31.12.2023
https://doi.org/10.37093/ijsi.1349789

Abstract

This study examined 1.046 tourism-related newspaper articles published between 1930 and 2022 about Türkiye's Bursa province, which was selected as the research area. In these newspaper articles, we investigated the problems caused by tourism, the obstacles to tourism development, and other related problems. The news contents underwent analysis using qualitative research approaches, employing thematic and content analysis as the chosen analytical methods. The data gathered was classified based on its spatial and temporal aspects. The research findings revealed that the problem frequencies within the provincial border of Bursa experienced historical changes and also varied at the destination scale. Although media sources have a general ideological tendency, no such questioning was carried out in this study. The aim of this research is to determine the problems of tourism, which is a social, spatial, and economic phenomenon, and the factors that cause these problems. For this reason, both national and local newspapers were evaluated.

Ethical Statement

Bu çalışmada etik ilke ve standartlara uyulduğu beyan edilmiştir.

Supporting Institution

Bu çalışma, Bursa Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (BUÜ BAP, Proje Numarası: 1232) tarafından desteklenmiştir.

Project Number

1232

Thanks

Bursa Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Akçura, G. (2017). Turizm yıl sıfır. Om Yayınevi.
  • Ateljevic, I. (2000). Circuits of tourism: Stepping beyond the “production/consumption” dichotomy. Tourism Geographies, 2(4), 369-388. https://doi.org/10.1080/146166800750035495
  • Auerbach, C. F., & Silverstein, L. B. (2003). Qualitative data: An introduction to coding and analysis. New York University Press.
  • Bramwell, B. (2015). Theoretical activity in sustainable tourism research. Annals of Tourism Research, 54, 204-218. https://doi.org/10.1016/j.annals.2015.07.005
  • Bulut, E., & Taş, M. (2017). Kıyı mimari kimliğinin sürdürülebilirliği: Bursa/ Gemlik. Yalvaç Akademi Dergisi, 2(1), 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yalvac/issue/32621/334794
  • Burgess, J., & Gold, J. R. (Eds.). (2017). Geography, the media and popular culture. Routledge.
  • Büyükipekçi, S., Sarı, Ş., & Şenel, G. (2019). Turistik ürün çeşitliliğinin örneği olarak kış turizmi ve kültür turizmi ile ilişkili olarak Bursa- Uludag bölgesinin durumu. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2019(4), 41-50. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cutsad/issue/61055/906504
  • Cheer, J. M. (2023, September 25). Tourism geographies horizons: Where to from here? Tourism Geographies. https://www.tandfonline.com/journals/rtxg20/collections/Where_To_From_Here
  • Cole, J. P., Whysall, P. (1968). 17 places in the news, a study of geographical information. Bulletin of Quantitative Data for Geographers. University of Nottingham.
  • Crang, M. (2004). Cultural geographies of tourism. In A. Lew, C. Hall, & A. Williams (Eds.), A companion to tourism (pp. 74-84). Wiley.
  • Çelik, A., & Şenay, D. (2023). Opportunities of using rural areas for recreational purposes: The case of the Karacabey District, Bursa Province. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 60(1), 1-17. https://doi.org/10.20289/zfdergi.1182317
  • Çinici, D. (2015). Türkiye Cumhuriyeti mimarlığının modernleşme sürecinde mimar Giulio Mongeri: Bursa Çelik Palas Oteli ve kaplıcası (Yayın No. 388318). [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Demir, B., & Boz, İ. (2017). Bursa ili Yıldırım ilçesi Cumalıkızık köyünde kırsal turizm çalışmalarının kırsal kalkınma açısından değerlendirilmesi. Tarım Bilimleri Araştırma Dergisi, 10(1), 50-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tabad/issue/35725/398435
  • Emekli, G. (2014). İkinci konut kavramı açısından turizm coğrafyasının önemi ve Türkiye’de ikinci konutların gelişimi. Ege Coğrafya Dergisi, 23(1), 25-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecd/issue/4865/66874
  • Gibbs, G. R. (2018). Analyzing qualitative data (2nd edition). SAGE Publications Ltd.
  • Glesne, C. (2000). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev.; 4. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Göçmen, Ö. (2021). 2022 Türk Dünyası Kültür Başkenti Bursa ili Osmangazi ilçesinin önemi. Academic Knowledge, 4(2), 267-283. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ak/issue/67825/1024542
  • Göçmen, Ö. (2022). Unutulmaz turizm deneyiminin destinasyon sadakatine etkisi: Bursa üzerine bir araştırma. Journal of Tourism Research Institute, 3(1), 1-27. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jtri/issue/71514/997268
  • Hannam, K., & Knox, D. (2005). Discourse analysis in tourism research: A critical perspective. Tourism Recreation Research, 30(2), 23-30. https://doi.org/10.1080/02508281.2005.11081470
  • Jackson, A. J. H., Capancioni, C., Johnson, E., & Hope-Johnson, S. (2020). Provincial Newspapers, Sports Reporting and the Origins, Rise and Fall of Women’s Football: Lincolnshire, 1880s-1940s. Midland History, 45(2), 244-257. https://doi.org/10.1080/0047729X.2020.1767977
  • Jansson, A., & Falkheimer, J. (Eds.). (2006). Geographies of communication: The spatial turn in media studies. Nordicom, Göteborg University.
  • Kabagöz, M. C. (2016). Eğlenirken modernleşmek: Meyhaneden Baloza, İmparatorluk’tan Cumhuriyet’e İstanbul. Heretik.
  • Kapuściński, G., & Richards, B. (2022). Destination risk news framing effects – the power of audiences. The Service Industries Journal, 42(1-2), 107-130. https://doi.org/10.1080/02642069.2018.1441402
  • Karakuzulu, Z. (2010, Kasım 03-05). Sürdürülebilir kentler ve kasabalar, Yerel Gündem 21 ve Bursa Örneği. TÜCAUM VI. Ulusal Coğrafya Sempozyumu (ss. 397-406). Ankara Üniversitesi Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi. http://tucaum.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/280/2015/08/semp6_43.pdf
  • Koçan, N., & Bilgiç, B. (2022). Misi Köyü’nün (Bursa) turizm potansiyelinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2022(41), 636-671. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1053887
  • Koçan, N., & Budak Çetin, F. N. (2022). Doğal peyzajların turizm açısından ekonomiye katkıları: Bursa Sadağı Kanyonu Tabiat Parkı. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 34(2), 59-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fufbd/issue/72741/1084246
  • Kurashima, T., Tezuka, T., & Tanaka, K. (2005). Blog map of experiences: Extracting and geographically mapping visitor experiences from urban blogs. In A. H. H. Ngu, M. Kitsuregawa, E. J. Neuhold, J.-Y. Chung, & Q. Z. Sheng (Ed.), Web Information Systems Engineering – WISE 2005 (pp. 496-503). Springer. https://doi.org/10.1007/11581062_40
  • Kurt, S. (2015). Bursa kıyılarında ikinci konut yapılaşmasının kıyı jeomorfolojisine etkisi. Turkish Studies, 10(2), 641-662. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7665
  • Li, J., Xu, L., Tang, L., Wang, S., & Li, L. (2018). Big data in tourism research: A literature review. Tourism Management, 68, 301–323. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.03.009
  • Lofland, J., Snow, D. A., Anderson, L., & Lofland, L. H. (2005). Analyzing social settings: A guide to qualitative observation and analysis (4th edition). Wadsworth Publishing.
  • Mainil, T., Platenkamp, V., & Meulemans, H. (2011). The discourse of medical tourism in the media. Tourism Review, 66(1/2), 31–44. https://doi.org/10.1108/16605371111127215
  • Månsson, M. (2011). Mediatized tourism. Annals of Tourism Research, 38(4), 1634–1652. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.02.008
  • Okuyucu, A., & Akgiş, Ö. (2016). Türkiye’de konaklama sektörünün yapısal ve mekânsal değişimi: 1990-2013. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 249-269. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21499/230511
  • Peel, V., & Steen, A. (2007). Victims, hooligans and cash-cows: Media representations of the international backpacker in Australia. Tourism Management, 28(4), 1057-1067. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.08.012
  • Pirselimoğlu Batman, Z., Adıgüzel, E., & Tüzel, F. (2017). Bursa Cumalıkızık örneği kırsal turizm kullanımları çerçevesinde ulaşım değerlerinin incelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19(2), 20-39. https://dergipark.org.tr/tr/pub/barofd/issue/30631/347818
  • Pirselimoğlu Batman, Z., Çanga, A. Ç., & Sökmen, T. (2019). Kültürel peyzajların kırsal turizm ile kullanım ilişkisinin değerlendirilmesi: Cumalıkızık-Bursa örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.24011/barofd.474308
  • Podilchak, W. (1991). Distinctions of fun, enjoyment and leisure. Leisure Studies, 10(2), 133–148. https://doi.org/10.1080/02614369100390131
  • Ringel, S. (2023). Digitizing the paper of record: Archiving digital newspapers at the New York Times. Journalism, 24(2), 245–261. https://doi.org/10.1177/14648849211023849
  • Rust, N. A., Abrams, A., Challender, D. W. S., Chapron, G., Ghoddousi, A., Glikman, J. A., Gowan, C. H., Hughes, C., Rastogi, A., Said, A., Sutton, A., Taylor, N., Thomas, S., Unnikrishnan, H., Webber, A. D., Wordingham, G., & Hill, C. M. (2017). Quantity does not always mean quality: The importance of qualitative social science in conservation research. Society & Natural Resources, 30(10), 1304-1310. https://doi.org/10.1080/08941920.2017.1333661
  • Saldana, J. (2019). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı (A. Akcan Tüfekçi & S. N. Şad, Çev.; 3. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sampaio, S., Simoni, V., & Isnart, C. (2014). Tourism and transformation: Negotiating metaphors, experiencing change. Journal of Tourism and Cultural Change, 12(2), 93-101.
  • Sonat, A. (1997). Konut kullanımının GSMH ve gelir dağılımına etkisi. Ekonomik Yaklaşım, 8(26), 5-19. https://www.ekonomikyaklasim.org/fulltext/94-1395406695.pdf?1703976012
  • Stamm, K. R. (1985). Newspaper use and community ties: Toward a dynamic theory. Ablex Pub. Corp.
  • Stokowski, P. A. (2011). The smile index: Symbolizing people and place in Colorado’s casino gaming towns. Tourism Geographies, 13(1), 21–44. https://doi.org/10.1080/14616688.2010.529933
  • Şengel, Ü., Çevrimkaya, M., Genç, G., Işkın, M., Zengin, B., & Sarıışık, M. (2020). An assessment on the news about the tourism industry during the COVID-19 pandemic. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(1), 15-31.
  • Thompson, K. (1969). Insalubrious California: Perception and reality. Annals of the Association of American Geographers, 59(1), 50–63. https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1969.tb00657.x
  • Tuncel, V. (2019). Kalkınma planlarının turizm politikaları perspektifinde değerlendirilmesi. Tourism and Recreation, 1(2), 58-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tourismandrecreation/issue/51485/657245
  • Tuval-Mashiach, R. (2017). Raising the curtain: The importance of transparency in qualitative research. Qualitative Psychology, 4(2), 126–138. https://doi.org/10.1037/qup0000062
  • Urry, J. (2009). Turist bakışı (E. Tataroğlu & İ. Yıldız, Çev.). Bilgesu Yayıncılık.
  • Vella, S. (2009). Newspapers. In Reading Primary Sources (2. ed.). Routledge.
  • Walsh, D., & Downe, S. (2006). Appraising the quality of qualitative research. Midwifery, 22(2), 108–119. https://doi.org/10.1016/j.midw.2005.05.004
  • Yetişen, Y. K. (2019). Bursa Festivali tarihi. Bursa Günlüğü, 6, 75-81.
  • Zaman, S., & Erdoğan, H. (2022). Salgının turizme etkilerine coğrafi bir bakış. İçinde Toplumsal Araştırmalar Kitabı II (ss. 192-206). Atatürk Üniversitesi Yayınevi.

Haber İçeriklerine Yansıyan Turizm Problemleri Üzerine Bir Sorgulama: Bursa İli Örneği

Year 2023, , 655 - 680, 31.12.2023
https://doi.org/10.37093/ijsi.1349789

Abstract

Bu çalışmada, araştırma alanı olarak belirlenen Bursa ili ölçeğinde 1930-2022 yılları arasındaki 1.046 gazete haberi incelenmiştir. Bu gazete haberlerinde turizmin ortaya çıkardığı sorunlar, turizmin gelişiminin önündeki engeller ve diğer turizm ile bağlantılı sorunlar araştırılmıştır. Haber içerikleri nitel araştırma teknikleri ile incelenmiş, analitik teknik olarak tematik ve içerik analizi kullanılmıştır. Toplanan bilgiler mekânsal ve zamansal olarak sınıflandırılmıştır. Araştırma neticesinde Bursa il sınırı içerisinde problem frekanslarının tarihsel olarak değişiklik gösterdiği gibi destinasyon ölçeğinde de farklılaştığı belirlenmiştir. Her ne kadar medya kaynaklarının genel bir ideolojik eğilimi bulunsa da bu araştırmada böyle bir sorgulama gerçekleştirilmemiştir. Bu araştırmanın amacı sosyal, mekânsal ve ekonomik bir olgu olan turizmin sorunları ve bu sorunlara yol açan faktörleri belirlemektir. Bu sebeple hem ulusal hem de yerel gazeteler değerlendirmeye alınmıştır.

Supporting Institution

Bursa Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

1232

Thanks

Bursa Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Akçura, G. (2017). Turizm yıl sıfır. Om Yayınevi.
  • Ateljevic, I. (2000). Circuits of tourism: Stepping beyond the “production/consumption” dichotomy. Tourism Geographies, 2(4), 369-388. https://doi.org/10.1080/146166800750035495
  • Auerbach, C. F., & Silverstein, L. B. (2003). Qualitative data: An introduction to coding and analysis. New York University Press.
  • Bramwell, B. (2015). Theoretical activity in sustainable tourism research. Annals of Tourism Research, 54, 204-218. https://doi.org/10.1016/j.annals.2015.07.005
  • Bulut, E., & Taş, M. (2017). Kıyı mimari kimliğinin sürdürülebilirliği: Bursa/ Gemlik. Yalvaç Akademi Dergisi, 2(1), 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yalvac/issue/32621/334794
  • Burgess, J., & Gold, J. R. (Eds.). (2017). Geography, the media and popular culture. Routledge.
  • Büyükipekçi, S., Sarı, Ş., & Şenel, G. (2019). Turistik ürün çeşitliliğinin örneği olarak kış turizmi ve kültür turizmi ile ilişkili olarak Bursa- Uludag bölgesinin durumu. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2019(4), 41-50. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cutsad/issue/61055/906504
  • Cheer, J. M. (2023, September 25). Tourism geographies horizons: Where to from here? Tourism Geographies. https://www.tandfonline.com/journals/rtxg20/collections/Where_To_From_Here
  • Cole, J. P., Whysall, P. (1968). 17 places in the news, a study of geographical information. Bulletin of Quantitative Data for Geographers. University of Nottingham.
  • Crang, M. (2004). Cultural geographies of tourism. In A. Lew, C. Hall, & A. Williams (Eds.), A companion to tourism (pp. 74-84). Wiley.
  • Çelik, A., & Şenay, D. (2023). Opportunities of using rural areas for recreational purposes: The case of the Karacabey District, Bursa Province. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 60(1), 1-17. https://doi.org/10.20289/zfdergi.1182317
  • Çinici, D. (2015). Türkiye Cumhuriyeti mimarlığının modernleşme sürecinde mimar Giulio Mongeri: Bursa Çelik Palas Oteli ve kaplıcası (Yayın No. 388318). [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Demir, B., & Boz, İ. (2017). Bursa ili Yıldırım ilçesi Cumalıkızık köyünde kırsal turizm çalışmalarının kırsal kalkınma açısından değerlendirilmesi. Tarım Bilimleri Araştırma Dergisi, 10(1), 50-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tabad/issue/35725/398435
  • Emekli, G. (2014). İkinci konut kavramı açısından turizm coğrafyasının önemi ve Türkiye’de ikinci konutların gelişimi. Ege Coğrafya Dergisi, 23(1), 25-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecd/issue/4865/66874
  • Gibbs, G. R. (2018). Analyzing qualitative data (2nd edition). SAGE Publications Ltd.
  • Glesne, C. (2000). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev.; 4. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Göçmen, Ö. (2021). 2022 Türk Dünyası Kültür Başkenti Bursa ili Osmangazi ilçesinin önemi. Academic Knowledge, 4(2), 267-283. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ak/issue/67825/1024542
  • Göçmen, Ö. (2022). Unutulmaz turizm deneyiminin destinasyon sadakatine etkisi: Bursa üzerine bir araştırma. Journal of Tourism Research Institute, 3(1), 1-27. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jtri/issue/71514/997268
  • Hannam, K., & Knox, D. (2005). Discourse analysis in tourism research: A critical perspective. Tourism Recreation Research, 30(2), 23-30. https://doi.org/10.1080/02508281.2005.11081470
  • Jackson, A. J. H., Capancioni, C., Johnson, E., & Hope-Johnson, S. (2020). Provincial Newspapers, Sports Reporting and the Origins, Rise and Fall of Women’s Football: Lincolnshire, 1880s-1940s. Midland History, 45(2), 244-257. https://doi.org/10.1080/0047729X.2020.1767977
  • Jansson, A., & Falkheimer, J. (Eds.). (2006). Geographies of communication: The spatial turn in media studies. Nordicom, Göteborg University.
  • Kabagöz, M. C. (2016). Eğlenirken modernleşmek: Meyhaneden Baloza, İmparatorluk’tan Cumhuriyet’e İstanbul. Heretik.
  • Kapuściński, G., & Richards, B. (2022). Destination risk news framing effects – the power of audiences. The Service Industries Journal, 42(1-2), 107-130. https://doi.org/10.1080/02642069.2018.1441402
  • Karakuzulu, Z. (2010, Kasım 03-05). Sürdürülebilir kentler ve kasabalar, Yerel Gündem 21 ve Bursa Örneği. TÜCAUM VI. Ulusal Coğrafya Sempozyumu (ss. 397-406). Ankara Üniversitesi Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi. http://tucaum.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/280/2015/08/semp6_43.pdf
  • Koçan, N., & Bilgiç, B. (2022). Misi Köyü’nün (Bursa) turizm potansiyelinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2022(41), 636-671. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1053887
  • Koçan, N., & Budak Çetin, F. N. (2022). Doğal peyzajların turizm açısından ekonomiye katkıları: Bursa Sadağı Kanyonu Tabiat Parkı. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 34(2), 59-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fufbd/issue/72741/1084246
  • Kurashima, T., Tezuka, T., & Tanaka, K. (2005). Blog map of experiences: Extracting and geographically mapping visitor experiences from urban blogs. In A. H. H. Ngu, M. Kitsuregawa, E. J. Neuhold, J.-Y. Chung, & Q. Z. Sheng (Ed.), Web Information Systems Engineering – WISE 2005 (pp. 496-503). Springer. https://doi.org/10.1007/11581062_40
  • Kurt, S. (2015). Bursa kıyılarında ikinci konut yapılaşmasının kıyı jeomorfolojisine etkisi. Turkish Studies, 10(2), 641-662. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7665
  • Li, J., Xu, L., Tang, L., Wang, S., & Li, L. (2018). Big data in tourism research: A literature review. Tourism Management, 68, 301–323. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.03.009
  • Lofland, J., Snow, D. A., Anderson, L., & Lofland, L. H. (2005). Analyzing social settings: A guide to qualitative observation and analysis (4th edition). Wadsworth Publishing.
  • Mainil, T., Platenkamp, V., & Meulemans, H. (2011). The discourse of medical tourism in the media. Tourism Review, 66(1/2), 31–44. https://doi.org/10.1108/16605371111127215
  • Månsson, M. (2011). Mediatized tourism. Annals of Tourism Research, 38(4), 1634–1652. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.02.008
  • Okuyucu, A., & Akgiş, Ö. (2016). Türkiye’de konaklama sektörünün yapısal ve mekânsal değişimi: 1990-2013. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 249-269. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21499/230511
  • Peel, V., & Steen, A. (2007). Victims, hooligans and cash-cows: Media representations of the international backpacker in Australia. Tourism Management, 28(4), 1057-1067. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.08.012
  • Pirselimoğlu Batman, Z., Adıgüzel, E., & Tüzel, F. (2017). Bursa Cumalıkızık örneği kırsal turizm kullanımları çerçevesinde ulaşım değerlerinin incelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19(2), 20-39. https://dergipark.org.tr/tr/pub/barofd/issue/30631/347818
  • Pirselimoğlu Batman, Z., Çanga, A. Ç., & Sökmen, T. (2019). Kültürel peyzajların kırsal turizm ile kullanım ilişkisinin değerlendirilmesi: Cumalıkızık-Bursa örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.24011/barofd.474308
  • Podilchak, W. (1991). Distinctions of fun, enjoyment and leisure. Leisure Studies, 10(2), 133–148. https://doi.org/10.1080/02614369100390131
  • Ringel, S. (2023). Digitizing the paper of record: Archiving digital newspapers at the New York Times. Journalism, 24(2), 245–261. https://doi.org/10.1177/14648849211023849
  • Rust, N. A., Abrams, A., Challender, D. W. S., Chapron, G., Ghoddousi, A., Glikman, J. A., Gowan, C. H., Hughes, C., Rastogi, A., Said, A., Sutton, A., Taylor, N., Thomas, S., Unnikrishnan, H., Webber, A. D., Wordingham, G., & Hill, C. M. (2017). Quantity does not always mean quality: The importance of qualitative social science in conservation research. Society & Natural Resources, 30(10), 1304-1310. https://doi.org/10.1080/08941920.2017.1333661
  • Saldana, J. (2019). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı (A. Akcan Tüfekçi & S. N. Şad, Çev.; 3. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sampaio, S., Simoni, V., & Isnart, C. (2014). Tourism and transformation: Negotiating metaphors, experiencing change. Journal of Tourism and Cultural Change, 12(2), 93-101.
  • Sonat, A. (1997). Konut kullanımının GSMH ve gelir dağılımına etkisi. Ekonomik Yaklaşım, 8(26), 5-19. https://www.ekonomikyaklasim.org/fulltext/94-1395406695.pdf?1703976012
  • Stamm, K. R. (1985). Newspaper use and community ties: Toward a dynamic theory. Ablex Pub. Corp.
  • Stokowski, P. A. (2011). The smile index: Symbolizing people and place in Colorado’s casino gaming towns. Tourism Geographies, 13(1), 21–44. https://doi.org/10.1080/14616688.2010.529933
  • Şengel, Ü., Çevrimkaya, M., Genç, G., Işkın, M., Zengin, B., & Sarıışık, M. (2020). An assessment on the news about the tourism industry during the COVID-19 pandemic. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(1), 15-31.
  • Thompson, K. (1969). Insalubrious California: Perception and reality. Annals of the Association of American Geographers, 59(1), 50–63. https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1969.tb00657.x
  • Tuncel, V. (2019). Kalkınma planlarının turizm politikaları perspektifinde değerlendirilmesi. Tourism and Recreation, 1(2), 58-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tourismandrecreation/issue/51485/657245
  • Tuval-Mashiach, R. (2017). Raising the curtain: The importance of transparency in qualitative research. Qualitative Psychology, 4(2), 126–138. https://doi.org/10.1037/qup0000062
  • Urry, J. (2009). Turist bakışı (E. Tataroğlu & İ. Yıldız, Çev.). Bilgesu Yayıncılık.
  • Vella, S. (2009). Newspapers. In Reading Primary Sources (2. ed.). Routledge.
  • Walsh, D., & Downe, S. (2006). Appraising the quality of qualitative research. Midwifery, 22(2), 108–119. https://doi.org/10.1016/j.midw.2005.05.004
  • Yetişen, Y. K. (2019). Bursa Festivali tarihi. Bursa Günlüğü, 6, 75-81.
  • Zaman, S., & Erdoğan, H. (2022). Salgının turizme etkilerine coğrafi bir bakış. İçinde Toplumsal Araştırmalar Kitabı II (ss. 192-206). Atatürk Üniversitesi Yayınevi.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economic Geography
Journal Section Articles
Authors

Hatice Erdoğan 0000-0002-0597-7430

Serhat Zaman 0000-0003-4300-9382

Project Number 1232
Early Pub Date December 30, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date August 25, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Erdoğan, H., & Zaman, S. (2023). Haber İçeriklerine Yansıyan Turizm Problemleri Üzerine Bir Sorgulama: Bursa İli Örneği. International Journal of Social Inquiry, 16(2), 655-680. https://doi.org/10.37093/ijsi.1349789

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

26134  26133  Bu sitedeki eserler Creative Commons Attribution 4.0 International license ile lisanslanmıştır.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------